Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då är tråden din för visst är bilden tagen i Europas högst belägna huvudstad Andorra la Vella.

Förlåt, men är det inte Madrid som så att säga toppar den ligan?

Att britterna sedan får ställa upp med fyra lag i EM/VM-kval beror på att det var dem som spred fotbollen, och numera har fyra fotbollsförbund.
 
Förlåt, men är det inte Madrid som så att säga toppar den ligan?

Att britterna sedan får ställa upp med fyra lag i EM/VM-kval beror på att det var dem som spred fotbollen, och numera har fyra fotbollsförbund.

Noop Madrid 667m ö.h. och god tvåa, Andorra la Vella ligger på 1013m uppe i Pyrenéerna.

/Karl
 
Nu har vi betat av två Tysklands länder, Westfalen och Bayern, men det är det inte. (Och jag korrigerar därmed mig själv; vi är i rätt stat, Tyskland, men ännu ej i rätt land)
 
Nu har vi betat av två Tysklands länder, Westfalen och Bayern, men det är det inte. (Och jag korrigerar därmed mig själv; vi är i rätt stat, Tyskland, men ännu ej i rätt land)

Tyskland är väl landet och Bundesländerna delstater?

Stuttgart? (för sent och dessutom fel)

/Karl
 
Tyskland är väl landet och Bundesländerna delstater?
/Karl

Det där är väl frågan om ordval och översättning.

Tyskland är en stat precis som Sverige är en stat. Men i vardagligt tal kallar vi det för land.

Tyskland består av ett antal länder (eller delstat som vi oftast översätter det med). På tyska Land eller Bundesland. Och rent juridiskt är det inte delstater. Det är länderna som har bildat ett förbund, inte Tyskland som är uppdelat i delstater.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.