Måns H
Aktiv medlem
Jag höll på mycket med modellflyg en gång i tiden. Vi som hade bra syn kunde se modellplan med 1,5 meters spännvidd ett par kilometer bort. Tävlingsplan såg man till att färgsätta för att ge maximal synlighet. (Orange, svart och ljust rött.) De aktuella drönarna har ingen orsak att vara målade för att inte synas. Själva syftet är väl att de ska synas och skapa oro och, om de är ryska, allra helst splittring.Jo men kan man urskilja ett 1-2 m stort flygande objekt på himlen som ligger på 1000 m höjd!? Det låter väldigt högt upp speciellt om det nu är militär drönare som bör vara kamoflage-målad och rimligen inte har positionsljus påslagna.
Men det gällde att inte tappa kontakten. Att hitta ett plan utan att veta var man ska titta är svårt. Jfr poeten om sånglärkan, "så svår att observera".
(Kollade nyss på karta. Ett plan jag hade släppt iväg på Gärdet löste ut sin termikbroms 1, 25 km bort. Jag kunde på den distansen lokalisera det tämligen exakt i ett träd på Djurgården)
Bra idé att tipsa här på Fotosidan. Obs bara att plåta kärnkraftverk är kringgärdat med restriktioner.
Senast ändrad: