Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna kan nog vara lite för enkel men fodrar kanske trots allt lite detektivarbete.

Vilken byggnad befinner vi oss utanför?
 

Bilagor

  • img_6496.jpg
    img_6496.jpg
    50.9 KB · Visningar: 119
Jag biter mig i läppen och tycker nog inte längre att den är "lite för enkel". Den kan till och med vara lite för svår (förutom för någon av fotosidans 423 medlemmar på den aktuella orten).

Säg till om det behövs ledtrådar!
 
janolof skrev:
Jajamensan, och Pforzheim är närmsta större stad.
Eftersom vi inte var riktigt framme vid svaret skall jag väl tillägga att den första bilden var tagen i mineralkabinettet i Neubulach, en liten stad med en gammal silvergruva, belägen ca 25 km söder om Pforzheim.
 
janolof skrev:
Eftersom vi inte var riktigt framme vid svaret skall jag väl tillägga att den första bilden var tagen i mineralkabinettet i Neubulach, en liten stad med en gammal silvergruva, belägen ca 25 km söder om Pforzheim.

Ah, ledsen. Tolkade "jajamensan" som om det var klart men du avsåg naturligtvis frågan om Schwarzwaldregionen...
 
Ante J skrev:
Jag biter mig i läppen och tycker nog inte längre att den är "lite för enkel". Den kan till och med vara lite för svår (förutom för någon av fotosidans 423 medlemmar på den aktuella orten).

Säg till om det behövs ledtrådar!

Jag tror plattan ligger på ett stenlagt torg. Av språket att dömma tror jag det är i Sverige. Och jag gissar att det är en svensk stad med 40-50 tusen invånare.

Hm, en ledtråd vore inte fel.
 
janolof skrev:
Jag tror plattan ligger på ett stenlagt torg. Av språket att dömma tror jag det är i Sverige. Och jag gissar att det är en svensk stad med 40-50 tusen invånare.

Hm, en ledtråd vore inte fel.
Ett stenlagt torg i en svensk stad stämmer bra. Invånarantalet är mellan 75- och 80 tusen.
I mina stockholmsöron låter språket inte så som det står skrivet på stenen när det läses av en ortsbo.
Torget skulle kunna vara namngivet efter regionens motsvarighet till norrlänningarnas surströmmingskultur.
 
Senast ändrad:
janolof skrev:
Jag tror plattan ligger på ett stenlagt torg. Av språket att dömma tror jag det är i Sverige. Och jag gissar att det är en svensk stad med 40-50 tusen invånare.

Hm, en ledtråd vore inte fel.

Gissningen på att staden är svensk är ju rätt, men om du hade gissat på att den var dansk så hade det också varit rätt...
 
Ante J skrev:
Ett stenlagt torg i en svensk stad stämmer bra. Invånarantalet är mellan 75- och 80 tusen.
I mina stockholmsöron låter språket inte så som det står skrivet på stenen när det läses av en ortsbo.
Torget skulle kunna vara namngivet efter regionens motsvarighet till norrlänningarnas surströmmingskultur.
Språk: Skånska
Surströmmingskulturmotsvarighet: Mårten Gås
Stad: Lund
Torg: Mårtenstorget

---/Thomas (självsäkert kaxig)

PS: Wikipedia funkar när ledtrådrna blir enklare :)
 
TA0 skrev:
Språk: Skånska
Surströmmingskulturmotsvarighet: Mårten Gås
Stad: Lund
Torg: Mårtenstorget

---/Thomas (självsäkert kaxig)

PS: Wikipedia funkar när ledtrådrna blir enklare :)

Så långt helt rätt! Utanför vilken byggnad ligger stenen? Egentligen en onödigt svår fråga men när du nu kommit så långt så fixar du den också!
 
Ante J skrev:
Så långt helt rätt! Utanför vilken byggnad ligger stenen? Egentligen en onödigt svår fråga men när du nu kommit så långt så fixar du den också!
Mårtenstorget är ett torg från 1842 i centrala Lund. Namnet kommer av den medeltida Sankt Mårtens kyrka som legat på torget. I äldre tid kallades torget Oxtorget, detta på grund av den där förekommande kreaturshandeln. Innan torget lades ut stod kyrkan enbart pa kvartersmark.

Vid torget ligger idag Lunds saluhall, Lunds Konsthall och Krognoshuset. Annat som ligger vid torget är en McDonald's-restaurang, det tidigare Domusvaruhuset (numera Konsum, KappAhl och Kicks), ett av Sparbanken Finns äldsta kontor samt flera andra butiker.

Torget används idag för torghandel mellan 6.30 och 14.00 samtliga veckodagar, förutom söndagar. Övrig tid används torget som parkeringsplats.

Utanför konsthallen finns ett flertal konstverk, såsom en fontän i gatstenarna och en talarstol samt en bänk.
Jag har varit i Lund en gång för flera år sedan :)
Jag Gissar på saluhallen. Om det är fel får någon med bättre insikt avgöra.
---/Thomas
 
janolof skrev:
Blekinge?
Inte tillräckligt långt bort från Skåne. Du kan ha lurats av tågtypen som, helt riktigt, förekommer i Blekinge. Den finns dock på flera ställen.
På denna station möts tre olika järnvägslinjer. Den en ar numera en museie- eller entusiastjärnväg medan de andra har viss persontrafik.
---/Thomas
 
TA0 skrev:
Inte tillräckligt långt bort från Skåne. Du kan ha lurats av tågtypen som, helt riktigt, förekommer i Blekinge. Den finns dock på flera ställen.
På denna station möts tre olika järnvägslinjer. Den en ar numera en museie- eller entusiastjärnväg medan de andra har viss persontrafik.
---/Thomas

Hultsfred?
 
janolof skrev:
Hultsfred?
Ja, helt rätt.
När jag bodde där i krokarna från 50-talet till i mitten av 70-talet var det nästan ingen som visste var Hultsfred låg. Jag brukade förklara med att det låg mellan Oskarshamn och Vetlanda eller Eksjö. I dag vet ju alla (åtminstonde de under 40) var det ligger.

Ny bild från Jan-olof!

---/Thomas
 
TA0 skrev:
Ja, helt rätt.
När jag bodde där i krokarna från 50-talet till i mitten av 70-talet var det nästan ingen som visste var Hultsfred låg. Jag brukade förklara med att det låg mellan Oskarshamn och Vetlanda eller Eksjö. I dag vet ju alla (åtminstonde de under 40) var det ligger.

Ny bild från Jan-olof!

---/Thomas
Jo, jag har länge vetat var Hultsfred ligger. Min farbror bodde ett tag i en f.d. banvaktsstuga i Ormestorp, längs järnvägen mellan Hultsfred och Lena.

Och så är kag inte helt obevandrad i svensk järnvägsgeografi, så din ledtråd var ganska givande.

Bild kommer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.