Jag undervisade i upphovsrätt, och relaterade lagar, för ett antal år sen, och borde således kunna ge ett rakt svar, men ju mer jag lärt mig desto mindre tvärsäker blir jag - immaterialrätt är förbaskat komplicerat.
Dock: Grundprincipen är att upphovsmannen äger alla rättigheter till sitt verk och ensam förfogar över det, vilket innebär att varje användning av verket kräver upphovsmannens medgivande.
Intrång i den rättigheten kan regleras både straffrättsligt och civilrättsligt. Det senare innebär att den som gjort intrånget kan få ersätta upphovsmannen ekonomiskt. Det är alltså enbart en kompensation för nyttjandet, och därför saknar frågan om uppsåt betydelse.
Uppsåtet har däremot avgörande betydelse för frågan om intrånget har varit brottsligt. Fälls någon för brott så kommer de, utöver att behöva kompensera för intrånget, också att få ett straff, dvs betala böter/dagsböter/fängelse, vilket sker i förhållande till staten.
Nu finns det förstås en rad undantag, t.ex. kopiering/framställning för privat bruk etc, men jag kan inte se att några utav dem skulle vara tillämpliga för dig.
Dessutom finns det en otroligt stark princip inom upphovsrätten att upphovsmannen kan freda sig mot att verket används i ett kränkande sammanhang. Det här du säger låter som att det skulle kunna vara fallet. Du tycker säkert att din satir är jättefestlig, men tycker alla det? Tycker upphovsmannen det?
Det fanns ett känt fall där (om jag minns rätt) ett foto på Carolas huvud hade klipps in på någon nakenbild (på en annan person). Att Carola kunde stämma för förtal är kanske inte så konstigt, men där fanns heller ingen rätt att använda fotografens bild på ett "satiriskt" sätt.
Det fel de flesta gör vad gäller upphovsrätt är att de börjar resonemanget med en tro att det står alla fritt att publicera andras verk hur de vill, men att det finns lite begränsningar. Men i själva verket är det tvärtom, man har INGA rättigheter att publicera andras verk, utan medgivande, annat i några få undantagsfall.
Sen är det förstås en helt annan fråga vad som händer om man ändå gör det, och för det mesta händer ingenting, precis som vanligtvis inget händer för de som t.ex. överskrider hastighetsgränserna i trafiken, men det gör det förstås inte mer tillåtet.