Annons

Vem mer än jag har förbokat Canon R5?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kanske tog i lite mycket men när jag byter upp mig från d500 så vill jag att kameran ska hänga med minst lika bra eller lite bättre som den och det gör definitivt inte de Z-kameror som finns ännu. Jag har rejält snabbare AF med 300 pf + konverter än en Z7 med 500pf utan konverter och det säger en del. Allt beror på vad man ska använda kameran till och när man som jag fotar ca 60 dagar om året på hypersnabba motiv som ofta dyker upp 10-25 meter framför sig på låg höjd så ska det till bra AF-egenskaper för att jag ska lägga många tiotusentals kronor på uppgradering från d500, som för övrigt är den snabbaste kameran jag ägt. Kanske jag ska vara tydligare när jag använder sådana ord som katastrof i fortsättningen ;)

Vi vet mer om Canons förmåga att göra bildsensorbaserad autofokus idag än vad man visste om Nikons förmåga när Z-systemet lanserades.

Eos R5 och R6 har samma sensorgeneration och autofokus som Canon Eos-1D X Mark III har i live view. Den kameran har en nykonstruerad autofokus för den optiska sökaren som är väldigt bra, men autofokusen i live view är faktiskt ännu bättre. Det kan du se Dpreviews test av 1D X Mark III.

Jag testar både R5 och R6 just nu och tycker helt klart att autofokusen är väldigt bra. Särskilt imponerar ögonföljningen.

Men det finns naturligtvis saker med kameran att anmärka på. Okularen är en kompromiss för att få ner storleken på kameran. Fujifilm GFX 100 har samma EVF-panel, men en klart bättre sökarbild tack vare ett bättre okular.

Någon som har fått sin r5a ännu? jag beställde r5 samt 600mm f11 27:e juli med okänd leveranstid. :( Någon som vet vad det är för leveranstider på dessa?

Någon som har fått sin r5a ännu? jag beställde r5 samt 600mm f11 27:e juli med okänd leveranstid. :( Någon som vet vad det är för leveranstider på dessa?

Ja, det finns en del som fått sina R5:eek:r idag. Har sett att både Hegethorns och Goecker levererat. De som får nu har beställt för minst ett halvår sedan. Det brukar ta några månader att beta av köerna på populära kameror.

hur har det gått för er? har någon fått sin kamera ännu? står fortfarande okänd leveranstid på min order :(

hur har det gått för er? har någon fått sin kamera ännu? står fortfarande okänd leveranstid på min order :(
Förhandsbokade 16 februari och har inte fått någon. Var några dagar efter den utannonserades. Lämnade samtliga mina kameror i inbyte för denna så hoppas den dyker upp snart :)

Som hårdvaruentusiast och tekniknörd tycker jag det är ganska konstigt att det inte går att göra en vettigare bedömning på efterfrågan så att man åtminstone lyckas leverera enheter till dem som har förhandsbokat för över ett kvartal sedan. Vad är då poängen med att förhandsboka kan man tycka? Sällan det varit ett bekymmer tidigare för mig. Å andra sidan har väl corona sin påverkan.

Edit: Förtydligande. Jag lägger alltså ingen skuld på återförsäljare utan snarare att Canon borde kommunicera med återförsäljare och stämma av efterfrågan. Antingen tillverka fler eller sluta ta emot förhandsbokningar om man inte kan leverera. Så vet jag att det brukar fungera med limiterade spel och PC-hårdvara t.ex.

Senast ändrad:
Som hårdvaruentusiast och tekniknörd tycker jag det är ganska konstigt att det inte går att göra en vettigare bedömning på efterfrågan så att man åtminstone lyckas leverera enheter till dem som har förhandsbokat för över ett kvartal sedan. Vad är då poängen med att förhandsboka kan man tycka? Sällan det varit ett bekymmer tidigare för mig. Å andra sidan har väl corona sin påverkan.

Produktionskapaciteten är dimensionerad efter efterfrågan på lång sikt. För att möta den kraftiga initiala efterfrågan så börjar man producera långt innan leverans och ofta även innan lansering. För de flesta produkter räcker det.

För ett fåtal populära produkter räcker inte detta. Det är rätt sällsynt att det händer numer.

Ibland kommer en liten första batch via flyg och sedan en större per båt. Vet inte om det är så i detta fall.

Edit: Förtydligande. Jag lägger alltså ingen skuld på återförsäljare utan snarare att Canon borde kommunicera med återförsäljare och stämma av efterfrågan. Antingen tillverka fler eller sluta ta emot förhandsbokningar om man inte kan leverera. Så vet jag att det brukar fungera med limiterade spel och PC-hårdvara t.ex.

Canon Svenska AB kollar av med de stora handlarna i ett tidigt skede för att uppskatta efterfrågan så att de kan anpassa sin beställning från Canon Inc. Missbedömningar kan man ibland korrigera för genom att köpa från andra länder. I fallet med Eos R5 så är nog efterfrågan större över hela världen än produktionskapaciteten. Mönstret känns igen från Canon 1D Mark II, Sony A7R II, Nikon D200, Nikon D500 med flera.

Ok! Spännande med lite inside information kring hur Canon jobbar! Det har nog helt enkelt varit stor efterfrågan som du säger, men samtidigt misstänker jag att de känt till att det kommer bli en populär kamera med tanke på tomrummet den fyller. Känns som att det är produktionskapaciteten som du är inne på som satt gränsen i detta fall.

För jag är ganska så säker på att om det hade varit den nya Xboxen, en ny iPhone eller en TV-apparat så hade jag fått produkten på releasedag om jag haft en förhandsbokning i över ett halvår. Men som du och Martin nämnt i era poddavsnitt så är väl kamerabranschen en nischmarknad jämfört med dem jag pratar om.

Tack för bra feedback! Och som i alla lägen, den som väntar på något gott ;-)

Tack för svaren, kollade med leverantören och de har ingen aning när den kan tänkas komma.

Även fast det är har blivit extrem efterfrågan så borde Canon kunna ändå uppskatta leveranstiderna någorlunda kan man tycka oavsett.

Personligen skulle jag ha uppskatta mer om jag fick information att jag får mina grejer t.ex i november istället för att man inte får någon information alls, då man går och hoppas på att den ska komma de kommande dagarna.

Tack för svaren, kollade med leverantören och de har ingen aning när den kan tänkas komma.

Även fast det är har blivit extrem efterfrågan så borde Canon kunna ändå uppskatta leveranstiderna någorlunda kan man tycka oavsett.

Personligen skulle jag ha uppskatta mer om jag fick information att jag får mina grejer t.ex i november istället för att man inte får någon information alls, då man går och hoppas på att den ska komma de kommande dagarna.
Butiken du beställde av har förmodligen inte fått något leveransbesked av grossisten (Canon Svenska AB) som i sin tur förmodligen inte har fått besked av Japan när nästa sändning kommer till Sverige. Canon vill antagligen kunna vara flexibla när det gäller fördelningen av kameror till olika marknader, beroende på hur stor efterfrågan förutsågs vara innan lansering och hur efterfrågan verkligen blev.

• Gilla
Reaktioner: p-3
Butiken du beställde av har förmodligen inte fått något leveransbesked av grossisten (Canon Svenska AB) som i sin tur förmodligen inte har fått besked av Japan när nästa sändning kommer till Sverige. Canon vill antagligen kunna vara flexibla när det gäller fördelningen av kameror till olika marknader, beroende på hur stor efterfrågan förutsågs vara innan lansering och hur efterfrågan verkligen blev.
Ja, jag tycker också det låter rimligt! Det rör väl sig också om få produkter när det verkligen inträffar. Det blir lite som om du ska dimensionera ett system efter maxbelastning alltid. Det fungerar inte så att säga. Då har du helt plötsligt för mycket kapacitet, eller i Canons fall för mycket produkter totalt sett eller på fel ställe.

Samtidigt kan jag väl känna att det är lite märkligt att det inte går att dra en gräns någonstans där du kan ha något form av löfte för leverans, men om du är efter detta datum så lämnas inga garantier. Just nu blir det likadant för både mig och Petri, trots att vi bokat med över fem månaders mellanrum. Då undrar åtminstone jag lite hur de kalkylerar efterfrågan, och hur de fördelar leveranserna.

Anyway, som konsument är det bara att betala och se glad ut 👍🏻 😆

Senast ändrad:
Om man inte. har så bråttom, torde det nästan inte löna sig att ta en flight till NYC och köpa på B&H när dollarn ligger på 8.70? https://www.bhphotovideo.com/c/product/1547009-REG/canon_eos_r5_mirrorless_digital.html

Priset blir ju 31 700, kommer kanske på nån "sales tax" för de som bor här eller där (kommer inte ihåg reglerna exakt). Ja, det är väl lite knepigt med garantierna, de är inte desamma i US som här. Har för mig att butiken ansvarar typ första månaden och sedan är det fabrikanten, men det är ju Canon....

Om någon är är intresserad av att köpa i NYC/beställa (och dela på reskostnaderna etc) så är jag på G lite senare i höst. Hojta.
edit: med hänvisning till vad som skrivits om tull, smuggla etc så tar jag härmed tillbaka vad jag skrivit om att föra in kamera för annan part

Senast ändrad:
Mellanskillnaden borde täcka en t.o.r-biljett med råge, och det räcker nog till en natt på ett billigt hotell i New York också.

Det stora problemet är väl att lyckas med att smuggla in kameran i Sverige.

Det stora problemet är väl att lyckas med att smuggla in kameran i Sverige.

Det är knappast något praktiskt problem att ta in kameran i landet. Kör igång kameran och lägg den i kameraväskan. Släng kartongerna i USA.

Men det är naturligtvis inte helt enligt tullbestämmelserna.

Nej, den delen är enkel. Problem kan dock uppstå om tullen vill att man ska visa upp kvitto på att kameran är köpt i Sverige.

Förmodligen är det mycket liten risk att åka fast, så den som vill smuggla kan nog simma lugnt.

Det är förstås upp till var och en, men man bör vara medveten om att man begår ett lagbrott.

Det är inte helt givet att kameran är tullpliktig. Man kan hävda att reseutrustning.

3 § Reseutrustning som är avsedd för personligt bruk får föras in tullfritt, om det kan antas att utrustningen inte är mer omfattande än vad som svarar mot behovet under resan och den består av artiklar som vanligen medförs på resor, såsom kläder, sängutrustning, toalettartiklar, kameror med utrustning, cykel, moped, kikare, skrivmaskin, musikinstrument, grammofon med grammofonskivor, radio- och TV-mottagare, bandspelare samt camping-, sport-, jakt- och fiskeutrustning.

Visst, men kamerautrustning för mellan 50000 och 100000 kr tror jag inte kommer att räknas till "inte är mer omfattade än vad som svarar mot behovet under resan". N.B. att det handlar om personligt bruk.

Det är en trestegsraket.

1. Tullen ifrågasätter införseln. Risken här är mycket liten.
2. Tullen ifrågasätter "personligt bruk". Här är risken förmodligen större.
3. Tingsrätten bedömer att det handlar om smuggling. Här tror jag att risken är ännu större.

Nåväl, "You pays your money and you takes your chances".

Visst, men kamerautrustning för mellan 50000 och 100000 kr tror jag inte kommer att räknas till "inte är mer omfattade än vad som svarar mot behovet under resan". N.B. att det handlar om personligt bruk.

Det är en trestegsraket.

1. Tullen ifrågasätter införseln. Risken här är mycket liten.
2. Tullen ifrågasätter "personligt bruk". Här är risken förmodligen större.
3. Tingsrätten bedömer att det handlar om smuggling. Här tror jag att risken är ännu större.

Nåväl, "You pays your money and you takes your chances".

Ligger den nerpackad i kameraväskan (utan kartong) tror jag inte tullen är medveten om (eller ser) skillnaden mellan en 90D och R5. Jag tror du behöver 2-3 hus för att de ska misstänka att det inte är för personligt bruk, det är väl mer antalet än värdet de går efter(?) (Alternativt att de ligger i kartonger och kan säljas vidare vid hemkomst.) Ungefär som man kan ha en liter vodka för personligt bruk men inte 20 liter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar