Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem fotar jpeg och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Och så finns de sådana som vill styra hur andra ska plåta oxå...inte att förglömma.

Kan inte låta bli att kommentera och får motivera det hela med att jag vill undvika mer mail i min inbox. Den har av någon suspekt anledning fått en massa mail på mycket kort tid.

Jag har aldrig för avsikt att styra hur andra ska jobba, däremot ska de ha den kunskap som krävs för att på så vis själva kunna överväga om det verkligen är så de vill jobba. Kunskap är makt :)
 
Arleklint skrev:
Vad hindrar att använda 2x8ND och reflexskärmar i kombination med blixt?

Vad gör att man avstår från sån och gör bilden i PS?

Bekvämlighet eller annat?

Jag skulle fått tillverka ett eget avtonat gråfilter eftersom bildens beskaffenhet/komposition inte medger användande av vanliga avtonade gråfilter.
Blixt skulle kanske kunna avhjälpa det hela. Jag skulle antagligen fått använda 2-3 stycken med paraplyer riktade uppåt, men även om jag hade haft denna utrustning så hade det tagit längre tid att att bara få in den i det utrymmet där jag tog bilden (jag kom knappt in där själv) och att sedan rigga upp allt skulle ta ännu längre tid.
För att inte tala om hur opraktiskt det är att gå och släpa runt på en hel studioutrustning när man är ute och fotar.

Edit:
Fast blixt nerifrån hade ju inte gett samma ljus/känsla som det är nu.
 
tias83 skrev:
Kan inte låta bli att kommentera och får motivera det hela med att jag vill undvika mer mail i min inbox. Den har av någon suspekt anledning fått en massa mail på mycket kort tid.

Jag har aldrig för avsikt att styra hur andra ska jobba, däremot ska de ha den kunskap som krävs för att på så vis själva kunna överväga om det verkligen är så de vill jobba. Kunskap är makt :)
Min kommentar var inte på något sätt riktat mot dig och heller inte mot någon särskild person i övrigt.

Det var bara en allmän iakttagelse.
 
dumbo skrev:
Jag skulle fått tillverka ett eget avtonat gråfilter eftersom bildens beskaffenhet/komposition inte medger användande av vanliga avtonade gråfilter.
Blixt skulle kanske kunna avhjälpa det hela. Jag skulle antagligen fått använda 2-3 stycken med paraplyer riktade uppåt, men även om jag hade haft denna utrustning så hade det tagit längre tid att att bara få in den i det utrymmet där jag tog bilden (jag kom knappt in där själv) och att sedan rigga upp allt skulle ta ännu längre tid.
För att inte tala om hur opraktiskt det är att gå och släpa runt på en hel studioutrustning när man är ute och fotar.

Edit:
Fast blixt nerifrån hade ju inte gett samma ljus/känsla som det är nu.

Opraktiskt och tid... ok

Du fotar alltså RAW och gjorde bilden i datorn för att det är bekvämare.

Jag fotograferar för att jag brinner för fotografering. Jag tricklar och tråcklar med ljus för att jag gillar det!
 
sagan skrev:
Jag gör så numera, nu när jag har en kamera som ger möjligheten att plåta i raw + jpg, att när hastigheten (tiden mellan exponeringarna) inte är viktigt så kör jag med raw + jpg.

I annat fall är det jpg som gäller, annars blir kameran för slö helt enkelt.

Hastigheten spelar ingen roll för mig, vet dock (& förstår) att den är viktig för dig Kim.

För mig så är det datamängden & dess utrymme på minneskort & i lagringen som gör att jag resonerar som jag gör.

Har inga funderingar på huruvida jag är en sämre fotograf för att jag väljer RAW före Jpeg, jag missar ofta & står för det! Träffar dock ibland också...

//Larsa
 
Arleklint skrev:
Opraktiskt och tid... ok

Du fotar alltså RAW och gjorde bilden i datorn för att det är bekvämare.

Jag fotograferar för att jag brinner för fotografering. Jag tricklar och tråcklar med ljus för att jag gillar det!

Det hade öht inte varit möjligt att göra bilden likadant med blixt tex.
Skulle man försökt genom att placera blixtarna så att de slår uppifrån hade man även fått ha bergbestigningsutrustning med sig (och kunskap i hur man använder denna).

