** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Men större fil

Då måste ju bildkvaliteten, eftersom den är samma, relativt sett vara bara en fjärdedel så bra, eftersom antalet pixlar är fyra gger så stort?

Fast i andra trådar har det ju framkommit att 8Mpix är oändligt mycket bättre än 6. Alltså måste ju 2Mpix vara oändlig många och då är ju D2X 4.5 oändligheter bättre än min A70 som har 3Mpix.

Det finns ingen anledning för dig att be Janne om förlåtelse, det var han som starta det hela.

Det är tvärtom han som ska be om ursäkt.

dumbo skrev:
Då måste ju bildkvaliteten, eftersom den är samma, relativt sett vara bara en fjärdedel så bra, eftersom antalet pixlar är fyra gger så stort?

Fast i andra trådar har det ju framkommit att 8Mpix är oändligt mycket bättre än 6. Alltså måste ju 2Mpix vara oändlig många och då är ju D2X 4.5 oändligheter bättre än min A70 som har 3Mpix.

Babbla på. Jag räknar bildbevis. Inte ekvationer

dumbo skrev:

Allt är i betraktarens ögon, beroende på avstånd. Är betraktaren dessutom så pass full som de flesta i denna tråd så är pixelmängden ovesentlig...

sagan skrev:
Det finns ingen anledning för dig att be Janne om förlåtelse, det var han som starta det hela.

Det är tvärtom han som ska be om ursäkt.

Har sett i många trådar att Janne tillrättavisar & gör det bra då trådarna då styrs in igen. I detta fall så fladdrar vi väl mest omkring & har det kul & jag tycker då att du Janne bör ha överseende med det. Jag håller med dig Kim...

Senast ändrad:
Skurmedel skrev:
Konstruktivt värre. Det är inget skäl alls, frågan är vart dina bilder hamnar i slutändan. Och om de hamnar på t.ex webben där mina digitalfoton antagligen huvudsakligen hamnar kan man ju använda sig av ditt uttryck och kasta 16-bitar åt helvete.

Om bilder skall bildbahnandlas i PS bör de göras de i 16 bitar. Så om man kan välja ja då kan man faktiskt kasta 8 bitars bilden. Jobba i 16 bitar och sen konvertera den till 8 igen. (Eftersom det oftast är 8 som används i tryck).
Så 16 är inte fel med andra ord, den kan ju alltid göras om till 8. En 8-bitars däremot kan inte göras om till 16 på ett fullgodigt vis. Man förkastar mycket info av bilden på vägen.

Ully skrev:
Om bilder skall bildbahnandlas i PS bör de göras de i 16 bitar. Så om man kan välja ja då kan man faktiskt kasta 8 bitars bilden. Jobba i 16 bitar och sen konvertera den till 8 igen. (Eftersom det oftast är 8 som används i tryck).
Så 16 är inte fel med andra ord, den kan ju alltid göras om till 8. En 8-bitars däremot kan inte göras om till1 6 på ett fullgodigt vis. Man förkastar mycket info av bilden på vägen.

Jag är helt ense!

Man skall bara veta att t.ex D2X jobbar just så när den bygger jpg. Alla 12 bitar per kanal (16 finns aldrig) är med till slutet.

Arleklint skrev:
Babbla på. Jag räknar bildbevis. Inte ekvationer

Ekvationer är kanske synd att kalla det. :)

Ska man nu vara lite seriös innan man går och knoppar så får vi antingen börja pixelonanera med 100% crops, eller kolla på bilder utskrivna på papper för att avgöra hur D2X står sig mot andra kameror. Även då är det ju en subjektiv bedömning, så något absolut svar finns ju eg inte.

Ytterligare en av anledningarn att jag fotar RAW har ju åxå framkommit här i tråden. D70 komprimerar JPEG:arna en hel del och den gör det inte helt optimalt heller (kvaliteten blir bättre med samma filstorlek om man sparar i photoshop tex).
Om det sen syns skillnad i praktiken är nog olika beroende på bild och storlek, men skulle man ta BILDEN som man vill sälja/hänga upp på väggen/löksoppa så känns det bra att ha så bra förutsättningar som möjligt att få ut den på papper med bra resultat.
Att sen en bild som denna http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/abstract/tulpan_igen.jpg antagligen skulle funka i 75x50cm med 2Mpix är en annan femma. :)

Nu ska jag med knoppa.

dumbo skrev:
Ekvationer är kanske synd att kalla det. :)

Ska man nu vara lite seriös innan man går och knoppar så får vi antingen börja pixelonanera med 100% crops, eller kolla på bilder utskrivna på papper för att avgöra hur D2X står sig mot andra kameror. Även då är det ju en subjektiv bedömning, så något absolut svar finns ju eg inte.

Ytterligare en av anledningarn att jag fotar RAW har ju åxå framkommit här i tråden. D70 komprimerar JPEG:arna en hel del och den gör det inte helt optimalt heller (kvaliteten blir bättre med samma filstorlek om man sparar i photoshop tex).
Om det sen syns skillnad i praktiken är nog olika beroende på bild och storlek, men skulle man ta BILDEN som man vill sälja/hänga upp på väggen/löksoppa så känns det bra att ha så bra förutsättningar som möjligt att få ut den på papper med bra resultat.
Att sen en bild som denna http://dumbo.mine.nu/photo/Gallery/abstract/tulpan_igen.jpg antagligen skulle funka i 75x50cm med 2Mpix är en annan femma. :)

Nu ska jag med knoppa.

Vi kan träffas.

Du kör D70 RAW, jag kör D2X jpg.
Samma motiv och vi kör ut 50x70.

Bara som en kul grej.

Janne.

Kan du köpa min grej då?

Får snart min D7D & ska köpa en 20/1.8 (eller 24/1.8) till den. Älskar att fota i befintligt ljus & är mycket spänd över att kunna göra det med hög känslighet & AS.

Är säker på vitbalans vid normala fall men känner att RAW blir en fin grej vid fotografering i glödlampsljus m.m. då jag känner att jag inte är säker.

Har så svårt att förstå varför man ska måsta vara så förbaskat duktig för, det enda viktiga är ju resultatet, eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar