Annons

Vi som har en Canon ImageProGraf PRO 1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars.F

Aktiv medlem
För utbyte av tips och tricks. Mitt första gäller bläck, denna hutlöst dyra produkt :)

Bläckinköp, billigast hittills inky.se 440kr / patron
 
Det var ju en bra bit billigare än till min PRO-1. Även om man handlar för 525 kronor hos Scandinavian. Skulle kanske byta till PRO 1000? Fast det tar en bra stund att tjäna in skrivaren...
 
Skiljer några kronor per milliliter till PRO 1000:s fördel.
Annorlunda uttryckt så kostar det dubbelt så mycket att ladda om PRO 1000, men man får mer än dubbelt så mycket färg för de pengarna.
 
Min nästa gäller svartvita utskrifter, har testat lite olika varianter med Canson Edition Etching Rag (mycket trevligt papper om inte annat) och utskrifter från Lightroom. Har kommit fram att först skapa en korrekturkopia med rätt ICC profil och editera kopian efter tycke och smak. Vid utskrift har jag valt att skrivaren ska hantera profilen, det har jag fått bäst resultat med hittills. Är det nån annan som har andra erfarenheter eller tricks?
 
Min nästa gäller svartvita utskrifter, har testat lite olika varianter med Canson Edition Etching Rag (mycket trevligt papper om inte annat) och utskrifter från Lightroom. Har kommit fram att först skapa en korrekturkopia med rätt ICC profil och editera kopian efter tycke och smak. Vid utskrift har jag valt att skrivaren ska hantera profilen, det har jag fått bäst resultat med hittills. Är det nån annan som har andra erfarenheter eller tricks?
Nu har jag ingen sådan skrivare... men blev ändå nyfiken på din fråga. Du skapar alltså en kopia med ICC profil i LR - men sedan använder du inte den profilen när du printar utan låter skrivaren hantera färger? Det verkar lite knas :).
 
Kopian med ICC-profil får ändringar som är anpassade för papperet, sen får skrivaren sköta det svartvita, gjorde så när jag hade en Epson skrivare också. OBS gäller bara svartvita utskrifter. Vid färg så får Lightroom sköta färger.
 
Har någon tagit tid från det man startar skrivaren tills den är redo för en utskrift? Därefter tiden som den härjar efter utskrift?
 
Nej, med skiljer väldigt mycket beroende på när man senast använde den. I alla fall till den är redo för utskrift
 
Såg en lite lustig översättning i Pappersdetaljinställning när man väljer Skrivare och får upp Skriv ut popup rutan. Har en Mac vet inte om det är samma på Windows.
Näst längst ner finns en som heter Rensa beläggningsområde med 2 val, Automatiskt och Allmän. Det valet gäller Chroma Optimizer om skrivare ska sköta det automatiskt eller använda det över hela papperet.
 
Bra initiativ Lars. Har också precis börjat använda min Pro 1000 och det vore kul att kunna utbyta erfarenheter.
Billigaste bläcket jag har hittat är inky - har just lagt en beställning hos dem för test. Köpt en gång hos Scandinavian Photo - bläcket tog hastigt slut och jag hade inget annat val än att köpa hos dem.
Jag använder både Lightroom och Photoshop när jag skriver ut - har även testat Canons programvara - men just nu gillar jag Lightroom bäst då man kan skapa en kopia med rätt profil.
Min fråga till Lars gäller hur du ställer in för svartvita bilder. Du låter skrivaren sköta "färgen" - gör du någon mer ändring i skrivarhanteringen, tex markerar du "Black and White Photo Print" under Quality?
Har tidigare bara låtit Lightroom sköta allt - men ska testa ditt sätt.
 
Bra initiativ Lars. Har också precis börjat använda min Pro 1000 och det vore kul att kunna utbyta erfarenheter.
Billigaste bläcket jag har hittat är inky - har just lagt en beställning hos dem för test. Köpt en gång hos Scandinavian Photo - bläcket tog hastigt slut och jag hade inget annat val än att köpa hos dem.
Jag använder både Lightroom och Photoshop när jag skriver ut - har även testat Canons programvara - men just nu gillar jag Lightroom bäst då man kan skapa en kopia med rätt profil.
Min fråga till Lars gäller hur du ställer in för svartvita bilder. Du låter skrivaren sköta "färgen" - gör du någon mer ändring i skrivarhanteringen, tex markerar du "Black and White Photo Print" under Quality?
Har tidigare bara låtit Lightroom sköta allt - men ska testa ditt sätt.

Ja, den är iklickad, hittills med dom papper jag testat så har resultatet blivit bra
 
Senast ändrad:
Kopian med ICC-profil får ändringar som är anpassade för papperet, sen får skrivaren sköta det svartvita, gjorde så när jag hade en Epson skrivare också. OBS gäller bara svartvita utskrifter. Vid färg så får Lightroom sköta färger.
Lägger du inte till en icc-profil till skrivaren? Om så hur gör det du det via Lightroom? Har mac och kan inte se att man kan ställa in icc-profil via printer-settings?

/ Lars-Åke
 
Lägger du inte till en icc-profil till skrivaren? Om så hur gör det du det via Lightroom? Har mac och kan inte se att man kan ställa in icc-profil via printer-settings?

/ Lars-Åke
Ingen ICC profil i skrivaren, väljer Canon färgmatchning i under valet Färgmatchning. Sen ska Svartvitt vara klickat också. Det här gäller bara vid svartvit utskrift.
 
Testade färgutskrift med Canon Print Studio Pro och papper Canson Photografique Baryta II. Har inte testa det programmet eller papper tidigare. Vilken skillnad det blev jämfört med Lightroom, betydligt bättre än från Lightroom. Ska testa svartvitt också, återkommer om det resultatet.
Jag gissar att det blir det nya sättet att skriva ut.
 
Någon som fått felmeddelande 6940 (Printer error) någon gång? Utskriften stannar och man måste starta om. Har fått detta felmeddelande flera gånger nu och det lutar väl åt verkstaden (trots att skrivaren bara är 6 månder gammal). '

Men jag hoppas på att någon annan haft detta fel och har en quick fix...

/F
 
Någon som vet hur man löser färgproblemet när man ska skriva ut från Lightroom på en Mac? Ska tydligen vara ett välkänt problem. Tyvärr har jag inte hittat någon lösning.
Och är det någon som vet om professional print and layout funkar på senaste macOS Monterey?
 
ANNONS