Annons

Vilka köper Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha, du menar att sensorn är "sämre" än vad filmen är, vilket gör att antiskak behövs för att få en digitalbild lika bra som en analog! Då förstår jag.
 
Inte Jag!!

Om jag inte var bunden till nåt system så skulle nog jag KANSKE kika på Sony, mest pga Carl Zeiss optiken som kommer framöver. Antiskakgrejen kan kanske vara bra, men lite överflödig för mig. Synd att den är en ergonomisk miss som alla andra kameror i samma prisklass.
 
Re: Inte Jag!!

lillmicke skrev:
Om jag inte var bunden till nåt system så skulle nog jag KANSKE kika på Sony, mest pga Carl Zeiss optiken som kommer framöver. Antiskakgrejen kan kanske vara bra, men lite överflödig för mig. Synd att den är en ergonomisk miss som alla andra kameror i samma prisklass.
Ergonomisk miss? har du hållit i en A100 eller 5D? Den är självklart sämre än en 7D eller D200, men ändå skön att hålla i, men har man kört 7D/D200 så är det ju ett nedbyte såklart.
 
Jag har faktiskt aldrig träffat på någon som sagt att på mitt nästa tele skall jag skippa bildstabiliseringen.

Att utan stativ kunna ta skarpa bilder på 1/30 sek. med ett 200 + 1,7 (510mm) är rena aha-upplevelsen.

Visst! Man tog skarpa bilder förr med långa telen. Men det var en ganska exklusiv sysselsättning för några få.
 
Michailoff skrev:
Aha, du menar att sensorn är "sämre" än vad filmen är, vilket gör att antiskak behövs för att få en digitalbild lika bra som en analog! Då förstår jag.

Så kan man ju se det om man vill!
En gammal glapp styrning förlåter större rattrörelser!
Titta bland expertsvaren här på fotosidan.Där hittar du förklaringen. Tyvärr orkar inte jag leta fram det åt dig. Jag ska lägga mig nu och jag vet ju vilken fördel det är att ha antiskak.
Prova du också. Men jag varnar dig. Det kan bli dyrt! ;)
 
Re: Re: Inte Jag!!

FILM) (Anddje skrev:
Ergonomisk miss? har du hållit i en A100 eller 5D? Den är självklart sämre än en 7D eller D200, men ändå skön att hålla i, men har man kört 7D/D200 så är det ju ett nedbyte såklart.



japp, jag har hållit i alla dom kamerorna.
K/m 7D kommer jag inte heller överens med riktigt
canon 20D/30D och nikons D70 är sådär.
nikons D200 är helt okej, likaså canons 5D.

fast nikon eller pentax är lite lockande för att
man kan köra dom gamla gluggarna på dom nya husen.
 
Re: Inte Jag!!

lillmicke skrev:
Synd att den är en ergonomisk miss som alla andra kameror i samma prisklass.

Det kan jag verkligen inte hålla med om. Ytskicktet känns inte lika roligt som tex D200 med ergonomin i övrigt tycker jag är riktigt bra. Nu tycker inte att det är en så där jätteviktig grej om man inte skall gå och hålla i kameran jämt o ständigt. Jag brukar ha min hängande runt halsen i stället.

På tal om kass ergonomi så höll jag i den nya Panasonic dslren. Den är ju riktigt snygg men ungefär lika skön att hålla som en tegelsten. Som tur är har den oxå remfästen.
 
Re: Re: Inte Jag!!

papi skrev:
Det kan jag verkligen inte hålla med om. Ytskicktet känns inte lika roligt som tex D200 med ergonomin i övrigt tycker jag är riktigt bra. Nu tycker inte att det är en så där jätteviktig grej om man inte skall gå och hålla i kameran jämt o ständigt. Jag brukar ha min hängande runt halsen i stället.

På tal om kass ergonomi så höll jag i den nya Panasonic dslren. Den är ju riktigt snygg men ungefär lika skön att hålla som en tegelsten. Som tur är har den oxå remfästen.


jag brukar ha min kamera runt halsen eller på axeln.
MEN man måste ju i regel hålla i kameran när man fotar. jag skulle inte vara nöjd med en kamera
som inte gick att hålla ordentligt.
 
Re: Re: Re: Inte Jag!!

lillmicke skrev:
jag skulle inte vara nöjd med en kamera
som inte gick att hålla ordentligt.

Nej det är klart man vill ju få ett grepp om den i alla fall. Men att det känns 100% mysig den korta tid man håller den tycker jag spelar mindre roll.

Man får väl tillägga att det är rätt subjektivt också förstås. Kollar man på tex Pentax användarbetyg så får "Hold impression" mycket höga siffror, så många tycker onekligen att den är bra att hålla i. Själv tycker jag Sonyn är skönare.
 
wsaar skrev:
Lol, från Canons white-paper "At some point, in-body stabilization may improve to the point at which such technology may be appropriate for certain segments of Canon’s DSLR range. It would be senseless
to rule out such a possibility."

Ja, stabilisering i huset är förstås inget att ha förrän Canon väljer att implemetera det. Precis som 10 mp APS-C sensorer bröt de "fysikaliska brusgränserna" och var inget att ha... förrän Canon valde att använda en. ;)

Att Canon väljer att ägna ett kapitel åt en funktion som bara finns hos konkurrenterna i sitt white-paper om sin egen nya produkt visar endast hur rädda de är och säger mer om användbarheten hos de funktionerna än den pseudo-vetenskapliga smutskastning som marknadsförarna totat ihop i pappret.

Jag har kommenterat detta stycke från Canon i tråden om nya 400D. Canon pratar mycket om autofokus i lanseringstexten och det känns ju som om de inte har så mycket nytt att prata om som inte konkurrenterna redan lanserat. 10Mp censor, antidust och 2,5" LCD finns ju i ett ental konsumentmodeller redan. Inte undra på att tråden halvt spårar ur när någon tycker att den nylanserade 50/1,2:an är en större nyhet. Känns illavarslande för Canon tycker i alla fall jag. I ljuset av 400D känns nyligen släppta 30D nästan antik och en del verkar känna lite lurade i det köpet då en 10Mp konsumentmodell kom så snabbt efter.

Att Canon inte är intresserade av censor-shift-tekniken beror på att den inte levererar rätt prestanda enligt Canon-citatet nedan.

Citat
"At some point, in-body stabilization may improve to the point at which such technology may be appropriate for certain segments of Canon’s DSLR range. It would be senseless to rule out such a possibility. Even now, differences in unit cost are not enough to be significant factors in such a decision. The bottom line is performance."

"may be appropriate for certain segments of Canon’s DSLR range", skriver man också ovan. Man undrar ju då om de ska skrota IS eller om de väntar på att tekniken ska bli tillräckligt bra för att Canon ska använda den i sina konsumentmodeller.

"The bottomline is the performance". Vi får väl se hur länge Canon "stays cool" om det visar sig att kunderna vänder 400D ryggen för att den just inte har det många vill ha - bildstabilisering i kamerahuset på konsumentmodellerna. Det kan mycket väl vara ett paradigmskifte vi bevittnar just nu. Det Canon nu gör har många andra självgoda teknikföretag redan gjort d.v.s. struntat i att lyssna på marknaden. Domen brukar bli hård över bristen på den lyhördheten.

Det Canon helt negligerar är att det är långtifrån alltid den "bästa" tekniken vinner marknaden i långa loppet. Viktigare är att tekniken är tillräckligt bra och kostnadseffektiv. AS/SSS är tillräckligt bra redan idag och det är dessutom en teknik som är överlägset bäst anpassad till den massmarknad där folk som köper kameror med egna pengar inte har råd att betala för bildstabilisering om och om igen i olika objektiv, vare sig den heter IS, VR eller nåntimg annat.

Finns det en motsättning mellan pris och prestanda så tenderar det stora flertalet att välja det billigare alternativet om det "är tillräckligt bra för att täcka de flestas behov". Den prestandadiskussion AS/IS som nu pågår tenderar att bli väl akademisk för den handlar ofta om telen på 500mm och det har ju var och en :). Alternativkostnaden för "det bästa som står att få för pengar" kommer en del att fortsätta drömma bort i sina drömmar men få kommer att betala vad det kostar om de måste betala med egna pengar. Det är det som skapat en massmarknad för DSLR:er de senaste åren.

Konsumenterna oavsett märke kan nog tacka KM lite trots allt. Jag tror 5D satte ribban då den visade sig ha nästan allt i prestanda som 7D hade även om utförandet var lite enklare. Det är inte mycket som skiljer entry-modeller från mellanskiktet oavsett märke nu. Ofta är det knappt mer än snabbare seriebildtagning. Man hade ju lika gärna kunnat skeppa 5D utan stabilisering och låtit mellansegmentet få denna teknik exklusivt. Men så blev det inte så nu är det bildstabilisering i kamerahuset som gäller oavsett hur myckat Canon och Nikon dissar tekniken.

Folk vet ju varför de gör det. De har ju faktiskt inget annat val just nu, för 400D finns inte ens att köpa ännu och detsamma gäller väl Nikons D80 så det kommer att bli mycket extrapris nu på billiga konsumentmodeller från dessa tillverkare till glädje för en del. De kommer dessutom tvingas fortsätta farsen länge än, för än har inga tecken kommit på någon kursändring från de stora även om jag är helt övertygad om att det jobbas stenhårt i labben!
 
Senast ändrad:
Michailoff skrev:
Är verkligen antiskak så otroligt nödvändig? Hur har vi kunnat fotografera med våra vanliga kameror med långa telen i alla år och fått suverän kvalitet?
Folk tog fina bilder innan autofokusen fanns också, men är det verkligen något du vill vara utan nu när du vant dig vid funktionen?

Även för någon som bara har en normalzoom till sin stabiliserade kamera gick det faktiskt snabbt att vänja sig vid att kunna plåta vid längre slutartider.

Sten-Åke Sändh skrev:
Att Canon inte är intresserade av censor-shift-tekniken beror på att den inte levererar rätt prestanda enligt Canon-citatet nedan.
Jovisst, Canons marknadsföring påstår det, men för några månader sedan var de inte intresserade av 10 mp i 30D heller och angav en pseudo-vetenskaplig fysisk orsak om brus för det... ser du mönstret?

Vi kommer nog inte höra mer kritik om 10 mp från dem nu, elller om antiskak i huset när marknadstrycket tvingat dem ge upp objektiv-stabilisering och själva implementera funktionen... och tro mig, marknadstrycket är vad som avgör om de implementerar funktionen eller ej, så länge de tror de tjänar ekonomiskt på att hålla fast vid objektiv-IS för att tvinga folk att köpa orginaloptik kommer de självklart göra det, oavsett antiskaksystemens tekniska egenskaper.
 
wsaar skrev:
Folk tog fina bilder innan autofokusen fanns också, men är det verkligen något du vill vara utan nu när du vant dig vid funktionen?

Även för någon som bara har en normalzoom till sin stabiliserade kamera gick det faktiskt snabbt att vänja sig vid att kunna plåta vid längre slutartider.


Jovisst, Canons marknadsföring påstår det, men för några månader sedan var de inte intresserade av 10 mp i 30D heller och angav en pseudo-vetenskaplig fysisk orsak om brus för det... ser du mönstret?

Vi kommer nog inte höra mer kritik om 10 mp från dem nu, elller om antiskak i huset när marknadstrycket tvingat dem ge upp objektiv-stabilisering och själva implementera funktionen... och tro mig, marknadstrycket är vad som avgör om de implementerar funktionen eller ej, så länge de tror de tjänar ekonomiskt på att hålla fast vid objektiv-IS för att tvinga folk att köpa orginaloptik kommer de självklart göra det, oavsett antiskaksystemens tekniska egenskaper.

Ja det är tydligen inte bara en ökenvandring Canon givit sig ut på under det senaste året. Å ingen kompass har de med sig heller. Jag är helt i synk med dig om din uppfatning och jag tycker mönstret är rena runskriften. Uppblåsthet, dumhet och arrogans skrivet i sten.
 
Spännande höst

Hej

Det ser ut att bli en spännande höst och det roligaste är att Sony har kommit in på marknaden och det har ruskat om ordenligt och det behövs.

Idag så såg jag på reklam att dom stora elektronik jättarna satsar på Sony i ett paket som kostar 9999kr.

Tyvärr så tycker jag att man förlorar tok för mycket pengar att köpa digitala system kameror och jag får mera för pengarna i dagsläget att fortsätta köra film och investerar hellre i ny glugg & blixt istället.

// Fredrik
 
HDFS) (KGS skrev:
Om de bara kunde förse underverket med EVF också...
Du får fippla ihop en själv KG, köp en A100 & slakta din A2 & bygg den första systemkameran med EVF!

För övrigt så håller jag med föregående talare, EVF-tekniken måste bli oerhört mycket bättre för att jag ska godta den. När den är riktigt bra så kan det dock bli kul, fantastiska möjligheter man kan få med en sån! Inspeglat histogram i sökaren är inte dumt...

Största fördelen med EVF är ju dock att slippa spegeln, den är nåt som måste bort i framtiden...

//Larsa
 
FILM) (Anddje skrev:
Nya Sony A-DSL?
Ja who knows...

Oberoende av namn så tror jag att Sony med sin kraft kanske kommer att bli först att försöka, det måste dock bli bra för att det ska vara intressant.

Men vem vet, kanske en digital systemkamera med en EVF som är snäppet bättre än A2:s (som är det minst dåliga jag sett) kan sälja till dessa förstagångsköpare som inte förstår detta med spegelreflexsökarens fördelar, idag alltså.

& KG förstås:)

//Larsa
 
Tack... efter att ha läst FOTO, Digitalfoto och Kamera & Bild den här veckan, allt för att suga i mej fakta om den lilla alfan så har jag emellanåt fått ta till drastiska åtgärder för att hindra mej själv från att köpa en.

En åtgärd var att skaffa några dussin rullar tapet och en ny lägenhet att hänga upp tapeterna i... men till helgen är den färdigrenoverad, då rycker det väl i kameratarmen igen.

Ingen av de tre tidningarna har skrivit om tillgång/avsaknad av batterigrepp. Finns sånt till alfan?

Nu blir det ändå ingen sån. Jag kommer hela tiden på att jag inte kan leva utan min vinklingsbara sökare... Ani sitter tryggt resten av 2006. Kul också att Pentax hängt på racet med hyfsat dugliga systemkameror. Snart kanske det kommer en riktig...
 
HDFS) (KGS skrev:
Tack... efter att ha läst FOTO, Digitalfoto och Kamera & Bild den här veckan, allt för att suga i mej fakta om den lilla alfan så har jag emellanåt fått ta till drastiska åtgärder för att hindra mej själv från att köpa en.

En åtgärd var att skaffa några dussin rullar tapet och en ny lägenhet att hänga upp tapeterna i... men till helgen är den färdigrenoverad, då rycker det väl i kameratarmen igen.

Ingen av de tre tidningarna har skrivit om tillgång/avsaknad av batterigrepp. Finns sånt till alfan?

Nu blir det ändå ingen sån. Jag kommer hela tiden på att jag inte kan leva utan min vinklingsbara sökare... Ani sitter tryggt resten av 2006. Kul också att Pentax hängt på racet med hyfsat dugliga systemkameror. Snart kanske det kommer en riktig...
Inget vertikalgrepp.
Är det vinklad sökare du vill ha så finns det nog att köpa till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.