Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Har så svårt att förstå varför man ska måsta vara så förbaskat duktig för, det enda viktiga är ju resultatet, eller?

Jag vet inte varför du skriver detta, men ingen kräver duktighet. Det enda jag diskuterat i denna tråden är jpg/raw och jag vill ha acceptans för att jag vill fota jpg och minimera datorjobbet.

Jag gör det för att jag ser en grej i att göra bilden klar från början. Jag gillar den utmaningen.

Det har inget med duktighet att göra, det är bara olika sätt att jobba.
 
Ok. Att slippa datorjobb köper jag men du har ju på ett provocerande sätt skrivit att man bör känna sin kamera så pass bra så att efterbehandlingen bör kunna hållas minimal, ett sorts diafototänkande,,,

Det var det jag menade med "duktigheten".

//Larsa
 
.Z. skrev:
Ok. Att slippa datorjobb köper jag men du har ju på ett provocerande sätt skrivit att man bör känna sin kamera så pass bra så att efterbehandlingen bör kunna hållas minimal, ett sorts diafototänkande,,,

Det var det jag menade med "duktigheten".

//Larsa

Ja, det är väl bra att kunna kameran och minska efterjobbet. eller?
 
Arleklint skrev:
Ja, det är väl bra att kunna kameran och minska efterjobbet. eller?

Självfallet!

Tråden är lång nu men så vitt jag kan påminna mig så skrev du i starten typ nåt i stil med att om man kan sin kamera så behöver man inte RAW. Må så vara. Nu har jag mest kört analogt under nåt år men kommer nu att börja köra DSLR & kan inte förstå ditt resonemang på det sättet att det känns som att du vill bevisa nåt, "jag kan göra detta direkt i kameran".

Jag förstår din tankegång men vägrar att säga att nåt är rätt eller fel...
 
Jag menar precis det!

Vet du hur din kamera beter sig kan du fota jpg.

Att man (jag) tar till RAW beror på att man är osäker i hur bilden kommer bli eller hur man vill ha den.

Jag är inte kaxig när jag säger detta, för jag har inte alltid koll. Min kamera är ny för mig.
 
Du fotar ju jazz på ett imponerande sätt & får väl brottas med vitbalans, eller? är det inte så petigt?

Har fotat mycket i hemmet med mätsökare & film vid 400-800 Asa & tar helt enkelt det gulstick jag har i många av dessa bilder, dom är så förbaskat bra ändå i sin realism & det underbara som bara befintligt ljus kan ge. Mitt blåfilter tar åt skogen för mycket ljus så det har jag skippat...

Med digitalt så kan man ju testa, RAW känns ju dock lockande... Vi får se...

Den digitala kamera jag har idag praktiserar jag inte sådant med, en D7i som du, vad jag sett, är mycket familjär med...
 
.Z. skrev:
Du fotar ju jazz på ett imponerande sätt & får väl brottas med vitbalans, eller? är det inte så petigt?

Har fotat mycket i hemmet med mätsökare & film vid 400-800 Asa & tar helt enkelt det gulstick jag har i många av dessa bilder, dom är så förbaskat bra ändå i sin realism & det underbara som bara befintligt ljus kan ge. Mitt blåfilter tar åt skogen för mycket ljus så det har jag skippat...

Med digitalt så kan man ju testa, RAW känns ju dock lockande... Vi får se...

Den digitala kamera jag har idag praktiserar jag inte sådant med, en D7i som du, vad jag sett, är mycket familjär med...

Alla mina musikbilder är jpg. Jag anpassar vitbalansen i kameran.
 
Är det stora vitbalanssteg du gör? Hur bedömmer du det hela, på känsla? Berätta?
 
Arleklint skrev:
Vi kan träffas.

Du kör D70 RAW, jag kör D2X jpg.
Samma motiv och vi kör ut 50x70.

Bara som en kul grej.

Lite långt mellan oss för bara en sånd grej kanske. :)

Jag tror inte att D2X har mycket utmaning i att klå D70 oavsettvad man gör med bilddatan från D70:n.
 
En fråga till alla jpg-are: lämnat ni jpg-bilder för publicering i tryckta media också? Det accepteras inte där jag jobbar.
 
Jag säger inte att någon gör fel vilket format man nu än använder.
Det är förutsättningar kanske i mängd av bilder och vilka som är kunder o s v.
Att man själv skriver ut bilder eller inte skickar iväg bilder som filer.
Ingen gör fel s a s utifrån sina förhållanden.

Men jag har också uppfattat att marknaden blir större om man har raw-filer att utgå ifrån.
När jag fixat bilderna sparar jag ner i tiff, och det verkar också accepteras av alla.
Raw-filerna sparar jag också som original.
Mvh/-Anders
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
http://www.arleklint.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=42292

Jag tar det i morgon, men förvånandvärt ofta funkar auto-vitbalans. Sen kan man dra det år varmare eller kallare hållet när man provskjutit.

Vad jag märkte när jag använde denna kamera var att auto-vitbalanseringen fungerade rätt dåligt under glödlampsljus. Det var en av de få anmärkningar jag hade på denna kamera.

Det är inte ovanligt heller, det är få kameror som verkligen klarar av att göra en bra auto-vitbalansering under glödlampsljus.

MVH/Stefan
 
Jag kör jpeg för inte behöver väl jag mera bitar än 8 heller. Inte ska väl jag. Dessutom tar det ju så hutlöst mycket plats på minneskortet, och datan blir ju så seg när mina 512 megabajts ramminne fylls upp med onödig bildinformation som man ändå inte ser. Monitorer kan ju ändå bara visa 8 bitar så inte ska väl jag heller. Dessutom så sker utskrifter oxå i 8 bitar, så inte ska väl jag heller. Å inte ska väl jag lära mig photoshop heller. Inte ska väl jag förändra bilden av min fångade upplevelse heller. Å inte ska väl jag försöka försköna något bara för att imponera på andra heller. Nä, ush. Man ska hålla sig på mattan. Har ni svenskt kaffe på hotellet?
 
clavicl skrev:
Jag kör jpeg för inte behöver väl jag mera bitar än 8 heller. Inte ska väl jag. Dessutom tar det ju så hutlöst mycket plats på minneskortet, och datan blir ju så seg när mina 512 megabajts ramminne fylls upp med onödig bildinformation som man ändå inte ser. Monitorer kan ju ändå bara visa 8 bitar så inte ska väl jag heller. Dessutom så sker utskrifter oxå i 8 bitar, så inte ska väl jag heller. Å inte ska väl jag lära mig photoshop heller. Inte ska väl jag förändra bilden av min fångade upplevelse heller. Å inte ska väl jag försöka försköna något bara för att imponera på andra heller. Nä, ush. Man ska hålla sig på mattan. Har ni svenskt kaffe på hotellet?

:-D

/Jenny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.