Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ante J skrev:
Utanför staden fanns ett ställe där det såldes tigerkött. Naturligtvis illegalt!
Jo, om jag skulle byta väderstreck var jag på väg mot Asien; hade tänkt mig Malaysia/Indonesien, men hur går det ihop med öl? Och var finns det tigrar kvar. I dom trakterna, eller måste vi till indien. Öl, tiger och hästdroska är väl en härlig blandnig att goggla på?
 
janolof skrev:
Jo, om jag skulle byta väderstreck var jag på väg mot Asien; hade tänkt mig Malaysia/Indonesien, men hur går det ihop med öl? Och var finns det tigrar kvar. I dom trakterna, eller måste vi till indien. Öl, tiger och hästdroska är väl en härlig blandnig att goggla på?
Asien är ett trevligt väderstreck (och rätt)! Man kan åka tåg ( och passera en tydligen ganska omtalad bro) till staden men vi åkte Land Rover. På vägen dit passerade vi ett ruggigt fängelse med ett stenbrott där straffarbete utövades. Vakterna var beväpnade med k-pist. Det är över tio år sedan jag var där men jag tänker fortfarande på de människor som fanns innanför murarna.

En av min väns öl-agenter var egentligen tandläkare men tjänade bättre som öl-agent. Vi fick se hans tandläkarpraktik och helt ärligt så skulle jag hellre bota tandvärk med öl än låta någon borra i mina tänder med den utrustningen.

En annan öl-agent extraknäckade som teaksmugglare (erkände han helt ogenerat).
 
janolof skrev:
Jo, om jag skulle byta väderstreck var jag på väg mot Asien; hade tänkt mig Malaysia/Indonesien, men hur går det ihop med öl? Och var finns det tigrar kvar. I dom trakterna, eller måste vi till indien. Öl, tiger och hästdroska är väl en härlig blandnig att goggla på?
Ja, just ja: Indonesien/Malaysia är lite för långt söderut...
 
En lite jobbig ledtråd kan vara att jag har lagt ut en bild från samma land som denna stad tidigare i denna tråd.

Mindre jobbigt kan vara att min första bild la jag ut tjugonde April i år (sid 351) om någon orkar och känner sig sugen på att leta på de efterföljande sidorna (knappast troligt).

Det finns en del "biggest in the world" i landet. Världens längsta teakbro, världens största hängande klocka och världens största tegelbyggnad (enl egen utsago i alla fall) osv.
 
Vad det du som hade en bild från Burma/Myanmar?
Jag gissar att jag kommer ihåg det och gissar på Burma.
Och en stad? Mandalay har jag hört talas om ;)
 
janolof skrev:
Vad det du som hade en bild från Burma/Myanmar?
Jag gissar att jag kommer ihåg det och gissar på Burma.
Och en stad? Mandalay har jag hört talas om ;)
Det stämmer fast den bilden var från Rangoon. Det är inte Mandalay heller.

Mandalays lokaltrafik bestod av överbefolkade pickupper och massor av ovanliga (i övriga världen alltså) sidovagnstrampcycklar men jag tror inte att det finns denna typ av hästskjutsar.

Jag frågar efter en mindre och mer otillgänglig stad med många namn med olika stavning. Vilken som helst av dessa räknas naturligtvis som rätt.
 
janolof skrev:
Myitkyina.
Har järnväg på min karta i alla fall. Om det finns hästdroskor vet jag inte... ;)
Man får väl säga: nästan...

Jag tror att det är samma järnväg. Det är definitivt samma "bilväg" (från Mandalay).

Jag tror att hästdroskorna är den starkaste ledtråden till staden...
 
Ante J skrev:
Man får väl säga: nästan...

Jag tror att det är samma järnväg. Det är definitivt samma "bilväg" (från Mandalay).

Jag tror att hästdroskorna är den starkaste ledtråden till staden...
Jag har svårt att hitta hästdroskorna, men gissar på Katha.
 
Här kommer en trevlig formation skorstenar från en plats i världen. Vilken?
 

Bilagor

  • enigma0079.jpg
    enigma0079.jpg
    34.3 KB · Visningar: 66
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.