Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken är platsen?
- Trådstartare epep
- Start datum
Kijana
Aktiv medlem
Jaaaa! Det är rätt!
Kanske skulle ta och förklara en del av ledtrådarna. Hos Trädgårdsföreningen finns ju Palmhuset, enligt en äldre uppslagsbok jag har en av Nordens största i sitt slag.
Originalet byggdes i London till en världsutställning, tror jag det var, i slutet av 1800-talet. Byggnaden blev kvar några år efter det, men förstördes i en brand.
Londonvarianten kallades för Crystal Palace och har fått ge namn till en ännu verksam klubb. I riktigt vilken ordning brand, namndop och klubbildande gått vet jag inte, men den kopplingen är det i alla fall.
Så en supporter till Crystal Palace från London borde ha känt sig hemma i Lilla Londons Trädgårdsförening vid uppenbarelsen av Palmhuset.
Nog om detta. Kör Axell!
Kanske skulle ta och förklara en del av ledtrådarna. Hos Trädgårdsföreningen finns ju Palmhuset, enligt en äldre uppslagsbok jag har en av Nordens största i sitt slag.
Originalet byggdes i London till en världsutställning, tror jag det var, i slutet av 1800-talet. Byggnaden blev kvar några år efter det, men förstördes i en brand.
Londonvarianten kallades för Crystal Palace och har fått ge namn till en ännu verksam klubb. I riktigt vilken ordning brand, namndop och klubbildande gått vet jag inte, men den kopplingen är det i alla fall.
Så en supporter till Crystal Palace från London borde ha känt sig hemma i Lilla Londons Trädgårdsförening vid uppenbarelsen av Palmhuset.
Nog om detta. Kör Axell!
Maxell
Aktiv medlem
Rätt. Mer bestämt på södra Omberg. Inne i viken ligger Hästholmen.RolandM skrev:
På Omberg
Varsågod Roland - scenen är din.
RolandM
Aktiv medlem
Maxell skrev:
Rätt. Mer bestämt på södra Omberg. Inne i viken ligger Hästholmen.
Varsågod Roland - scenen är din.
Tackar och bockar.
Lägger ut denna nöt att grubbla på.
Bilagor
Maxell
Aktiv medlem
Det är INTE Linköping. Den kyrkan har ett mycket högre torn.RolandM skrev:
Biskopssäte
Maxell
Aktiv medlem
anders_se skrev:
INTE:
Lund, Växjö, Göteborg, Skara, Linköping, Stockholm, Visby, Uppsala...
Kvar är alltså...
... Strängnäs, Västerås, Karlstad, Härnösand och Luleå.
Det blir väl sammanlagt 13 stift.
Förutsatt att det är tornet på en domkyrka. I de flesta stiftstäder finns mer än en kyrka.
Arleklint
Aktiv medlem
RolandM
Aktiv medlem
Inte ett korrekt avgivet svar.
Ledtråd: Där Lena Ph finns.
RolandM
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Växjö domkyrka har två torn
En mycket säker källa har skvallrat att Lena PH inte är i Växjö idag, men väl i en kaffeburk.
Arleklint
Aktiv medlem
RolandM
Aktiv medlem
Ber att få grattulera. Korrekt avgivet svar.