ErlandH
Aktiv medlem
Det kan man ju tycka. Men om det verkligen vore ett brott mot URL skulle vi nog ha en eller flera domar som visar att det är på det viset.Enligt min mening är det ett brott mot URL när Google cachar hela websajter.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kan man ju tycka. Men om det verkligen vore ett brott mot URL skulle vi nog ha en eller flera domar som visar att det är på det viset.Enligt min mening är det ett brott mot URL när Google cachar hela websajter.
Det kan man ju tycka. Men om det verkligen vore ett brott mot URL skulle vi nog ha en eller flera domar som visar att det är på det viset.
Vill man inte att Google möjliggör bildsökning är det väl bara undvika att lägga ut bilder på nätet.
Visst har du rätt,men så vitt jag vet är det inget tvång att lägga ut bilder på nätet. Men även i det fallet lär jag väl ha fel med tanke på att jag inte följer den gängse åsiktsströmfåran på FS.
Det där tror du inte ens på själv, va?Ingen har väl brytt sig om att göra det.
Vitsen med att lägga bilderna på nätet är väl för att kunna visa upp dem för andra. Google är en så viktig del av internet att det inte skulle vara samma sak utan. Jag vet tex många som har Google som hemsida och istället för att skriva tex www.Aftonbladet.se istället söker på Aftonbladet.
Det där tror du inte ens på själv, va?
Vitsen med att lägga bilderna på nätet är väl för att kunna visa upp dem för andra. Google är en så viktig del av internet att det inte skulle vara samma sak utan. Jag vet tex många som har Google som hemsida och istället för att skriva tex www.Aftonbladet.se istället söker på Aftonbladet.
Det namn du såg under var personens webbadress, någon hade pekat om sin egen domänadress mot Fotosidan (i syfte att kunna nå sin Fotosida Portfolio) via det - så allt innehåll på Fotosidan indexerades även under dennes domänadress. Vi satte sen in spärrar för att det skall kunna ske igen. Ett tekniskt fel dvs, det var inte hans avsikt.Har erfarenhet av att mina bilder visats på Google men då med en annan fotograf som upphovsman.
Det kan man nog lugnt förutsätta. Sökmotorer som visar bilder är inte precis någon ny företeelse och Bert är knappast den förste som lite nyvaken undrat "va f*n, så här får de väl inte göra med mina bilder?"Har någon försökt dra Google inför domstol i Sverige?
Eftersom jag inte vet så frågade jag. Det verkade som om du visste mer. Inte?Det kan man nog lugnt förutsätta. Sökmotorer som visar bilder är inte precis någon ny företeelse och Bert är knappast den förste som lite nyvaken undrat "va f*n, så här får de väl inte göra med mina bilder?"
Om du (eller t ex Bert) faktiskt tror att Google bryter mot svensk lag kan ni ju för säkerhets skull försöka släpa dem till rätten själva.
Visst har du rätt,men så vitt jag vet är det inget tvång att lägga ut bilder på nätet. Men även i det fallet lär jag väl ha fel med tanke på att jag inte följer den gängse åsiktsströmfåran på FS.
Ja, om du har för vana att bara diskutera med folk som ser på saker på samma sätt som du så förstår jag att det blir besvärligt för dig nu.
Själv tycker jag tvärtom - det blir ofta meningslöst att diskutera med folk som har exakt samma uppfattning som jag.
Jag kan ju inte säga att jag upplever det som ett problem att mina bilder visas av Google, men jag kan klart se den juridiska aspekten i det hela.
Nu har ju Google en funktion som "cachar" sidor - det betyder ju i klartext att man sparar ned sidan och dess innehåll och kan visa den trots att originalet redan är försvunnet.
Är inte detta då en publicering? Har man bett om tillstånd från upphovsrättsägaren att publicera dessa bilder och den text som man uppenbarligen själv har uppe på nätet?
Eller gäller det andra regler för "cachning"?
För om jag inte önskar att publicera mina bilder längre och därmed tar bort dom så finns dom ju ändå kvar och det måste väl anses som en tjänst som Google tillhandahåller sina "kunder"?
Nej, inte besvärligt utan meningslöst. Jag har inga problem att diskutera med folk som har en annan åsikt men du driver inte diskussion vidare. Du upprepar samma ståndpunkt om och om igen, att din utgångspunkt är den rätta sanningen, att Google bryter mot lagen och alla andra infallsvinklar inte är värda att diskutera. Dvs du driver frågan ur en princip för principens skull. Jag skulle fortsatt kunna lägga in infallsvinklar men du kommer bara driva din förutbestämda princip igen, alltså är fortsatt dialog meningslöst.
Exempel, jag har ju sagt att jag inte har ett problem med att se det ur ditt perspektiv, dvs att Google bryter mot lagen. För att ta diskussionen vidare svarade jag också att jag då anser att man bör ändra lagen. Jag frågade också omvänt, hur du skulle vilja se att vi skulle lösa det, om vi inte skulle ändra lagen. Hur skulle vi hantera problemet då? Svaret blev, inte mitt problem, Google gör fel deras problem. Vi tar inte dialogen vidare, vi diskuterar inte problem och lösningar. Bara vem som har rätt och vem som har fel. Den typen av diskussion är jag inte intresserad av, speciellt som ingen av oss är i position att avgöra det, det gör en domstol.