Annons

Vilka val av motiv har ni haft under er utveckling som fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant, nu kom du in på den fråga jag skulle vilja
ställa härnäst.

Vad är det som gör att ni "går i gång" på de motiv ni
nu väljer att fotografera?

Tre Ess skrev:
Intressant, nu kom du in på den fråga jag skulle vilja
ställa härnäst.

Vad är det som gör att ni "går i gång" på de motiv ni
nu väljer att fotografera?
För mig är skapandet av en bild uppdelat i två vitt skilda aktiviteter; själva fotograferandet och efterbehandlingen.

Fotandet handlar mest om att ha med kameran när jag gör något som jag gillar, exempelvis kikar på gammalt skrot;-) Eller om man är ute i naturen och knallar. Jag vill då helt enkelt bara fånga det jag ser på ett bra sätt.

Efterbehandlingen är den process där grafiken träder in. Att skapa rätt stämning med färg, kontrast, beskärning, och så vidare. Förutsatt att originalet är tillräckligt "rätt" vill säga, men jag är inte så noga med vad bilden föreställer som sagt.

Jag har aldrig en aning om hur en bild kommer att bli förrän den är färdig. Ur kameran kommer bara nån slags grådaskigt embryo som fötts för att jag valt att ta med mig kameran.

Det spelar ingen roll vad som gör bilden bra, bara den är bra. Ibland är det ögonblicket som fångats, ibland stämningen som efterbehandlingen skapat.

Det är alltså den kreativa bildprocessen efteråt i datorn
du gillar, inte själva fotograferandet?

Skulle du lika gärna kunna sitta vid datorn och få bilder
av någon annan att behandla efter eget tycke?

Tre Ess skrev:
Det är alltså den kreativa bildprocessen efteråt i datorn
du gillar, inte själva fotograferandet?

Skulle du lika gärna kunna sitta vid datorn och få bilder
av någon annan att behandla efter eget tycke?
Nä, jag säger bara att det är två helt olika saker. Fotograferandet har för mig inte så mycket med att ta bra bilder att göra. Jag gillar att efterbehandla andras bilder också, men det är ju inte lika kul. Jag vill ju ha gjort allt själv.

Makten skrev:
...Jag gillar att efterbehandla andras bilder också, men det är ju inte lika kul. Jag vill ju ha gjort allt själv.
Synd, annars kunde du fått fixa min bilder.
Jag tycker den delen är tråkig. Men jag är
ju ingen "skrotnisse". ;-)

Tre Ess skrev:
Synd, annars kunde du fått fixa min bilder.
Jag tycker den delen är tråkig. Men jag är
ju ingen "skrotnisse". ;-)
Du har ju inga bilder uppe, så det är lite svårt att veta om det vore kul eller inte:-D

Tre Ess skrev:
Vattendroppen verkar vara en klassiker i början.
Har olika kunskapsstadier sina mer eller mindre
givna motiv.

Tycker det skulle vara roligt att få höra vad ni
erfarna fotografer haft för motivresa.

Anne-Lie

Jag vill påstå att dom som börjar fota dslr fotar först och främst inventarier(grejer på soffbordet osv) i syfte att lära sig kameran,som ju också är en del av ens utveckling.

Tre Ess skrev:
Men det är ju för att datorbiten är så tråkig! :-D
Moment 22 mao.
Är det inte bara för att det känns jobbigt och svårt då? Det tar ett bra tag innan man får snits på det. Jag hade skaplig koll på Photoshop redan innan jag började fota, så det blev naturligt att sätta igång och greja med de egna bilderna.

Mmmnnnjaa .. jag har lite koll på P-shop,
men jag är mer lagd åt InDesign och text-
layout, barn till en typograf som jag är.

Sanningen är nog den att jag inte begåvats
med tillräcklig mängd bildseende för att bli
nöjd.

Intressant diskussion! Har funderat på det också. Vattendropparna har jag hoppat över, men verkar aldrig komma förbi blomstadiet (macro).

En annan grej som jag tror kommer ganska tidigt på listan är speglingar i vatten och skuggor och sånt. Det gillar jag att laborera med.

Men både blommorna och skuggorna är långt ifrån det jag skulle vilja kunna ta. Mest imponerad blir jag av svartvita budskapsbilder eller riktigt bra landskapsbilder. Det är väl dit man vill komma... Jag vet inte riktigt hur man kommer förbi macrostadiet bara ; )

Men å andra sidan kanske det kan vara bra att "köra slut" på en kategori för att utvecklas. Jag kan ju ändå känna att mina blombilder har utvecklats sen jag började.

Ny uppdaterad sammanställning så här långt;

00 - Inventarier (grejer på soffbordet osv)
01 - Vattendroppar
02 - Akvarium
03 - Kiwifrukter
04 - Självporträtt via spegeln
05 - Bilder med självutlösare
06 - Långa slutartider på bäckar och trafik
07 - Solnedgångar
08 - Stad och trafik i rusningstid/stress
09 - Evenamang, karneval, konsterter o tävlingar på stan
10 - Skogen / macro
11 - Gammalt bråte och skrot
12 - Landskap
13 - Familjemedlemmar
14 - Produktfoto
15 - Jaga Ögonblicket - för porträtt el människor generellt
16 - Samma plats - olika årstider
17 - Trivsamma miljöer
18 - Ljusmålning
19 - Panorama
20 - IR foto
21 - Modellfoto - bluescreen?

Finns det någon turordning dessa emellan, vilken i så fall?

Graal skrev:
Christer Strömholm har skrivit:
"Låt inte motivet skymma bilden". Tänkvärt!

Tror att det är ett steg i ens utveckling. När man märker att själva motiven i sig börjar bli oviktiga, har man börjat förstå fotografikonstens innersta väsen.

Innebörden i detta är nog oklar för en mängd personer,
inklusive jag själv. Motivet i bilden tycker jag är viktig,
det är budbäraren av informationen.

Med min begränskade begåvning inom området har jag
med all säkerhet helt åt helskotta fel i den saken! :-D

Någon får gärna illustrera och förklara detta på ett
pedagogiskt sätt.

Tre Ess skrev:
Innebörden i detta är nog oklar för en mängd personer,
inklusive jag själv. Motivet i bilden tycker jag är viktig,
det är budbäraren av informationen.

Med min begränskade begåvning inom området har jag
med all säkerhet helt åt helskotta fel i den saken! :-D

Någon får gärna illustrera och förklara detta på ett
pedagogiskt sätt.
Det menas att det inte räcker att bara avbilda motivet rätt upp och ned för att det ska bli en bra bild. Det måste finnas estetik, formspråk, komposition samt gärna sammanhang och baktanke för att bilden ska bli intressant. Se bara på fenomenet "kattbilder" som många spyr galla över. Det blir inte en bra bild bara för att katten är söt. Då skymmer motivet bilden.

Makten skrev:
Det menas att det inte räcker att bara avbilda motivet rätt upp och ned för att det ska bli en bra bild. Det måste finnas estetik, formspråk, komposition samt gärna sammanhang och baktanke för att bilden ska bli intressant. Se bara på fenomenet "kattbilder" som många spyr galla över. Det blir inte en bra bild bara för att katten är söt. Då skymmer motivet bilden.

och symmetri

Tre Ess skrev:
Vi innefattade nog olika saker i ordet symmetri. :)

Jag menade då att linjerna inte blir raka osv när bilden råkar bli sne ;D

T.ex om du är i en skog och du ska fotografera träden, då vill du ju ha bilden så rak som möjligt.. som följer trädens "linje"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar