Makten
Aktiv medlem
"Fel" är det väl inte direkt, men visst är det bra att känna till att det är avbildningsskalan som i kombination med bländarvärdet bestämmer skärpedjupet, vid en viss bildvinkel och ett visst avstånd till motivet. Ingen vettig människa skulle få för sig att jämföra annat än ekvivalenta bildvinklar på respektive format, hoppas jag. Och i praktiken ger alltså FF möjlighet till klart kortare skärpedjup, vilket är det intressanta.avslutat medlemskap sa:det är fel att säga att en ff-kamera har kortare skärpdjup än en aps-c. om du använder ett 35mm på en ff vs aps-c så är det ingen skillnad.
Nä, det där är en missuppfattning. FF-sensorn är ungefär 2,25 gånger större, och infångar därmed 2,25 gånger fler fotoner vid samma bländarvärde. Alltså kan du gott blända ner för att erhålla samma skärpedjup och höja ISO för att bibehålla samma exponering som med APS-C, utan någon förlust i bildkvalitet. Den blir på sin höjd "lika dålig", om man nu kan säga så. Vid samma skärpedjup har nämligen lika många fotoner träffat respektive sensor (och pixel, om de har samma antal pixlar), fast utspritt på olika stora ytor och därmed vid olika ISO-tal.Jo, det finns tillfällen då det är en fördel. Tex om man ska fotografera en vigsel och står snett framifrån i en mörk kyrka så kan det vara svårt att få både bruden och brudgummen skarpa (utan att man bländar ner, höjer ISO, tar till stativ osv). Då är det en fördel med mindre sensor eftersom att blända ner FF-kameran ger längre tider.
För övrigt tror jag att brusskillnaden är större än de 1,2 steg i skärpedjup som skiljer formaten (vid exemplet 1,5 gångers beskärningsfaktor), till FF:s fördel. Det kan i så fall bero på bättre fyllnadsfaktor eller något annat rent sensortekniskt.
Jag har D700 och hade innan dess D200, och jag märker en rejäl skillnad i skärpedjup. Den är såpass stor att jag undrar om jag inte räknat fel när jag kommit fram till att den borde vara 1,2 steg. Det "känns" snarare som två hela steg, men det kan nog bero på att man plötsligt kan använda sina objektiv vid större bländaröppningar med bibehållen skaplig bildkvalitet.avslutat medlemskap sa:jag har både 40D och 5D, det märks knappt någon skillnad i skärpdjup.
Nedbländat är naturligtvis skillnaden inte lika påtaglig.
Då köper man ett Sigma 10/2,8!Men om jag vill ha ett vanligt fisheye och inte ett Circular Fisheye,,,,, hur gör jag då?
Edit: Gillar inte runda bilder!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fish10ca
Senast ändrad: