Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem mer än jag har förbokat Canon R5?

Produkter
(logga in för att koppla)
Porträtt? Då finns ju 28-70/2 också om man kan ta pris, storlek, vikt och att tappa lite vidvinkel.
Ja, jag har precis suttit hela kvällen & kollat på olika recensioner & kommit fram till att det är R5+batterigrepp & 28-70/2 som skall införskaffas, OM jag får byta in eller lyckas sälja min befintliga utrustning, sen så tror jag att jag behåller mitt EF 70-200/2,8 & köper en adapter tills vidare.
En dum fråga... visst funkar det väl med 600EX blixtar, har några stycken & jag känner inget behov av att uppgradera till den nya versionen.

Det är ingen som har sett om det går och förhandsboka på någon annan EU-sida där priserna är bättre än vad det är i Sverige?

Är det någon som får sin R5 i dag? Eller kanske bara ett leveransbesked?

Jag har inte förhandsbokat & har kollat runt bland dom vanligaste butikernas hemsidor & ingen verkar ha den på ”hyllan”, det är fortfarande förhandsbokning som gäller...

Det verkar ju som att dom som inte förhandsbokat sin R5 i USA omg när man väl kunde det får räkna med någon månads väntetid innan nästa leverans från Canon.(vad jag har läst i forum trådar liknande denna på tex CR).

Hoppas ni som varit snabba & beslutsamma får era R5 redan i dag så att det inte blIr som med iPhone 6 för en massa år sedan då man fick vänta i månader innan man fick sitt förhandsbokade ex.

Senast ändrad:
Jag fick leveransbesked igår från Cyberphoto. Såg att Goecker levererade några kameror idag.

Kollade med Canon och det är långa kölistor hos handlarna. Canon var själva förvånade.

Då lär man väl helt enkelt inte kunna få tag på någon R5 närmaste månaderna & det är ok för mig, jag planerar ändå att hyra en för att testa hur den känns innan ett ev köp.

Det ska bli otroligt spännande att få höra vad du tycker om R5s AF & hur den funkar för dig Magnus, du verkar ju plåta det mesta & har väl dessutom provat dom flesta av Canons kamerahus.. =)

Då lär man väl helt enkelt inte kunna få tag på någon R5 närmaste månaderna & det är ok för mig, jag planerar ändå att hyra en för att testa hur den känns innan ett ev köp.

Precis. Det lär ta några månader innan Canon betat av köerna.

Det ska bli otroligt spännande att få höra vad du tycker om R5s AF & hur den funkar för dig Magnus, du verkar ju plåta det mesta & har väl dessutom provat dom flesta av Canons kamerahus.. =)

Jag kommer att rapportera i bloggen.Det första intrycket är väldigt positivt. Ögon-autofokusen är väldigt effektiv.

Men med det här objektivet gick dock autofokusen väldigt långsamt.... ;)

IMG_3563.jpg

Fick du någon info om hur leveranssituationen ser ut för R6?

Nä, det kollade jag inte. Men jag gissar att det är hyfsat lång kö på den också. Den ger ju mycket bang for the bucks.

Men du kan ju mejla runt till handlarna och kolla hur lång kö de har och ställa dig i den kortaste kön.

Nä, det kollade jag inte. Men jag gissar att det är hyfsat lång kö på den också. Den ger ju mycket bang for the bucks.

Men du kan ju mejla runt till handlarna och kolla hur lång kö de har och ställa dig i den kortaste kön.
Grattis! När bokade du? Jag bokade 12 februari.

Skulle inte få för mig att betala flera tusen kronor mer bara för att få kameran några månader tidigare! Dessutom vet man ju inte om den håller måttet när det AF - tänker på Nikons Z-serie i jämförelse med D500 och D850. Katastrof var ordet som kunde beskriva jämförelsen där. (Nu pratar vi stillbild och snabba motiv)
Var för katastrof? Tycker att Z-kameror håller måttet rätt så bra, sedan att både D850 och D500 har utomordentlig AF gör inte att Z kameror inte går att använda för snabba motiv, tycker jag...

Var för katastrof? Tycker att Z-kameror håller måttet rätt så bra, sedan att både D850 och D500 har utomordentlig AF gör inte att Z kameror inte går att använda för snabba motiv, tycker jag...
Jag kanske tog i lite mycket men när jag byter upp mig från d500 så vill jag att kameran ska hänga med minst lika bra eller lite bättre som den och det gör definitivt inte de Z-kameror som finns ännu. Jag har rejält snabbare AF med 300 pf + konverter än en Z7 med 500pf utan konverter och det säger en del. Allt beror på vad man ska använda kameran till och när man som jag fotar ca 60 dagar om året på hypersnabba motiv som ofta dyker upp 10-25 meter framför sig på låg höjd så ska det till bra AF-egenskaper för att jag ska lägga många tiotusentals kronor på uppgradering från d500, som för övrigt är den snabbaste kameran jag ägt. Kanske jag ska vara tydligare när jag använder sådana ord som katastrof i fortsättningen ;)

Jag är mer intresserad av att veta när kön har minskat en aning, för innan dess kommer det inte att bli prispress på kameran. :)
Vi som inte har förhandsbokat några kameror lär ju inte ens kunna köpa någon till nuvarande pris förrän till julhandeln kanske...(Om detta gäller R6 låter jag vara osagt).
För om man läser på tex CR vad folk som förhandsbokat men inte blivit tilldelad någon R5 så har svaren varit att nästa leverans från Canon kommer i oktober eller november...
Det känns ju som att Canon kommer ha bra Q3 & Q4 rapporter om inte annat med denna efterfrågan.

Vi som inte har förhandsbokat några kameror lär ju inte ens kunna köpa någon till nuvarande pris förrän till julhandeln kanske...(Om detta gäller R6 låter jag vara osagt).
För om man läser på tex CR vad folk som förhandsbokat men inte blivit tilldelad någon R5 så har svaren varit att nästa leverans från Canon kommer i oktober eller november...
Det känns ju som att Canon kommer ha bra Q3 & Q4 rapporter om inte annat med denna efterfrågan.

Jag tar alla sådana rykten med en nypa salt. Man ska ha klart för sig att det ligger i Canons intresse att berätta om en extremt, fantastiskt, enastående hög efterfrågan på deras nya kameror. Det är inte alls säkert att nästa leverans dröjer till november. Det kan också vara ett sätt att hetsa potentiella köpare. 😉

Om man inte har speciella skäl (utöver ha-begär) att köpa R5 just nu så är mitt råd att sitta still i båten, håll i pengarna som bränner i fickan och avvakta utvecklingen. Snart kommer recensionerna att hagla in. Alla för- och nackdelar kommer att beskrivas i detalj. Barnsjukdomar kommer att upptäckas av early-adopters och åtgärdas av Canon via firmware-uppdateringar.

Därefter kan det vara dags att öppna plånboken, om suget finns kvar! Då kanske priset har sjunkit med några tusenlappar, som grädde på moset. 🙂

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar