Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jajamen, Markus. Bilden är tagen på den öppna platsen strax intill "fiskeauktionen", vid bryggans början.


Jag lämnar över till dig att komma med en ny utmaning.

/Arne
 
OK, men får nog bidra med text också:

"En ytterlighet".

Tilläggas kan att tåget ej är ordinarie tåg på sträckan...
 

Bilagor

  • fsredigerad1.jpg
    fsredigerad1.jpg
    54.2 KB · Visningar: 571
En f.d. YBo7 är riktigt, tror jag, men platsen är en ytterlighet på långt högre latitud.

För den litterärt bevandrade kan sägas att Akkas försteman kom härifrån...
 
Akka (förargåsen) var från Kebenekajse. Yksi (gåsen till höger) från Vassijaure. Kaksi (vänstergåsen) från Nuolja.

Har för mig att Keb´ och Vassijaure ligger nära varandra längs järnvägen upp till Narvik.
 
Sven.... det är rätt!

Vassijaure är Sveriges nordligaste järnvägsstation.

Tåget är Svenska Motorvagnsklubbens extratåg på väg till Narvik den 14 juli 1991 (www.smok.nu).

Efter Vassijaure (mot Norge) följer hållplaserna Katterjåkk och Riksgränsen. Riksgränsen var tidigare station, men båda ligger något sydligare än Vassijaure.

Gåsen Yksi var från just Vassijaure. Gåsen Kaksi var mycket riktigt från Nuolja, berget med den långa tunneln mellan Abisko och Björkliden. Om detta berättar Selma Lagerlöf.

Keb' ligger långt från järnvägen. Nås enklast med buss och en dagsmarsch från Kiruna, eller med sex dagsmarscher från Abisko, för den som undviker helikopter.

Så, Sven.... över till dig!
 
Trevligt! Har åkt en del skidor i just Riksgränsen. Mycket åkning utanför pisterna med en liten tur till bla. Björnefjäll, som ockå är en tågstation lite längre norröver. Dagsutflykt med tåg till Narvik och inhandlande av öl från lokalt bryggeri var kul när dimman låg tung över "gränsen". Men det var några år sedan och jag kommer inte riktigt ihåg alla stationer. Även en del heliskiing på toppar jag nu glömt. Nikkalokta?

Akka med fågelvänner hittade jag på http://runeberg.org/nilsholg/ men har boken undanstoppad hemma någonstans.

Har väl inga bra bilder men ska försöka ladda upp en ny plats snart.
 
Ledtråd:

Berget mittemot, mitt i bild, är en känd utsiktspunkt. Bergets namn: Tänk på trädsort.
Går att köra upp på slingrig grusväg, eller ta liften vintertid.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.