Petsan
Aktiv medlem
Hehehe,,,, kanske var jag lite obstinat när jag sa "Absolut icke" och isåfall ber jag om ursäkt
Men se det i helhet,,,
matnyttige skrev: Jo, det finns tillfällen då det är en fördel. Tex om man ska fotografera en vigsel och står snett framifrån i en mörk kyrka så kan det vara svårt att få både bruden och brudgummen skarpa (utan att man bländar ner, höjer ISO, tar till stativ osv). Då är det en fördel med mindre sensor eftersom att blända ner FF-kameran ger längre tider.
Vad jag då menar är att om jag hänger på samma objektiv som matnyttige
och på så sätt får samma skärpedjup som han med en kvalitetsförlust som är minimal i sammanhanget så är det inte slut här,,,,, nu ska vi fortsätta att fota bröllopet, nu är det dags för porträttbilderna utanför kyrkan! Vilken kamera väljer du nu? Nu är det mycket större kvalitetskillnad APS-C vs FF! Förstår du mitt sätt att tänka?
MVH //Christer
Äh, va trist! Alla motsättningar tycks som bortblåsta i denna diskussion. Så olikt FS att nå konsensus i en tråd... ;-)
Jojo, att FF-sensorerna har kortare skärpedjup har vi ju snappat upp, och bara detta kan ju motivera dessa kameror. Och visst vore jag grymt sugen på en FF-kamera nån gång i framtiden, den saken är heller ingen hemlighet. Men en Nik D300 är nog det som hägrar för mig i första vändan, just pga att jag kan använda skarpa telen som inte ruinerar mig. Och då kan ju du fota (med A900) med samma brännvidd och eventuellt cropa bilden till samma utsnitt som jag i efterhand, med samma (ung.) pixelmängd*. Men då har du ju heller inte vunnit något på FF-sensorns skärpesläpp. En beskuren bild borde väl tappa "släpp", precis som en mindre sensor, har jag rätt? Personligen ägnar jag mest tid åt foto med telegluggar, så då lockar cropsensorn (med begränsad ekonomi...).
MVH!
/Peter
* Jag fotar oftast FF, även jag. Dia i en F5a...