Sedan var det ju ett par utomhusbilder du inte kommenterat heller. Men du hade väl dragit med ett lastbilssläp med en enorm ljusramp och ett portabelt känrkraftverk för att lösa det åxå?
 
dumbo skrev:
Det hade öht inte varit möjligt att göra bilden likadant med blixt tex.
Skulle man försökt genom att placera blixtarna så att de slår uppifrån hade man även fått ha bergbestigningsutrustning med sig (och kunskap i hur man använder denna).

Sedan var det ju ett par utomhusbilder du inte kommenterat heller. Men du hade väl dragit med ett lastbilssläp med en enorm ljusramp och ett portabelt känrkraftverk för att lösa det åxå?

Och?

Jag hade älskat att anta utmaningen!

Det finns folk som fotat sveriges fyrar med elaggregat med sig för att belysa fyrarna.

Jag älskar sättet att jobba
 
Då handlar det ju om en planerad grej. Inget fel med det, men om jag är ute och ser en bild så handlar det, i mitt fall, om att göra en bild med de förutsättningar/den utrustning man har. Det är mer utmaning än att ta till allsköns utrustning som går att uppbringa.

Istället för att kosntatera att "Aj fan, jag glömde kärnkrafverket hemma idag!" och låta bilden försvinna, så tar man istället till de medel man har. Multipla exponeringar, rå-format eller vad det vara månde.
 
En del fotograferar planerat, andra inte.

Jag säger inte att någon gör fel, men jag vill fortfarande bygga bilder utifrån min kamera, inte utifrån datorn. Planerat eller inte.
 
Vill inte lägga mig i denna utdragna diskussion om jpg vs raw men har en fråga som jag undrar om någon kunnig fotograf kan svara på. När jag väljer att spara bilden i bästa jpg i kameran, vilken jpg komprimering motsvarar då detta? I PS finns ju som bekant 12 olika nivåer att välja på och den högsta nivån ger större bilder(på disk) än ursprungsbilderna jag har, vilket gör att jag drar slutsatsen att jpgkomprimeringen är "sämre" i kameran än om jag hade valt raw och sedan bara konverterat till jpg i datorn istället(utan att ändra något annat då). Är det så?

//Jerka
 
Det är olika med olika kameror, men minsta komprimerningen brukar ligga på 1/4.

Men det finns iaf bland kompaktkameror där komprimeringen är så hård som 1/8, vilket givetvis är helt förkastligt, för då får man tydliga defekter i bilden från komprimeringen.
 
sagan skrev:
Äh, både HD och minneskort är billiga jue.

Allt e ju relativt :)

Förstår vad du menar men känner att DVD-högarna växer i en oroväckande takt & ok, jag säger väl som Janne. Vill inte sitta framför datorn för mycket, det gör jag tillräckligt mycket ändå...

//Larsa
 
Jag sparar bara de bilderna jag finner verkligt intressanta på DVD, de övriga har jag bara på HD (x2), så det blir inte så farligt stora högar.

För övrigt är jag heller inte förtjust i efterarbete, ser det som nödvändigt ont och inget annat.
 
Janne:
Nej, som jag sa, det är inget fel i att planera en bild.
Jag kan gå ut med tanken att idag ska jag ta en "sån" bild. Jag försöker hitta motiv, ljus osv som rimmar med den bilden jag vill ta. Stöter jag på något annat längs vägen så tro tusan jag knäpper det åxå.
Ibland tar man, av bekvämlighetsskäl, inte med stativet (man kanske ska ner på stan en sväng och tar med kameran om det skulle "dyka upp" något) och då får man använda sin krativitet att hitta andra stöd, om något motiv skulle kräva det osv.
Jag kan ibland, bara för att låta hjärnan jobba, lämna all utrustning, utom kamera och ett enda objektiv, stanna hemma osv. Jag tycker det är mer givande än att planera en bild och köpa/hyra/löksoppa utrustning inför den aktulla bilden osv osv.
Men jag har alltid gillat att vrida och vänta på saker för att åstadkomma något med små medel. MacGyver du vet. ;-)

Sen vet jag inte om jag är så himla bekväm av mig heller eg. Isf hade jag sålt motorcykeln och köpt bil istället. Det är INTE bekvämt att vare sig åka eller gå omkring med MC-ställ på sig när det är så varmt som det är nu. Det är inte heller särskilt praktiskt med kamerautrustning på en motorcykel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.