ErlandH
Aktiv medlem
Allt om hur lagar tolkas framgår inte av lagtexten.Jaha? Var hittade du den passusen i lagtexten?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Allt om hur lagar tolkas framgår inte av lagtexten.Jaha? Var hittade du den passusen i lagtexten?
Nej, så kan man inte se det eftersom bilder inte kan citeras.
En tumnagel är vad jag anser vara ett "bildcitat".
Jag måste fråga, bland er som gnäller på att Google får göra som de gör, är klagan mest en principfråga, eller har ni faktiskt något emot att era bilder går att hitta till via dem (med andra ord, tycker ni att tjänsten är en dålig sak i sig)?)
Jag kan ju, rent hypotetiskt, anse att jorden är platt. Det kommer dock inte ändra jordens form.
Det ironiska med ditt inlägg är att den väsentliga skillnaden mot det jag anser om "bildcitat" och det din liknelse faller på är att jordens form, till skillnad från upphovsrättens definitioner, inte förändras av människan.
Så vad är det du försöker säga egentligen?
Jag tror att Martin försöker säga att det finns en citaträtt för texter men inte för bilder.
Det är ju ingen som sagt nåt annat heller?
Jag tror att Martin försöker säga att det finns en citaträtt för texter men inte för bilder.
Det är nog minst sagt öppet för tolkning. Om du hade skrivit att du tyckte att lagen skulle ändras i enlighet med vad du anser hade det varit en sak. Nu var det bara ett påstående som lika gärna kan tolkas som att du anser dig ha rätt att tolka lagen efter eget gottfinnande.
så på vilket sätt liknar det att anse att jorden är platt?
Jag förstår vad du försöker uttrycka, även om det var en riktigt dålig liknelse. Lagar är inte fakta på samma sätt som att jorden inte är platt. Bättre lycka nästa gång.Att anse något som inte överensstämmer med fakta ändrar inte fakta. Det kan inte vara så svårt att förstå, men jag gissar att du inte vill förstå.
Jag förstår vad du försöker uttrycka, även om det var en riktigt dålig liknelse. Lagar är inte fakta på samma sätt som att jorden inte är platt. Bättre lycka nästa gång.
Nej, du har nog trots allt inte förstått, eftersom det centrala knappast var om lagar och jordens form var i alla avseenden lika. Nu var det väl knappast oväntat eftersom jag misstänker att du mest säger emot för att få nöjet att säga emot. Bättre lycka nästa gång.
Det du inte förstår att jag syftar på är att till från jordens form, kan åsikter förändra lagar.
Det borde vara möjligt att ändra lagen så att citering av bilder blir tillåtet. Jag misstänker att det krävs en hel del utredande för att lagen ska bli vettig.Men rent tekniskt och juridiskt finns det väl inget som skulle kunna motsätta sig en sådan regel/lag? Varför skulle man INTE kunna citera en bild? Om man gjorde tydliga regler för hur man ska hänvisa till var, av vem och när bilden är tagen? Jag säger inte att denna lagen finns utan att den skulle teoretiskt kunna finnas, därav "man kan se det som ett bildcitat".
Anser alla ni andra då förresten att Google gör lagbrott när man söker text på sökmotorn? För de har faktiskt inte citerat texten korrekt? Och den texten lär väl som bilderna också finnas i deras index?
Och hur hade du tänkt lösa de "problemen"? Inget av de där exemplen du radar upp kan jag se är speciellt olagliga, så det krävs nya lagar för att stoppa sådan "hemsk" verksamhet.