Annons

Vem blir först med *ist DS

Produkter
(logga in för att koppla)
eatfrog skrev:
M-objektiven fungerar.
Du måste ställa in i inställningarna att den kan använda andra bländarvärden än A på bländarringen.

Sen måste du trycka på AE-L knappen för att mäta ljuset, då ger den dig en slutartid som passar med bländaren du har valt.

Jag har ingen -DS, men såhär har jag hört det iaf. ;-)

/Henri

Hmmm, ok skall testa igen. Det test jag gjorde idag tydde på att den varken lästa av blänadaren eller bländade ner objektivet....men jag får återkomma. Tog lite ISO testbilder idag, hoppas hinna lägga upp dem idag eller imorgon.

Inte jag iaf!
Väntar på min beställda Minolta 5D, fullformats (24x36mm) bildsensor, 22Mp, leverans våren 2006.
Huka er då!

Ja den är juh till helt motsatt marknadssegment som den kameran vi håller just på o prata om.

Kanske inte riktigt, vad heter det, relevant i just denhär tråden?

/Henri

Nå, Henri och ni andra, har ni fått kameran ännu? Vore kul att få lite mer utlåtanden än den enda recension som finns här på fotosidan...

Nä jag har inte råd att köpa den ännu på ett bra tag, planerar att kanske till våren. ;-)

Jag väntar lika ivrigt som du på lite mer kommentarer om kameran.

/Henri

Jag har haft kameran i en vecka nu. Har tyvärr inte haft ordentlig möjlighet att fota utomhus med den mer än en timme igår. Jag tycker att menyerna till det viktigaste finns väldigt lättillgängligt. Det tar säkert inte mer än några sekunder att skifta iso-tal eller ändra mellan enbilds och kontinuerlig bildtagning. Känns lika lätt som rattar eller liknande efter en liten stund. De manuella objektiven jag har fungerar alldeles förträffligt och exponerar lika bra som AF-objektiven. Kameran känns väldigt bekväm med de viktigaste knapparna och vreden på bekvämt avstånd. Jag skriver lite kortfatta nu så försöker jag skriva lite mer ingående om en vecka eller så.

Mvh, Lennart

Hur har det gått med detta nu? Hade varit intressant att läsa, jag står nämligen i valet och kvalet mellan Nikon D70 och Pentax *ist DS.

/Karin

Jag har tyvärr inte hunnit fota säskilt mycket sedan jag fick kameran, bara 600-700 bilder, och bara 'skräpbilder' är jag rädd. Dock så känner jag mig fortfarande MYCKET nöjd med kameran. Men som sagt var, jag hade redan en massa Pentaxobjektiv. Om jag inte haft det skulle valet varit svårt, jag har hört mycket positivt om D70 också. Men jag har valt att satsa vidare på Pentax ett tag till, beställde 40/2.8 för att få ett riktigt litet paket att ha i fickan. Tror ingen annan DSLR ens kommer i närheten av den möjligheten (dock pratar vi ju vinterjacksfickor förstås) ;-)
Kameran verkar ha en liten tendens att överexponera. Men det är ju lätt åtgärdat, och kanske medvetet från Pentax sida. Dynamiken för en digitalkamera ligger ju närmare diats, så man måste ibland välja om man vill ha med detaljerna i hög eller lågdagrar. Dessutom har jag jobbat med negativfilm som senare scanats den sista tiden innan digitalkameraköpet, så jag är bortskämd med dynamik och måste vänja mig tillbaka.

Det som talar mot Pentax tycker jag är:
*Ingen bildstabilisering inom synhåll (men stativfäste finns så klart, och en stabil bild utan bildstabilisering blir ju bättre än en stabil bild med :)
*Ej lika avancerad fjärrstyring av flera blixtar som t.ex. Nikon och Minolta (men hur ofta använder man det egentligen)

Det som talar för:
*Litet format
*Batteriet räcker länge (1000 bilder) och tar det slut köper man nya i en kiosk.
*Gott om prisvärda objektiv, dock ej full funtion på gamla objektiv. Men t.ex. blir den exeptionellt skarpa 50/1.4 ett perfekt porträttobjektiv för 2500 spänn nytt och mycket mindre begagnat.

Jag hoppas det skall bli en rejär fotodag snart så jag kan rapportera ordentligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar