Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem behöver en DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Där jämför du mer mellan systemkamera och kompaktkamera/superzoom.

Visst är det mer än spegelns vikt i kameran som avgjorde den viktskillnaden på 10 kg?

Jo, vikten är främst en 100-400mm (150-600) zoom som också är mycket besvärlig jämfört med 28-1000mm bridgekamera som beskrivs i tester som mycket lik en DSLR i hantering. Därför behöver absolut inte en DSLR. Att normalzoomen jag hade vägde mer än en av mina småkameror....
 
Äldre diskussioner som vi fört på trådarna handlade i bland om att en hel del blev besvikna när man tog steget från kompakt till en systemkamera, kompakten kanske hade köpts för en billig peng på rea medans systemkameran kostade det 5 dubbla. Här förväntade sig nog många att bilderna också skulle bli 5 ggr bättre.


Var systemkameran också av den större sorten så kan det ge sken av kunna ge bättre bilder än den mindre, vana som många är över våra idrottsarenor där man ser journalister med stora kameror. Nu fanns det så klart även små kameror på den analoga tiden, så det växlar nog över tid, nu verkar vi vara inne i en mycket stark period av mindre och lättare kameror, kan man snart förbättra batteritider även för små batterier så är mycket vunnit skulle jag tro.


Tror ändå inte att tekniken kan gå framåt hur snabbt som helst, så större kameror kommer att leva många år till.


//Bengt.
 
Jag har tröttnat på tung utrustning. Kommer skaffa Fuji eller olympus inom kort. Nästan lika bra men myyyyyycket smidigare att ha med sig. Dessutom wifi för direktdelning.
 
Jag har tröttnat på tung utrustning. Kommer skaffa Fuji eller olympus inom kort. Nästan lika bra men myyyyyycket smidigare att ha med sig. Dessutom wifi för direktdelning.
Jag är helt inne på Pauls spår. Jag var länge inne på att uppgradera till en Canon EOS 6D, men de planerna har jag skrivit av. Det lutar åt Fujifilms X system för mig och nya X-E2. Lätt och smidigt (mindre otympligt) men fortfarande hög bildkvalité.

Pär
 
Nä. Det är visserligen naturligtvis så. Men en sak i sänder. Den intressanta frågan här är väl inte vad jag vill ha sagt. Utan den jag ställde. Vad är det Sten-Åke Sändh vill ha sagt?

Jag har väl hört ett antal yrkesfotografer gnälla över alla tunga prylar de ska ha med sig och belastningsskador som blivit följden av många års släpande. Inte sällan har man sett folk med flera kameror runt hals och över axlar tillsammans med kameraryggor och gud vet vad.

Det handlar ju inte bara om att det idag börjar komma lättare kameror och objektiv som tas fram även med storlek och vikt som en faktor. Länge nu har det inte varit så. Ju större och blaffigare ju bättre ungefär som om man tror att man inte blir tagen på allvar annars. Leica har ju länge varit ett accepterat alternativ inom vissa nischer men problemet med Leica är att deras system är ouppnåeligt dyrt för många samtidigt som det inte användningsmässigt är tillräckligt mångsidigt för andra.

Det finns även exempel på fotografer, ja jag tänker på fågelfotografen Omar Brännström som ju här på FS skrev om ett medvetet val där han testade APS-C-system och objektiv med bländare 4 istället för 2,8. Delvis av viktskäl men även p.g.a. förlängningsfaktorn relativt FF. Det är ju ofta väldigt markant tyngre objektiv man får när man ökar ljusstyrkan optiskt ett ynka steg och med långa telen och telezoomar så pratar vi ofta kilon.

Nu finns ju eller kommer finnas alternativ i en mycket nära framtid. Jag tänker exv. på MFT och teleobjektiv som säkert kan funka i en del sammanhang som mycket lättviktiga teleekipage. Olympus har väl lyckats över förväntan med bildkvaliteten och sina en aning mindre sensorer. Sedan kommer nu små kompakta FF-system som borde kunna göra livet lättare för många som har problem med belastningsskador. För många är det idag uteslutet att bära tunga kameror runt hals och nacke och många har problem med axlarna också. Jag vet folk som inte ens klarar av att ha ett halsband runt halsen p.g.a. sagda problem.

