Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänker så här... en å, förmodligen en å genom vilken båttransport en gång kan ha skett. Avrinningen med bräddavlopp gjorde att vattennivån hölls konstanz och medgav slussning. Och jag tror att vi befinner oss i Bergslagen.

per
En å är det, men vattnet var inte för slussning utan för annan nytta, men idag för skönhet. Däremot var man tidig med annat färdmedel för att ta sig ner till sköna sjön på bilden.

Nednför värdsarvet Engelsberg (den gamla stavningen) finns denna å med en liten damm, där det varje sommar ordnas utomhuskonstutställnngar, därav speglar och flytande installationer.
Ån rinner ut i sjön Åmänningen som är en del av en längre vattenväg. Mellan Norberg och Engelsberg byggdes en av Sveriges allra första järnvägar.

Rätt gissat alltså.

Nednför värdsarvet Engelsberg (den gamla stavningen) finns denna å med en liten damm, där det varje sommar ordnas utomhuskonstutställnngar, därav speglar och flytande installationer.
Ån rinner ut i sjön Åmänningen som är en del av en längre vattenväg. Mellan Norberg och Engelsberg byggdes en av Sveriges allra första järnvägar.

Rätt gissat alltså.

Blev som jag misstänkte :) Jag var uppe i trakten av Norberg och Polhemshjul och Bålsjön men Per é snabb. Jag bor väl på fel ställe. Förmodligen är jag väck några dagar igen - blir så ledsen ;)

Det går över Gunnar, Du kan ju inte vinna jämt. God fortsättning förresten.

I brist på annat väljer jag bild som följer, båtliv och bad 1943. Var placerar Du bilden geografiskt?

per

Bilagor

• fototeknik 053.jpg
    fototeknik 053.jpg
    22.2 KB · Visningar: 89
Det går över Gunnar, Du kan ju inte vinna jämt. God fortsättning förresten.

per

Det är klart det går över :) Hade bara tänkt ut en "nyhet" när det gäller min nästa bild och var nästan där :)

God fortsättning själv på er alla

Bilden är inte Vänern - Klarälven misstänkt - men tror mea på någon av Frykensjöarna

Glafsfjorden var inte så bra, och inte heller Yngern. Att detta var så svårt, beror knappast på bildens ålder 67 år. Pappa som ägde en Leica tog bilden. Och jag fotade om den på sätt som jag beskrivit i annan tråd. Dock valde jag S/W, gamla dia vinner om de återges i ren gråskala tycker jag.

Glafsfjorden var inte så bra, och inte heller Yngern. Att detta var så svårt, beror knappast på bildens ålder 67 år. Pappa som ägde en Leica tog bilden. Och jag fotade om den på sätt som jag beskrivit i annan tråd. Dock valde jag S/W, gamla dia vinner om de återges i ren gråskala tycker jag.

Nej bildens kvalitet faller det ingen skugga på. Svårigheten att gissa beror ju på det allmängiltiga motivet. Sommar, vatten och bad är ju inget unikt i et sjörikt land som Sverige och ett sjörikt landskap som Sverige och därfö tar det ett tag att ringa in platsen

Just det, gissa glömde jag. Kristinehamn var med i "På spåret" nyligen, så då gissar jag på det, neråt Vänerns stränder.

ANNONS