Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilka ska till Sollentunamässan 12-14 nov?
- Trådstartare Estethia
- Start datum
Just ja, mässan var ju annat än kamerarengöringekequist skrev:
Själv tycker jag att mässan var helt ok
De kommersiella utställarna var väl vad man kunde vänta sig av utställarlistan. Trista bås med ointressanta prylar. Det vore kul att någon gång gå på en mässa med utställare som Stabil och Optipod. Prylar som är lite svåra att få känna på i andra sammanhang. Att titta på de vanliga dussinvarorna är rätt förutsägbart och trist tycker jag. Jag gick snabbt förbi alla montrar utom Nikons rengöringslucka. Fast jag inser naturligtvis att det är en utopi och att Sverige är för litet för att företagen skall ha råd. Mässor ger nog i regel rätt lite tillbaka för företag.
Bilddelen var bättre.
Att se Pieter ten Hoopens bilder snyggt kopierade var en upplevelse. Storheten syns redan i dagstidningstryck, men de var mycket mer njutbara så här. Intressant var också att se utställningen Containerfynd med bilder som var både vackra och innehållsmässigt mycket intressanta och ändå vardagliga.
MWPhoto
Aktiv medlem
Trevligt Martin att du tilltalar mig "Ni".ekequist skrev:
Ehh...ang. Nikons rengöring av kameror på mässan...no offense, men det låter som om alla blivit experter på att rengöra kameror i EFTERHAND.
Om ni nu dömmer ut deras rengöringsmetod på mässan så grovt och tycker att de självklart borde göra si eller så istället...varför i herrans namn lämnade ni då in era kameror på rengöring? Det är ju lätt att komma i efterhand och klaga och sen typ påstå att "jag fattade direkt att det skulle bli dåligt, så kan de ju inte göra. De borde ju självklart göra så här istället..." Ehh...? Jag kanske har missuppfattat saker och ting, men det hela känns lite töntigt.
Själv tycker jag att det var en utmärkt service som Nikon tillhandahöll på mässan, såg inte något annan tillverkare som hade någon liknande service.
Själv tycker jag att mässan var helt ok. Nikons monter var bra, liksom Canons och Epsons.
Hade bra allihopa!
/Martin
Jag har själv Canon och skiter egentligen fullkomligt i hur Nikon rengör kameror. Ville bara vara till hjälp och tala om min syn på den metod som användes på mässan. Hetsa inte upp dig så för det. Försöker inte påstå att jag är expert på området, men lite bondförnuft har jag ändå. Du kanske har missuppfattat "saker å ting", men om du läser från början så handlar det om att en kille har lämnat sin Nikon och fått in mer damm än han hade innan, och jag ville bara lämna min syn på varför jag TROR det blev så.
Visst är det tänkt som en bra service och jag tycker Canon borde ha hakat på.
iSolen.se
Guest
ekequist skrev:
Ehh...ang. Nikons rengöring av kameror på mässan...no offense, men det låter som om alla blivit experter på att rengöra kameror i EFTERHAND.
Om ni nu dömmer ut deras rengöringsmetod på mässan så grovt och tycker att de självklart borde göra si eller så istället...varför i herrans namn lämnade ni då in era kameror på rengöring? Det är ju lätt att komma i efterhand och klaga och sen typ påstå att "jag fattade direkt att det skulle bli dåligt, så kan de ju inte göra. De borde ju självklart göra så här istället..." Ehh...? Jag kanske har missuppfattat saker och ting, men det hela känns lite töntigt.
Själv tycker jag att det var en utmärkt service som Nikon tillhandahöll på mässan, såg inte något annan tillverkare som hade någon liknande service.
Själv tycker jag att mässan var helt ok. Nikons monter var bra, liksom Canons och Epsons.
Hade bra allihopa!
/Martin
Visst var det bra, inte perfekt vilket dom själva påpekade, men bättre än den egna gummiblåsan.
Sa jag inte att den blev renare än ny?
Damocles
Aktiv medlem
Det bästa var ju helt klart crumplers sittsäckar i YFO's monter.
Apples 30" TFT och Wacoms Intuos 3 var inte heller helt dumt.
Annars var det väl rätt standard, jag passade på att pilla på lite VR objektiv för att kunna jämföra med tidigare testade Canon och Minolta varianter, samt att klämma lite på F6 och D2h för att få någon uppfattning av "den andra sidan".
Passade på att pressa stackars tryckluftssnubben på lite detaljer hur dom anser att olika rengöringsmetoder som pecpads och dylikt fungerar. Förutom tryckluft med trippla vattenfilter eller nåt sånt hade dom även en mekanisk spatel eller liknade på "hemma"verkstaden för att inte riskera repor i anti-alising filtret. Passade på att ta ett Nikon band där jag tänkte hänga någon annan kamera i. Kanske en Canon eller Panasonic när den tiden kommer.
Kul var också att känna på vertikalgreppet till D7D som jag gillade. Fick inte med det när jag pillade på kameran uppe hos minolta.
Hoopens bilder, och lite sånt var också rätt trevligt.
Men som sagt, det var bara massa fotosidanfolk överallt.
Apples 30" TFT och Wacoms Intuos 3 var inte heller helt dumt.
Annars var det väl rätt standard, jag passade på att pilla på lite VR objektiv för att kunna jämföra med tidigare testade Canon och Minolta varianter, samt att klämma lite på F6 och D2h för att få någon uppfattning av "den andra sidan".
Passade på att pressa stackars tryckluftssnubben på lite detaljer hur dom anser att olika rengöringsmetoder som pecpads och dylikt fungerar. Förutom tryckluft med trippla vattenfilter eller nåt sånt hade dom även en mekanisk spatel eller liknade på "hemma"verkstaden för att inte riskera repor i anti-alising filtret. Passade på att ta ett Nikon band där jag tänkte hänga någon annan kamera i. Kanske en Canon eller Panasonic när den tiden kommer.
Kul var också att känna på vertikalgreppet till D7D som jag gillade. Fick inte med det när jag pillade på kameran uppe hos minolta.
Hoopens bilder, och lite sånt var också rätt trevligt.
Men som sagt, det var bara massa fotosidanfolk överallt.
Fick du boka tid eller gick det bra att droppa in?Helgesson skrev:
Nu har jag pratat med Nikon....dom beklagade det inträffade och fixar till det medans jag väntar..inga problemas!!
Helgesson
Aktiv medlem
jimh skrev:
Fick du boka tid eller gick det bra att droppa in?
Jag ringde och förklarade läget..frågade även om dom kunde fixa bakfokusen samtidigt...inga problem..bara att komma upp. Nu har jag varit där och fick det fixat medans jag väntade...tog 20 min...dom kan om dom vill..och ingen tidsbokning.
PMD
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Nån som klurade ut vad sängen gjorde i HP´s monter?
Sängen frågade jag aldrig om, men matbordet var dukat med utskrifter från HPs skrivare. Även soffbordet var belamrat med icke uppenbara trycksaker från deras skrivare. De hade bestämt sig för att vara fantasifulla. Antagligen var det väl nåt sånt med sängen också, men det vet jag som sagt var inte säkert.
PD
Japp, samma här.Helgesson skrev:
problem..bara att komma upp. Nu har jag varit där och fick det fixat medans jag väntade
emtre
Aktiv medlem
hansen2
Aktiv medlem
Emtre skrev:
Jupp, skaffade en 12-24:a i somras, men det tog mig ett tag att klura ut hur jag skulle undvika att fullkomligt drunkna i den
Sigmas 12-24?
/Johan
znip
Aktiv medlem
Var det någon som lade märke till Gitzo's nya stativ i fibrer från Basalt? Tydligen mycket billigare än kolfiber och nästan lika starkt och lätt. Verkar trevligt! Det såg ut och kändes som kolfiber. Enligt försäljaren kommer Gitzo att övergå till Basalt-fiber i stor utsträckning för "budget"-modellerna.