Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem lägger ut mina bilder på Google Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, så kan man inte se det eftersom bilder inte kan citeras.

Nej, jag vet att bilder inte kan citeras, men man skulle kunna se det så. För det dom gör kan ganska enkelt liknas till ett citat. (Om det nu gick att citera en bild...)

Och ska man verkligen hårddra det så är det ju faktiskt bara en massa ettor och nollor, vilket helt plötsligt blir text = Citerbart ;) (lika bra jag skriver direkt att jag INTE menade det där sista utan att det var på skoj ;) )

Jag måste fråga, bland er som gnäller på att Google får göra som de gör, är klagan mest en principfråga, eller har ni faktiskt något emot att era bilder går att hitta till via dem (med andra ord, tycker ni att tjänsten är en dålig sak i sig)?)

ser inte varför google är att gnälla på ö.h.t? de visar ju öppet vad de gör med dina bilder.
dessutom så är det till fotografers fördel i 9 av 10 fall..
vill man inte bli indexerad är det ju lätt att säga ifrån med en robots.txt fil gäller även skriven material också..
gissar alla här använder sökmotorer 10-50 ggr per dag iaf.. och är nöjd med att det fungerar.
vad dom tjänar pengar på är reklam, har lite med bildsökningen att göra utan främst kommer från nyckelord på site sökningar och deras adsense nätverk.

de där andra spindeltjänsterna som passerar din sida dagligen med en annan agenda än hjälpa internetbesökare hitta dig.. det är dom jag skulle vara mer rädd för.
du har ingen aning vad de vill göra med din information och dina bilder.. kan vara allt från främmande stater som kartlägger ditt liv och din familj, till rightshaven bolag som söker anledningar till att stämma dig för texter / bilder / namn. kan även vara eko brottslingar som vill veta dina intressen så de kan kapa din identitet för att kunna utnyttja det så länge som möjligt innan du upptäcker det. de kan använda dina bilder av badande barn i ett sammanhang som du verkligen inte vill veta av.
i det perspektivet så ter sig det här rätt absurt

Jag kan ju, rent hypotetiskt, anse att jorden är platt. Det kommer dock inte ändra jordens form.

Det ironiska med ditt inlägg är att den väsentliga skillnaden mot det jag anser om "bildcitat" och det din liknelse faller på är att jordens form, till skillnad från upphovsrättens definitioner, inte förändras av människan.

Så vad är det du försöker säga egentligen?

Svar till inlägg #106:

(. Tänk på barnen! .)

Och hur hade du tänkt lösa de "problemen"? Inget av de där exemplen du radar upp kan jag se är speciellt olagliga, så det krävs nya lagar för att stoppa sådan "hemsk" verksamhet.

Det ironiska med ditt inlägg är att den väsentliga skillnaden mot det jag anser om "bildcitat" och det din liknelse faller på är att jordens form, till skillnad från upphovsrättens definitioner, inte förändras av människan.

Så vad är det du försöker säga egentligen?

Jag tror att Martin försöker säga att det finns en citaträtt för texter men inte för bilder.

Det är ju ingen som sagt nåt annat heller?

Det är nog minst sagt öppet för tolkning. Om du hade skrivit att du tyckte att lagen skulle ändras i enlighet med vad du anser hade det varit en sak. Nu var det bara ett påstående som lika gärna kan tolkas som att du anser dig ha rätt att tolka lagen efter eget gottfinnande.

Jag tror att Martin försöker säga att det finns en citaträtt för texter men inte för bilder.

I dagsläget finns det ingen "citaträtt" för bilder och då blir det olagligt att göra som Google gör enligt lagen (har ingen koll på att det verkligen är olagligt utan nöjer mig med att läsa tidigare inlägg).
Men rent tekniskt och juridiskt finns det väl inget som skulle kunna motsätta sig en sådan regel/lag? Varför skulle man INTE kunna citera en bild? Om man gjorde tydliga regler för hur man ska hänvisa till var, av vem och när bilden är tagen? Jag säger inte att denna lagen finns utan att den skulle teoretiskt kunna finnas, därav "man kan se det som ett bildcitat".

Anser alla ni andra då förresten att Google gör lagbrott när man söker text på sökmotorn? För de har faktiskt inte citerat texten korrekt? Och den texten lär väl som bilderna också finnas i deras index?

Det är nog minst sagt öppet för tolkning. Om du hade skrivit att du tyckte att lagen skulle ändras i enlighet med vad du anser hade det varit en sak. Nu var det bara ett påstående som lika gärna kan tolkas som att du anser dig ha rätt att tolka lagen efter eget gottfinnande.

så på vilket sätt liknar det att anse att jorden är platt?

Att anse något som inte överensstämmer med fakta ändrar inte fakta. Det kan inte vara så svårt att förstå, men jag gissar att du inte vill förstå.
Jag förstår vad du försöker uttrycka, även om det var en riktigt dålig liknelse. Lagar är inte fakta på samma sätt som att jorden inte är platt. Bättre lycka nästa gång.

Jag förstår vad du försöker uttrycka, även om det var en riktigt dålig liknelse. Lagar är inte fakta på samma sätt som att jorden inte är platt. Bättre lycka nästa gång.

Nej, du har nog trots allt inte förstått, eftersom det centrala knappast var om lagar och jordens form var i alla avseenden lika. Nu var det väl knappast oväntat eftersom jag misstänker att du mest säger emot för att få nöjet att säga emot. Bättre lycka nästa gång. ;)

Nej, du har nog trots allt inte förstått, eftersom det centrala knappast var om lagar och jordens form var i alla avseenden lika. Nu var det väl knappast oväntat eftersom jag misstänker att du mest säger emot för att få nöjet att säga emot. Bättre lycka nästa gång. ;)

Det du inte förstår att jag syftar på är att till från jordens form, kan åsikter förändra lagar.

Men rent tekniskt och juridiskt finns det väl inget som skulle kunna motsätta sig en sådan regel/lag? Varför skulle man INTE kunna citera en bild? Om man gjorde tydliga regler för hur man ska hänvisa till var, av vem och när bilden är tagen? Jag säger inte att denna lagen finns utan att den skulle teoretiskt kunna finnas, därav "man kan se det som ett bildcitat".
Det borde vara möjligt att ändra lagen så att citering av bilder blir tillåtet. Jag misstänker att det krävs en hel del utredande för att lagen ska bli vettig.

Anser alla ni andra då förresten att Google gör lagbrott när man söker text på sökmotorn? För de har faktiskt inte citerat texten korrekt? Och den texten lär väl som bilderna också finnas i deras index?

Enligt min mening är det ett brott mot URL när Google cachar hela websajter. (Jag gillar dock Googles cache skarpt. Ibland är den räddningen när man vill titta på en sida som går lite upp och ner.)

Och hur hade du tänkt lösa de "problemen"? Inget av de där exemplen du radar upp kan jag se är speciellt olagliga, så det krävs nya lagar för att stoppa sådan "hemsk" verksamhet.

var mest en reflektion. det finns viktigare saker att motarbeta där ute.
godissmakare och tumnnagelscachare är inte ett samhällsproblem.
angriper man google i en sån här vinkel så är det för att kunna sno åt sig en förlikning, inte för att kompensera en skada..

Vill man inte att Google möjliggör bildsökning är det väl bara undvika att lägga ut bilder på nätet.

Att lägga ut bilder på nätet är så vitt jag kan förstå frivilligt.

Och lägger man ut bilder på nätet får väl i och med det acceptera att risken att någon hittar bilden med hjälp av Google eller någon annan sökmotor och sedan använder bilden/bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar