Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka ska till Sollentunamässan 12-14 nov?

Produkter
(logga in för att koppla)
objernulf skrev:

Konica-Minolta D7D kändes mycket bra. Rejäla rattar för det mesta och stor fin LCD.

Var också där idag. D7D:ns LCD var imponerande. Den detaljen spöar samtliga konkurrenter. Däremot tyckte jag kameran var väldigt kantig.

/Johan

david-feldt skrev:
Lite tips från min fotoklubbskompisar som var där idag:

Ett par andra iakttagelser.
-Nya jättetrevliga kulleder från Manfrotto.

Jag tolkar detta som att jag iaf inte var helt ute och cyklade när jag tyckte att den va trevlig.

Fick dock oroväckande lagersaldo besked från enn annan utställare... så jag måste hetsköpa lite andra tillbehör innan de försvinner från marknaden.

Arleklint skrev:
Även KG kommer en dag att köpa en DSLR ;)

Säkert... när de har löst en del barnsjukdomar o blivit kvitt lite arv från analogåldern. Jorå, jag klämde också på D2X o fick ett nyckelband av Nikon, som jag bytte mot ett Minoltaband i deras monter fast de inte delade ut några ;-)

Men om du lovar att inte säga det till nån så är Nikonbandet rejälare!

Bilagor

• kgd2x.jpg
    kgd2x.jpg
    19.7 KB · Visningar: 329
Missa inte chansen att bli fotad av Bimbo, han härjar i montern mittemot Minolta, så det e honom jag fotar här... men bilderna fick jag inte ta med mej hem, för den D7D de visar på mässan är ett "förserieexemplar" o bilderna är inte lämpade för allmänheten :-(

Men kameran är ute hos handlarna sen i torsdags... Ljudet var läckert. Men när jag frågade var man stänger av det såg Minoltas representant mest konstig ut... Så småningom kom vi överens (?) om att D7D inte är någon riktig digitalkamera (han använde själv en A2 men tänkte trots allt byta till D7D, tänka sej!)

Festligt med LCD skärmen som vrider sej när man vrider kameran...

Bilderna av mej på mässan är tagna av Jörgen Elfström

Bilagor

• kgd7d.jpg
    kgd7d.jpg
    14.7 KB · Visningar: 326
Glöm föralldel inte att rösta på din favorit i Metro Photo Challenge! T ex nr 775... ;-)

Förutom min bild så finns det också fina bilder av bl a Jens Assur att beskåda. Vem säger sen att storleken saknar betydelse? Det var mäktigt!

Bilagor

• metrophotomassan.jpg
    metrophotomassan.jpg
    13.7 KB · Visningar: 320
Nu har även jag varit på fotomässan tillsammans med många glada fs:are. Vart man än gick stötte man på er ;)

Jag gick raka vägen fram till Nikon och frågade:
"Var är den nu då... får jag se?"
Vet ni vad dom svarade? "Vilken då?" !!!!!
"D2X förstås!"

Den ligger bra i handen. Den har större och bättre sökare än D100. Den är inte otäckt tung och den låter fint med sina 8 bps ;)

Att klämma på den fick mig att längta än mer tills den kommer ut!

jimh skrev:
Tror ni de är lika generösa med rengöringsservicen även om det är en D100? De kanske inte har nätaggregatet till den med sig.
Ja, visst rengjorde de även en D100. Trevliga var de också. Men tyvärr blev resultatet inte så lyckat upptäckte jag nu. Det har aldrig varit så tydliga dammprickar i kameran som nu, efter rengöringen.

Blir nog ett besök hos Nikon i veckan :-(

En bekant ("snubben" till vänster) från FS väntar ivrigt på att få klämma en extra gång på D2X som står bakom glas högst upp till vänster!

Till höger en annan bekant från FS som jag vet hamnat i "fel" monter. Visst bar han runt på en Canon. Kan inte neka till att jag också bevisligen stegade runt i Nikonist-revir en stund.

PS Den släpps nog vilken Jul som helst nu.... ;)

Bilagor

• mässa3.jpg
    mässa3.jpg
    40.2 KB · Visningar: 242
jimh skrev:
Ja, visst rengjorde de även en D100. Trevliga var de också. Men tyvärr blev resultatet inte så lyckat upptäckte jag nu. Det har aldrig varit så tydliga dammprickar i kameran som nu, efter rengöringen.

Blir nog ett besök hos Nikon i veckan :-(
Kan förstå det, hur ska de kunna se dammet utan microskop. Killen satt där med ett tryckluftsmunstycke och blåste lite här å där på kamerahusen under en "skrivbordslampa". Inte konstigt om det blir mer damm än från början.
Borde de inte blåsa med ett munstycke som avjoniserar luften och därmed kamerahuset och sensorn. Märkligt att de inte tänkt till bara "lite". Killen sa att det är lite "fältmässig" rengöring här på mässan och det inte alltid blir helt perfekt.
Men Jim, nu har du i alla fall garanterat en gratis rengöring på Nikon- verksat att se fram emot, eftersom de har skräpat ner kameran för dig.

Powershooter skrev:
Men Jim, nu har du i alla fall garanterat en gratis rengöring på Nikon- verksat att se fram emot, eftersom de har skräpat ner kameran för dig.
Ja, det borde man ju kunna hävda. Och som tur är bor jag bara en kilometer från Nikon.

jimh skrev:
Ja, det borde man ju kunna hävda. Och som tur är bor jag bara en kilometer från Nikon.
Jag blev ínte annat än förvånad när jag såg den där killen sitta å blåsa bla. knapparna på en D70. Är inte så svårt att gissa var det dammet tar vägen som sitter runt kanten på knapparna- in i kamerahuset så klart.

Klart du ska ha en "gratistvätt".

Powershooter skrev:
Kan förstå det, hur ska de kunna se dammet utan microskop. Killen satt där med ett tryckluftsmunstycke och blåste lite här å där på kamerahusen under en "skrivbordslampa". Inte konstigt om det blir mer damm än från början.
Borde de inte blåsa med ett munstycke som avjoniserar luften och därmed kamerahuset och sensorn. Märkligt att de inte tänkt till bara "lite". Killen sa att det är lite "fältmässig" rengöring här på mässan och det inte alltid blir helt perfekt.

Jo jag tyckte han borde rengjort CCDn först och knapparna sen så att det inte finns damm i luften.

Tryckluften var filtrerad genom 7 olika filter, men normal använder dom tydligen något vattenfilter också.

Helt perfekt blev det inte men min CCD blev renare än när den var ny.

Man brukar kunna se dammpartiklar långt mindre än 0.1 mm med vettig belysning, räcker det förresten 20mm/3000pixlar=väldigt litet :), men är inte lösningen att blåsa hela CCDn istället för att leta damm? Man kan ju ta en testbild direkt och se resultatet.

Och det där med statisk elektricitet, det måste väl gå att fälla upp spegeln utan att aktivera CCDn?

Ehh...ang. Nikons rengöring av kameror på mässan...no offense, men det låter som om alla blivit experter på att rengöra kameror i EFTERHAND.

Om ni nu dömmer ut deras rengöringsmetod på mässan så grovt och tycker att de självklart borde göra si eller så istället...varför i herrans namn lämnade ni då in era kameror på rengöring? Det är ju lätt att komma i efterhand och klaga och sen typ påstå att "jag fattade direkt att det skulle bli dåligt, så kan de ju inte göra. De borde ju självklart göra så här istället..." Ehh...? Jag kanske har missuppfattat saker och ting, men det hela känns lite töntigt.:)

Själv tycker jag att det var en utmärkt service som Nikon tillhandahöll på mässan, såg inte något annan tillverkare som hade någon liknande service.

Själv tycker jag att mässan var helt ok. Nikons monter var bra, liksom Canons och Epsons.

Hade bra allihopa!:)

/Martin

Ingen som var och klämde på Pentax DSLR?
Jag tyckte dom verkar helt ok!
Nog för kanske nya istDs inte är så avancerad, så
är den ju ypperlig, för mig iaf, som komplement, om man skulle köpa DSLR framöver.

Nån som klurade ut vad sängen gjorde i HP´s monter?

Jo, lillpentaxen var skön att hålla i, varför måste ett kamerahus fylla en ryggsäck o väga flera kilo?

ANNONS