Annons

Vem blir först med *ist DS

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Jag har fått bekräftat att jag står först i kön hos Cyberphoto. Någon som hinner före ? ;-) I så fall vore det kul med en rapport. Jag lovar att lämna en rapport så fort jag hunnit klämt på kameran några dagar.

eatfrog skrev:
Toppen, jag är mycket intresserad!
Speciellt om hur den funkar med K/M-objektiven.

/Henri

Jo jag har ett par trevliga M objektiv jag också, så det skall bli intressant. Som jag förstår det så finns det ingen mekanisk bländaravläsning, man får alltså blända ner manuellt, eller köra med ljusmätare och fota manuellt. Får testa vilket som känns bäst, men kan väl vara trevligt att ta fram ljusmätaren lite :) Men med manuellt, bildskärmen och histogrammet lär man väl kunna klara sig utan också.

Går också i lite otålig väntan på *ist DS huset från cyberphoto. Skall bli väldigt skönt att använda pentax objektiven igen. Som du säger så skall cyberphoto vara med i första omgången kameror som kommer.

Var inne på mässan i Sollentuna igår, och fick äntligen känna på kameran. Mycket knappar och menyer gör att det inte går att säga om jag kommer att gilla den eller ej ännu, måste prova mer. Den kändes dock skön att hålla i med bra grepp. Jag hade trott att den skull avara mindre än den var, verkar vara sama storek som *istD. Den enda grejen jag vet att jag INTE gillade var placeringen av tumhjulet. Det sitter mitt i mitt högra öga (jag är vänsterögd), och det finns inget främre inmatningshjul, så tumhjulet är det mn använder. Ett liknande problem fick mig att avstå från att köpa MZ-S, men nu har man liksom inget val, om man inte skall byta system på en gång...

Tidsmässigt verkar det som om sista veckan i November fortfarande gäller för leverans till distributörerna. Så om man inte skall vara allt för optimistiskt så kan man nog hoppas på kameran första veckan i December.

Var inne på min ordersida på Cyberphoto för en liten stund sedan. Där det tidigare stod "början på december" stod det KLAR. Nedanför stod följande: Varan skickas till dig de närmaste dagarna!! Kan det vara så att det för en gångs skull kan vara på plats i utsatt tid? Jag får se de närmaste dagarna.

Den har enligt vad jag vet skickas ut till butikerna det datumet som det var sagt.
Dvs inga förseningar än så länge.

/Henri

Men hur är det om jag skulle beställa från Cyberphoto ex. redan idag, är alla ist ds-kameror uppbokade eller tror ni att det finns en del kvar?

Min kamera kom tyligen till mitt uthämtningsställe i tisdags....men det missade jag, hämtade ut den imorse och än så länge känns det bra. Det blir testfotografering till helgen, men så här långt har jag följande kommentarer.

+ Blixtsnabb på att skriva till minneskortet. Jag köpte 132x Panasonic på 512k och det känns som om den hinner skriva ner type två bilder i sekunden, men jag skall mäta upp det när jag har lite dagsljus att leka i.

+ 16-45 objektivet kändes väldigt gediget, om än något stort.

+ Menyerna verkar klart vettiga. Få knappar på kameran, men det man behöver verkar snabbt åtkomligt.

+ Autofokusen fungerar även i mycket dåligt ljus. Den känns även tystare än min MZ5n.

- Nuvarande mjukvara saknar möjligheten att göra både RAW och JPG

Jag återkommer i helgen när jag hunnit testa mer.

/Q

Att kameran inte kan göra både RAW och JPG samtidigt är inget stort problem då programvaran fixar det för alla bilder med en knapptryckning. Allvarligare är dock att man bytt RAW-format och den gamla plu-innen till photoshop fungerar inte, och jag har inte lyckats hitta någon ny.

Har testat lite med ISO inställningar och 800 är helt ok, men man skall nog helst hålla sig på 200 eller möjligtvis på 400. Dock förvånad över att även 3200 levererar användbara bilder. Väldigt brusiga, men för monokroma bilder tycker jag det verkar intressant. Hade bara några få testminuter på lunchen idag, men det var en skön känsla att hänga på FA 50/1.4 och få en perfekt porträttuppsättning i litet smidigt format. Äntligen kan man ta digitalbilder med litet skärpedjup. Till helgen blir det även test med 85/1.4 samt att jag tänkt ta reda på hur M 200/4 fungerar på kameran. Jag måste säga att språket i den svenska manualen inte är helt tydligt i hur manuella objektiv inte fungerar. Jag tolkar texten så att den läser av bländarvärden men inte bländar ner...men om man ställer in ett FA objektivs bländare så fattar den inte värdet.....så kanske är det tvärt om....att den inte kan läsa, men bländar ner ? I så fall är det ju inga som helst problem, bara att köra manuellt.

M-objektiven fungerar.
Du måste ställa in i inställningarna att den kan använda andra bländarvärden än A på bländarringen.

Sen måste du trycka på AE-L knappen för att mäta ljuset, då ger den dig en slutartid som passar med bländaren du har valt.

Jag har ingen -DS, men såhär har jag hört det iaf. ;-)

/Henri

oskarrr skrev:
Men hur är det om jag skulle beställa från Cyberphoto ex. redan idag, är alla ist ds-kameror uppbokade eller tror ni att det finns en del kvar?

Hej

När jag pratade med en kille från Pentax som visade kameran sa han att 400-500st kameror skulle ut i sverige till återförsäljare.

Jag klämde lite snabbt på en DS på Hegethorns igår. Lite för liten för min smak, men sökaren var kalas för att sitta på en digitalare och bygget kändes helt ok. Något annat hann jag inte kolla på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar