** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm. jag tappade visst bort en ledtråd.

Stor padda i närheten - då måste det vara Trädgårdsföreningen i Göteborg.

Jaaaa! Det är rätt!

Kanske skulle ta och förklara en del av ledtrådarna. Hos Trädgårdsföreningen finns ju Palmhuset, enligt en äldre uppslagsbok jag har en av Nordens största i sitt slag.

Originalet byggdes i London till en världsutställning, tror jag det var, i slutet av 1800-talet. Byggnaden blev kvar några år efter det, men förstördes i en brand.
Londonvarianten kallades för Crystal Palace och har fått ge namn till en ännu verksam klubb. I riktigt vilken ordning brand, namndop och klubbildande gått vet jag inte, men den kopplingen är det i alla fall.

Så en supporter till Crystal Palace från London borde ha känt sig hemma i Lilla Londons Trädgårdsförening vid uppenbarelsen av Palmhuset.

Nog om detta. Kör Axell!

Att inte någon göteborgare fixade det? Palmhuset tänkte jag på, men kopplingen till Crystal Palace var nog lite för långsökt för mig.

Här kommer min bild. Var står jag när jag fotograferar?

Bilagor

• 2073-702.jpg
    2073-702.jpg
    52.1 KB · Visningar: 276
anders_se skrev:
INTE:

Lund, Växjö, Göteborg, Skara, Linköping, Stockholm, Visby, Uppsala...

Kvar är alltså...

... Strängnäs, Västerås, Karlstad, Härnösand och Luleå.
Det blir väl sammanlagt 13 stift.

Förutsatt att det är tornet på en domkyrka. I de flesta stiftstäder finns mer än en kyrka.

Jag har sett V-ås domkyrka dagligen i 16 års tid, hoppas verkligen att det inte är den, för jag tycker inte det stämmer riktigt med min minnesbild.
Snälla säg att det är någon annan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar