Janne:
Nej, som jag sa, det är inget fel i att planera en bild.
Jag kan gå ut med tanken att idag ska jag ta en "sån" bild. Jag försöker hitta motiv, ljus osv som rimmar med den bilden jag vill ta. Stöter jag på något annat längs vägen så tro tusan jag knäpper det åxå.
Ibland tar man, av bekvämlighetsskäl, inte med stativet (man kanske ska ner på stan en sväng och tar med kameran om det skulle "dyka upp" något) och då får man använda sin krativitet att hitta andra stöd, om något motiv skulle kräva det osv.
Jag kan ibland, bara för att låta hjärnan jobba, lämna all utrustning, utom kamera och ett enda objektiv, stanna hemma osv. Jag tycker det är mer givande än att planera en bild och köpa/hyra/löksoppa utrustning inför den aktulla bilden osv osv.
Men jag har alltid gillat att vrida och vänta på saker för att åstadkomma något med små medel. MacGyver du vet. ;-)
Sen vet jag inte om jag är så himla bekväm av mig heller eg. Isf hade jag sålt motorcykeln och köpt bil istället. Det är INTE bekvämt att vare sig åka eller gå omkring med MC-ställ på sig när det är så varmt som det är nu. Det är inte heller särskilt praktiskt med kamerautrustning på en motorcykel.