Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då tar vi nya tag. Var finns denna byst, med minst sagt fotografisk anknytning?
 

Bilagor

  • var.jpg
    var.jpg
    69.7 KB · Visningar: 101
Och nu till en annan del av staden. Ni får natten på er att fundera och komma med förslag
 

Bilagor

  • var2.jpg
    var2.jpg
    60 KB · Visningar: 97
Tack för förtroendet, troligen är denna alltför enkel i detta sällskap.

Var är vi?
 

Bilagor

  • liten.jpg
    liten.jpg
    10.9 KB · Visningar: 77
En liten ledtråd inför natten;

Konstnären bakom statyn (bilden visar övre delen) är en av 1900-talets absoluta storheter inom den moderna konsten. Han (det är en man) är dock mest känd för sina bildkonstverk och han är av annan nationalitet än invånarna på denna plats.
 
det luktar picasso, men var han gjort färgglada statyer har jag ingen aning om ... värmland lär ha ngt om det nu är sverige
 
Wilhelm, jag tror du tänker på den i Kristinehamn, men det är inte denna...
Jag tycker snarare att det 'luktar' Miró, men jag kan absolut inte placera den...
 
Herrskapet torde tänka sig söderut och beskåda bilagd "stuckatur" i mycket berömd byggnad på denna plats. NU tänker jag möta Jon Blund. Gonatt!
 

Bilagor

  • litet tak.jpg
    litet tak.jpg
    6.6 KB · Visningar: 91
Frågan kräver tydligen ytterligare ledtråd. Det vi ser på bilden är innergårdsfasaden på samma byggnad som föregående bild. Byggnaden är utformad och uppförd under överinseende av en ytterst namnkunnig och betydande arkitekt - detta är kanske inte hans mest kända verk.
 

Bilagor

  • IMGP2953.jpg
    IMGP2953.jpg
    29 KB · Visningar: 86
OK Kenneth, rätt men inte helt rätt! Platsen är mycket riktigt Barcelona - helt rätt med Gaudi men konstnären är Roy Lichtenstein - en av popkonstens RIKTIGT stora vid sidan om Warhol. Byggnaden är Casa Batllo - otroligt vacker! Din tur!
(Miro var inte helt fel - Barcelona har ett Miromuseum och han härstammar därifrån)
 
Senast ändrad:
Kul. Då får vi se vem som knäcker denna bildgåta. Det är så jag knappt själv vet vad som är rätt svar, mer än att jag satt i en helikopter när bilden togs. Den gjorde uppstigningar från en speciell "attraktion".
Jo då, lite vet jag förstås om bilden. Räcker med rätt svar på sjön. Men kan du namnet på uppstigningsplatsen så är det guldstjärna.
 

Bilagor

  • gissebild44.jpg
    gissebild44.jpg
    71.4 KB · Visningar: 75
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.