Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Söderut från Wismar visar en karta en mängd delstater och en ännu större mängd städer och orter. Gäller nu enbart googling och gissning, eller kan vi få en ledande tråd?

Ska kanske tillägga att bilderna är tagna för drygt 30 år sedan, dvs. under den instängda tiden. Och stadshuset på bilden var platsen för den händelse som en gång i tiden gjorde staden känd.

Potsdam! Slottet är då förmodligen Sanssouci som byggdes av Fredrik den Store.

Ja nu rör vi oss i rätt trakter; Den stora staden är rätt, men inte den lilla som vi söker (och numer inte är en egen stad utan bara en stadsdel i den stora).

Utanför stadshuset lär det stå en staty av skomakaren som gjorde stan känd när han bar iväg med stadskassan.

Hmm, kanske tänker jag på fel byggnad? (Har dock en bild på den. Någonstans.) Men stadsdelen du är ute efter torde vara Spandau.

Köpenick är en plats man kan hamna på när det är fullt på de billiga hotellen i Berlin, annars inte. Nu drar vi vill lite varmare bredd grader. Bilden är tagen vid ungefär samma datum som idag... Frågan är var?

Bilagor

• gissabild42.jpg
    gissabild42.jpg
    64.5 KB · Visningar: 125
Inte syd Afrika. Jag kanske uttrycker mig fel när jag säger samma bredd grad? Samma latitud är väl mer korrekt, så åk norrut igen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar