Annons

Vilka val av motiv har ni haft under er utveckling som fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damoor skrev:
Jag menade då att linjerna inte blir raka osv när bilden råkar bli sne ;D

T.ex om du är i en skog och du ska fotografera träden, då vill du ju ha bilden så rak som möjligt.. som följer trädens "linje"
Du gillar rak horisontal linje. :)
Det gör jag med.

Tre Ess skrev:
Är gränsen tydlig mellan dessa,
skymda och oskymda?
Aldrig. De regler som finns är till för att brytas;-) Men i någon mån så är klassisk kompositionslära vettigt att ha koll på. Själv tycker jag att det inte behöver läras. Det sitter nånstans i bakhuvudet om man bara tänker efter lite. Ser man det inte själv så är det väl i och för sig tveksamt om man ens SKA lära sig det. Då är det bättre att gå sin egen väg.
Hur som helst så måste man finna någon form av språk i kompositionen som jag ser det. Asymmetri kan vara intressant, lika väl som symmetri.

TÄNK, så blir det bra:) Dåliga bilder är ofta bara ogenomtänkta.

Re: Re: Re: Vilka val av motiv har ni haft under er utveckling som fotografer?

Tre Ess skrev:
Läcker kamera, Bengt. Vad är det för någon?
Vågar man fråga vilket år det här utspelade sig?

Fråga vågar man väl göra... ;)

Året e 1959 å då hade jag köpt min första Leica,
det här e en Leica 1,
å dags då för självporträtt!

Den andra bilden e tagen några år senare... ;)
År 2003 i en skrattspegel på TomTits i Södertälje...

Med med samma typ av kamera...
Snacka om utveckling!! ;) :)

tycker det har varit en cirkel -

1. start, som abslout nybörjade på 12-13 år med att plåta okända människor... var inte alls svårt på den tiden. Upp med kameran o klicka av bara. Lämnar in filmen till lab o får kopior. Klart skönt :D

2. få upp intresset för fotografering, plåtar allt möjligt som natur, stileben, modell, macro etc. Läser o pluggar bildkomp, framkallningsteknik etc. Svabbar i labb, framkallar o kopierar så man börjar se ut som en grottvarelse med genomskinlig hud

3. Blir gammal, inser att det roligaste (och svåraste) ändock är att plåta okända människor sysslandes med det som faller dem in... Tid är pengar så tid att stå o svabba finns inte längre; in med neggen på Lab, scanna själv

BAW

Hej,

Jag bor nära naturreservat i Skåne och älskar att fotografera precis vid soluppgång. Vattenfåglar i morgonens solljus, växter med solen i bakgrunden och millioner små daggdroppar som glänser omkring...Det som är tråkigt är att man måste skynda sig för att showen är ganska kort och ljuset blir "tråkigare" för varje minut det går...
/Alvin E.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar