Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka ska till Sollentunamässan 12-14 nov?

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Sådärja, var på mässan idag och fick klämma massor på D2X.
Kollade även in Mamiya ZD (tyvärr ett icke fungerande sample), Minolta 7D, Epson F-3200 och lite annat smått och gott.

Mässan i stort var väl ok, förutom att restaurangen tar 17 spänn för kaffe i pappmuggar:-(
D2x, sånt larv.

Vågar man tänka på vad det kostar att äta där, eller är det ett mycket icke prisvärt allternativ?

Tror ni de är lika generösa med rengöringsservicen även om det är en D100? De kanske inte har nätaggregatet till den med sig.

jimh skrev:
Tror ni de är lika generösa med rengöringsservicen även om det är en D100? De kanske inte har nätaggregatet till den med sig.
Har de aggregatet med sig är det säkert inga problem. Skadar ju inte att fråga.
Det var ganska tjockt med folk i deras monter, kan tänka mig att det är värre på lördag.

Dammsugare 16:- HU!

Jim, jag såg en F5 som låg på servicebordet.
Testa!

Alla nyheter var där men det var inte så mycket drag iaf.

100:- för biljetterna är för dyrt för en traditionell mässa.

r

Jag har fått min kamera rengjord! Den är som nyköpt. Saknade dock utställningar för tamron och sigma. Föreläsarna var som vanligt kanonbra, trots att datorn hängde sig mitt i allt kunde dem få publikerna varma igen. Mattias Klum såg man upp till.

Jag var också ute på mässan idag.

Det var helt OK, kunde varit lite mer tillbehörs utställare, och kanske lite mer saker för studio, men jag tror att målgruppen var mer konsument än semi-pro/pro.

Jag har ett litet kolla på uppdrag för er som skall ut.

Kolla in Manfrottos stativ "Neotec" och deras kula "468MG" och granska dem kritiskt... jag tyckte att de såg trevliga ut, men jag har grymt lite erfarenhet av stativ & kulleder, hade tidigare ett trästativ med kula men de är borta sen länge, måste ha en ersättare snart. Som prylbög är det lätt att man snöar in på det senaste utan att veta vilka brister som kan finnas.

Gatufoten skrev:
Hade KoniaMinolta lite brains skulle de skicka hundra fribiljetter till KG (samt ett års gratsisportioner av palt) för den eminenta reklam han gör åt dem med sin Aette (ständigt knäppande). Visar han vad som gör skuggan på vissa bara ben så borde de skicka hundra till. ;--)

KG funkar inte som reklam för D7D. KG vill ha bort spegeln och den optiska sökaren ;)

Lite tips från min fotoklubbskompisar som var där idag:

Ett par andra iakttagelser.
-Nya jättetrevliga kulleder från Manfrotto.
-Fina bilder i bildutställningarna
-Kläm och känn på apples nya grejor bl.a. 30" lcd.
-Minolta 7D med antiskak i huset.
-Nikon erbjuder rengöring av (nikon)-kameran om man har den med sig

/David - som hänger på låset imorgon vid 10-tiden.

Nu var du snabb David :)

(det var mina iakttagelser som jag skrev i ett annat forum och tänkte precis lägga in dem här också)

Så, nyss hemkommen.
Petat på 1Ds mkII, 10-22, D2x, D7D, en massa crumplergrejer osv osv.
Skrev ut ett sånt där presskort på hemsidan och med ett sånt så fick man gå in direkt utan att behöva visa någon form av bevis.

En givande dag :)

Jag kommer vara vid entrén i morgon 10.00. Då tror jag fler är där,

Jag vill rengöra D100 och klämma på min nya kamera ;)

Var där idag. Några kommentarer.

Rengöring av D70 gick bra. Fick några tips också. Det är tydligen viktigt att använda nätdelen. Detta för att CCD:n då inte blir laddad och drar åt sig damm. Med batteri och uppfälld spegel / öppen slutare drar tydligen CCD:n åt sig damm som en dammsugare. Speciellt papper, 99.5% sprit och bambupinne var det som användes.

D2X kändes riktigt bra. Sökaren är bra, bättre än D70. Dock inte lika bra som F6. Tyvärr är spegeluppfällningen endast åtkomlig via meny. Inte så bra. F6 har helt otroligt bra spegeluppfällning. Man väljer det via ett läge på Drive-ratten (S, CL, CH, selftimer och Mirror up). Spegeln fälls upp med ett första avtryck och sedan kan man i lugn och ro ta vibrationsfra bilder på andra avtrycket. F.ö. är F6 en kalaskamera.
Coolwalker är ett stort skämt. Usel, på gränsen till oanvändbar LCD-skärm.

Konica-Minolta D7D kändes mycket bra. Rejäla rattar för det mesta och stor fin LCD. Mycket fin sökare med större bild än D70 men mörkare.
EVF-sökaren på A2 är mycket dålig trots rekord i antal pixlar. Sökarna på A200 och Z3 är skräp.

Pentax *ist Ds är väldigt liten och lätt. För liten för mina händer. Dock en stor fin sökare. Bättre än på *ist D. Mycket smart AF-koppling på DA-objektiven. Man kan blanda AF och MF på samma sätt som Canon/Nikon med ultraljudsmotor trots att objektiven drivs på vanligt sätt med motor i kamerahuset. Detta helt utan att trycka på en knapp (som K-M D7D) eller göra någon omkoppling.

objernulf skrev:
Rengöring av D70 gick bra. Fick några tips också. Det är tydligen viktigt att använda nätdelen. Detta för att CCD:n då inte blir laddad och drar åt sig damm. Med batteri och uppfälld spegel / öppen slutare drar tydligen CCD:n åt sig damm som en dammsugare.

Är nätsladden jordad? Datorskärmen drar väl åt sig rätt så bra med damm om man inte ansluter den till jordat uttag.

F-sökaren på A2 är mycket dålig trots rekord i antal pixlar. Sökarna på A200 och Z3 är skräp.

Nu kan du nog säga upp bekantskapen med KG Stolt om du haft en sådan.

Senast ändrad:
Jag tar till mig det jag gillar att höra:

"D2X kändes riktigt bra. Sökaren är bra, bättre än D70." :)

Även KG kommer en dag att köpa en DSLR ;)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto