Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Leopoldville och jag satsar på den legenarisk svenken var överste Sven Lampell som basade över det svenska stridsflyget i under FN-operationen i Kongo 1961-63 och blev legendariskt för de flygstrisduppdrag förbandet genomförde med J29, när det katangesiska flygvapnet förintades.
 
Umuahia/Enugu huvudstaden i det som kallades för Biafra en gång tiden där den legendariska svenska greven Carl Gustav von Rosen satte upp ett flygvapen med hjälp små lätta sportflygplan från Malmö flygindustrier, runt 1970.
 
Lampell och von Rosen är ju klart kvalificerade till svenska legendarer i Afrika. Men den svensk jag kom att tänka på i all hast har inget med politik att göra.

Men ska vi prata politik är ordet för den sökta platsen "uhuru".
 
Nairobi. Järnväg från Mombasa sedan 1899...

Wikipedia: "Daniel David John "Danne" Adams-Ray, född 1983 i Nairobi, Kenya, är en svensk rappare. Tillsammans med Oskar Linnros bildar han hiphopgruppen Snook."
 
BAn skrev:
Nairobi. Järnväg från Mombasa sedan 1899...

Helt rätt, Bengt. Grattis!
Förutom den järnvägssträckan till Mombasa ska Nairobi ha varit en knutpunkt för en längre järnvägslinje mellan Sydafrika och Egypten, om jag minns rätt.
Uhuru betyder frihet på swahili, och bilden är troligen i tagen i Uhuru Park i Nairobi, Kenya. Landet som blev självständigt 1963.

Wikipedia: "Daniel David John "Danne" Adams-Ray, född 1983 i Nairobi, Kenya, är en svensk rappare. Tillsammans med Oskar Linnros bildar han hiphopgruppen Snook."

Det hade jag inte en aaaning om... I själva verket tänkte jag faktiskt mest på Björn Waldegård, rallyföraren som fyra gånger vann Safarirallyt som körts i Kenya, flest av alla.
 
Kijana skrev:

Det hade jag inte en aaaning om...
Inte jag heller, men det var den svenskanknytning jag fann...

Då spårar jag vidare... med namnskylt och allt. Frågan är dock var bilden togs tidigare i år?
 

Bilagor

  • var1.jpg
    var1.jpg
    94.4 KB · Visningar: 162
BAn skrev:
Inte jag heller, men det var den svenskanknytning jag fann...

Då spårar jag vidare... med namnskylt och allt. Frågan är dock var bilden togs tidigare i år?
Kan dom ha flyttat den till hembygdsparken i Målilla nu när järnvägen är uppriven?
---/Thomas
 
BAn skrev:
Ja precis, Thomas!

Årena f.d. hållplatsbyggnad vid HvMJ, (H)Vetlanda - Målilla Järnväg, öppnad 1906 - sju år efter järnvägen i Nairobi!

Den finns nu att se i Målilla hembygdspark http://www.hultsfred.se/templates/Page.aspx?id=1361, ett fint hembygdsmuseum som man inte bör missa!

Din tur Thomas!

Det är kanske lite fusk me jag är född och uppvuxen vid järnvägen där min pappa oxå jobbade när jag var liten. Pappas och mammas bästa kompisar bodde i Årena så jag har stått och väntat på rälsbussen vid denna byggnad några gånger.
Missa inte tändkulemotorns dag i Augusti varje år.

Jag återkommer i morgon med bild.

---/Thomas
 
TA0 skrev:
Det är kanske lite fusk me jag är född och uppvuxen vid järnvägen där min pappa oxå jobbade när jag var liten. Pappas och mammas bästa kompisar bodde i Årena så jag har stått och väntat på rälsbussen vid denna byggnad några gånger.
Missa inte tändkulemotorns dag i Augusti varje år.

Jag återkommer i morgon med bild.

---/Thomas
Så trevligt! Det kan absolut inte vara fusk - endast ett mått på Fotosidans enorma erfarenhet!

Motormuséet var imponerande, likaså den gamla fordonssamlingen. Dessutom en mycket trevlig guide och gott kaffe med bröd!
 
Oki, åkte vaxholmsbåt sommaren 06, och fick en flashback att där måste varit ett gult hus.....och tillsammans med båten i fönstret blev vaxholm första gissning, med lite hjälp av google : )


Men vidare, detta är en plats som jag själv inte varit på än....vill dock gärna dit....verkar vara häftigt : )

Mvh.
 

Bilagor

  • borg.jpg
    borg.jpg
    61.9 KB · Visningar: 165
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.