Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vem fotar jpeg och varför?
- Trådstartare MartinB
- Start datum
supermax_fred
Aktiv medlem
tonomfånget är större i 16 bitar än 8.Arleklint skrev:
Låt oss gå till kärnan:
Om man känner sin kamera och kan exponera rätt utifrån den. Varför skulle man inte skjuta jpeg?
ojdå, viktigt med rätt ord. antalet toner är större, särskillt i lågdagrarna!!
omfånget borde vara samma
Estethia
Aktiv medlem
Re: 2000 bilder...
efter ett tag lär man sig att radera och radera rätt.
edit: jag tar mycket gruppbilder oxå. där fullkommligen sprätter jag iväg bilder, samtidigt som jag försöker få folk att inte prata med varandra (så dom tittar nån annanstans) eller blinka allt för mycket.
blir oftast inte många bilder kvar, men då brukar jag oftast ha någon bra där alla ser ut som dom ska, utan att behöva klippa huvuden fram och tillbaka.
raderar, raderar, raderar. bara dom bästa bilderna sparas. av 2000 bilder kan det bli typ hälften kvar.supermax_fred skrev:
det svåraste momentet tycker jag är att slänga bilder. speciellt på människor och ansikten...sparar ni bilderna eller raderar ni typ samma helg?
efter ett tag lär man sig att radera och radera rätt.
edit: jag tar mycket gruppbilder oxå. där fullkommligen sprätter jag iväg bilder, samtidigt som jag försöker få folk att inte prata med varandra (så dom tittar nån annanstans) eller blinka allt för mycket.
blir oftast inte många bilder kvar, men då brukar jag oftast ha någon bra där alla ser ut som dom ska, utan att behöva klippa huvuden fram och tillbaka.
Arleklint
Aktiv medlem
supermax_fred skrev:
tonomfånget är större i 16 bitar än 8.
Ingen gör en utskrift på 16 bitar
MartinB
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Låt oss gå till kärnan:
Om man känner sin kamera och kan exponera rätt utifrån den. Varför skulle man inte skjuta jpeg?
OJ! Vad inlägg här har blivit!
Håller med igen, men många kameror har dålig "in-camera processing" för jpeg. Dyrare DSLR brukar väl oftast vara bra dock...
Arleklint
Aktiv medlem
Re: 2000 bilder...
Radera är en konst. Jag lär mig!
supermax_fred skrev:
det svåraste momentet tycker jag är att slänga bilder. speciellt på människor och ansikten...sparar ni bilderna eller raderar ni typ samma helg?
Radera är en konst. Jag lär mig!
timofej
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Nu provocerar jag! men med en allvarlig underton påstår jag att RAW används som en livlina för dem som inte känner sin kamera, eller inte vet vilken bild dom skall göra.
Jag vill påpeka två saker som jag tror på.
1. Ett dedikerat program klarar uppgiften att konvertera från RAW bättre än en programsnutt som finns i kameran. Har börjat fotografera i RAW ganska nyligen och märker en markant skillnad i detaljåtergivning!
2. Varje bild behöver justeras för att få den perfekt. Även om du, Janne, känner din kamera in och ut är det inte lätt att ändra alla inställningar från bild till bild beroende på ljusförhållanden. Det kan man göra i efterhand. Dessutom vill man oftast justera olinjärt (kurvor). Den möjlighet saknas i kameran.
Samtidigt har jag en full förståelse för Christel och alla andra som fotograferar i jpeg. De gör det av olika anledningar: för att spara tid (Christel), avsaknad av kunskap, har aldrig provat RAW ;-) eller något annat. Det är helt ok. Men jag tror starkt att en RAW fil innehåller mycket mer potentiell teknisk kvalitet än en jpeg. Varför ska jag kasta den om jag har både tid och lust för att använda den?
afe
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Om du har tiden och orken. Om du gillar att sitta vid datorn istället för att jobba med bilden i fotograferingsögonblicket så skall du köra RAW.
Jag gillar att se till att allt blir rätt när jag fotograferar.
Varför inte se till att allt blir rätt och fotografera RAW? Man behöver inte bry sig om histogram etc., men JPG är en FÖRSTÖRANDE komprimering. Alltså vill man förstöra så lite som möjligt. Om man har tid att se till att bilden blir optimal med den kamera man använder tycker jag det är synd att låta kameran ha sönder bilden.
timofej
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Om du har tiden och orken. Om du gillar att sitta vid datorn istället för att jobba med bilden i fotograferingsögonblicket så skall du köra RAW.
Jag gillar att se till att allt blir rätt när jag fotograferar.
Som jag skrev ovan tror jag inte att det kan vara 100% rätt i fotograferingsögonblicket! Det kan alltid göras bättre! Men även om man bortser från det, säg att man fotograferar mycket nära den "perfekta" bilden, återstår det punkt 1 i mitt inlägg ovan.
Om man nu inte orkar att gå igenom varje bild, kan man lägga in en kö för batchkonvertering och få bättre resultat än de direkt från kameran.
Arleklint
Aktiv medlem
AFE skrev:
Varför inte se till att allt blir rätt och fotografera RAW? Man behöver inte bry sig om histogram etc., men JPG är en FÖRSTÖRANDE komprimering. Alltså vill man förstöra så lite som möjligt. Om man har tid att se till att bilden blir optimal med den kamera man använder tycker jag det är synd att låta kameran ha sönder bilden.
Ingen som sett mina bilder på papper i större format, t.ex på Elmia, har påpekat denna förstörelse. Du teoretiserar.
MartinB
Aktiv medlem
AFE skrev:
Kameran har väl inte "sönder bilden" mer än vad datorn gör? Det är ju bara att välja var du helst gör dina inställningar. Jag tycker båda alternativen är ok...
Arleklint
Aktiv medlem
timofej skrev:
Som jag skrev ovan tror jag inte att det kan vara 100% rätt i fotograferingsögonblicket! Det kan alltid göras bättre! Men även om man bortser från det, säg att man fotograferar mycket nära den "perfekta" bilden, återstår det punkt 1 i mitt inlägg ovan.
Om man nu inte orkar att gå igenom varje bild, kan man lägga in en kö för batchkonvertering och få bättre resultat än de direkt från kameran.
Det har jag inte sett i min kamera.
afe
Aktiv medlem
Kameran har sönder bilden i den betydelsen att den ändrar på den. Och visst är det så att det oftast inte märks.
Janne: visst teoriserar jag, men jag vill bara ha sagt att om man inte har alltför bråttom, finns det alltid mer att hämta i en RAW än i en JPG. Och har man tid, förlorar man inget på att använda RAW.
Janne: visst teoriserar jag, men jag vill bara ha sagt att om man inte har alltför bråttom, finns det alltid mer att hämta i en RAW än i en JPG. Och har man tid, förlorar man inget på att använda RAW.
andgi
Aktiv medlem
Jag jobbar uteslutande i RAW.
Varför? Ansel Adams har svaret:
Ansel Adams skrev i The Print:
Much effort and control usually go into the making of the negative, not for the negative's own sake, but in order to have the best possible "raw material" for the final printing.
Därmed inte sagt att jag tycker det är "fel" att fotografera i jpeg, utan bara att jag personligen vill ha kvar varenda gnutta information som kameran lyckats att registrera.
Varför? Ansel Adams har svaret:
Ansel Adams skrev i The Print:
Much effort and control usually go into the making of the negative, not for the negative's own sake, but in order to have the best possible "raw material" for the final printing.
Därmed inte sagt att jag tycker det är "fel" att fotografera i jpeg, utan bara att jag personligen vill ha kvar varenda gnutta information som kameran lyckats att registrera.
MartinB
Aktiv medlem
AFE skrev:
Kameran har sönder bilden i den betydelsen att den ändrar på den. Och visst är det så att det oftast inte märks.
Och menar du att datorn inte ändrar bilden då? Den stora poängen med RAW är väl att kunna ändra bilden...
Arleklint
Aktiv medlem
AFE skrev:
Alla program som konverterar RAW förändrar bilden. BIlden ser helt olika ut mellan olika RAW-program.
Min D2X gör jpeg helt ok, med begränsningen att man inte skall ändra dom sen
Man måste veta vad man gör!
afe
Aktiv medlem
MartinB skrev:
Kameran har väl inte "sönder bilden" mer än vad datorn gör? Det är ju bara att välja var du helst gör dina inställningar. Jag tycker båda alternativen är ok...
Det är inte heller det jag försöker säga. Men om du låter kameran sköta jobbet, och sedan raderar originalet så har du inget val längre ...
MartinB
Aktiv medlem
MartinB skrev:
Hej!
Jag tänkte det vore intressant att höra vilka som fotar jpeg och varför ni gör det?
Själv så fotar jag både jpeg och raw och båda har onekligen sina fördelar tycker jag.
Utan att verka otrevlig vill jag bara påpeka att det här är topicen! Jag är inte intresserad av att höra varför ni fotar RAW som ni förstår av ovanstående.
Arleklint
Aktiv medlem
AFE skrev:
Det är inte heller det jag försöker säga. Men om du låter kameran sköta jobbet, och sedan raderar originalet så har du inget val längre ...
Precis min kärna! Lär dig kameran så vet du vad som händer. Då har du koll utan att behöva lägga extra tid i datorjobb. Smart va