Så det handlar alltså inte bara nödvändigtvis om tjockkameror kontra mindre kameror utan man kan i en del fall som Brännström göra rockader där med i tjockkameravärlden och det är väl bra att det nu finns alternativ som inte tummar på bildkvaliteten nödvändigtvis. Det har ju varit sen sista bastionen och nu har väl den äntligen fallit eller hur?

Men det är som med allting annat. Nu är det tekniskt möjligt. För alla kommer det inte vara aktuellt eftersom det kostar att byta ben och det är för dessa inte ekonomiskt försvarbart. Sen kommer den sista och kanske mest intressanta aspekten och det är om det skulle vara socialt acceptabelt för de som är ute efter att göra ett intryck med alla sina stora grejor om det skulle vara socialt acceptabelt att möta kunder och omgivning med mindre utrustning att släpa på.

Men det finns ju en uppsida som man inte ska bortse från och det är att man orkar släpa mindre tunga och skrymmande grejor längre och man behöver inte lämna högpresrerande FF-system på hyllan av bekvämlighetsskäl som man kanske gör idag. Bättre än fågel i handen än eller flera på hyllan om man säger så. Många fotoentusiaster vittnar ju i allt stigande grad om att deras stora fina FF-kameror som de köpt mycket för bildkvalitetens skull blir kvar hemma på hyllan och istället fotar man med mindre system till vardagslag eller t.o.m. mobilkameror. Moderatorn Anders är väl inte ensam om att oftast lämna sin D3 på hyllan, Paul och Per härovan verkar ju också ha bestämt sig för ett lättare och enklare fotoliv.

Man väcker dessutom som fotograf mindre uppmärksamhet med betydligt mindre grejor och det kommer göra det enklare kanske att ta vissa bilder. Man talar ju idag ibland om stealth-foto. Fördelen med det kan jag verkligen själv skriva under på. Det är ofta en klar fördel när man tar resebilder att inte väcka alltför stor uppmärksamhet. Bara en sådan sak som ställbara displayer kan ge helt andra möjligheter än de man har med fast bakdisplay som fortfarande verkar vara standard på många high end kameror.

Man gör ju som man själv vill men det fina idag är att alternativen finns nu. Det är det verkligt nya för så har det verkligen inte varit speciellt länge. För mig bara ett par år när NEX 7 kom och för andra först nu och det är en stor befrielse.

Det var vad jag ville ha sagt Percy, om det inte framgått tidigare. :)
 
.

Sen kommer den sista och kanske mest intressanta aspekten och det är om det skulle vara socialt acceptabelt för de som är ute efter att göra ett intryck med alla sina stora grejor om det skulle vara socialt acceptabelt att möta kunder och omgivning med mindre utrustning att släpa på.

Jag har varit på många arenor, både i Sverige och utomlands, där det ofta, men inte alltid tydligt påpekas, - inga kameror är tillåtna under showen, men vad händer?
Jo, minst ett hundra-tal personer i publiken, säkert även en och annan yrkesfotograf längst fram, har mobiltelefonen framför näsan, - jag som trodde man använde mobiltelefonen intill örat! :) :)

Dagen efter i nyhetstidningarna fanns bilder från showen, riktigt skarpa för tidningstryck, inga detaljbilder, men ändå, bilder gavs till läsekretsen, vilket var meningen.

Det måste vara insnöade fotonördar, som inte vill inse hur utvecklingen är på väg, - allt mindre verktyg för att fånga en bild.
Mobilkameror är väl en extrem sida av den tekniska utvecklingen, visserligen, men systemkameror .modell "tjockkamera/skolåda" är troligen borta från marknaden inom några år.

Marknaden erbjuder allt mindre och avancerade systemkameror, - det kostar att byta, men kommer man till en kund, där alla andra yrkesfotografer redan har gått över till kompakta verktyg, vem blir då den stora förloraren, gissa?
 
Det är ju de sista satserna i din sista mening Lars "......men kommer man till en kund, där alla andra yrkesfotografer redan har gått över till kompakta verktyg, vem blir då den stora förloraren, gissa?", som kommer vara det verkligt intressanta för det kommer vara som med alla andra trender att när bollen väl kommer i rullning ordentligt, så är det mycket som dras med.

Jag tog några bilder rakt ovanför en utgrävning som pågår på Slussen just före lunch och blev insläppt av vår vaktmästare i ett rum i huset som normalt inte är öppet för vare sig allmänhet eller alla som jobbar i huset. Han är själv gammal fotograf som lämnat yrket främst p.g.a. belastningsskador. Han berättade att han var tvungen att gå ner till 75% under slutet av sin karriär som fotograf p.g.a. sina yrkesskador.

Numera är t.o.m. hans Leica för stor så nu tar han fantastiskt fina bilder för hobbybruk med sin Iphone eller sin lilla Olympuskompakt. Han har verkligen fattat att "less is more" väldigt ofta i detta sammanhang.

Det kan faktiskt mycket väl bli så på lite sikt Matti att det blir lite större utbud på begagnatmarknaden för tjockis-produkter. Det är väl långtifrån första gången vi ser ett sådant scenario i så fall, eller hur?
 
Det är långtifrån säkert eftersom de precis som vilka tjockkameraprodukter normalt är alldeles för blaffiga för dessa små kamerahus. Varför dessa onödigt tjocka objektiv om det finns objektiv designade med storlek som en viktig parameter?

De objektiv åtminstone jag letar efter är manuella sådana från 70-talet för då hade vi en epok där man brydde sig om storlek. Det var då både Pentax, Olympus och Konica gjorde pannkakskonstruktioner som ofta var bra optiskt och kompakta.

Även primes som nu konstrueras är ofta påfallande mycket mindre än mina tjockkameraobjektiv. Enda skälet jag har att använda stora tjockisar är på telesidan eftersom det inte finns något sånt till småttingarna att tala om (i alla fall inte till mitt system).
 
Ja vem behöver en systemkamera överhuvudtaget

... vill nog Nokia att man ska tycka när man ser lite Nokia-reklam.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PJV_zTy_1x4

Ur reklamblajet:

Stephen Alvarez är den prisvinnande fotografen som rest världen över och gjort de mest otroliga resorna du kan tänka dig. Eller vad sägs om att ha fotat den djupaste grottan i världen, Kruberagrottan, 2000 meter under Kaukasus i den ryska utbrytarrepubliken Abkhasia. Eller resan över Stilla Havet i fotspåren av de första sjöfararna. Nu har Alvarez dock gjort något helt unikt. Under 10 dagar gjorde han en fotoresa – endast utrustad med Nokia 1020.


Sex anledningar att välja Nokia 1020:
1.Du behöver aldrig mer släpa med dig en digitalkamera – Lumia 1020 tar marknadens bästa mobilbilder- dela enkelt med vänner.
2.Bäst på mörkerfoto – Xenon-blixt och avancerad optik gör att du tar bilder i mörker bättre än med någon annan mobilkamera.
3.Zooma och redigera bilder – Zooma 3x utan att tappa kvalitet och hitta nya detaljer i bilden. Beskär fotot och skapa nya bilder. Du kan även Zooma ut ifrån ett foto som du i fotoögonblicket zoomade in på.
4.Fota som ett proffs – Med lättanvända kontroller för riktiga kamerainställningar som vitbalans ISO, slutartid, fokus osv. Vissa funktioner finner du inte ens i en digital systemkamera.
5.Överlägsen videoinspelning – Zooma upp till 6X i HD-kvalitet med inspelning i extremt höga ljudnivåer i stereo.


...
 
Jag har väl hört ett antal yrkesfotografer gnälla över alla tunga prylar de ska ha med sig och belastningsskador som blivit följden av många års släpande. Inte sällan har man sett folk med flera kameror runt hals och över axlar tillsammans med kameraryggor och gud vet vad.

Det handlar ju inte bara om att det idag börjar komma lättare kameror och objektiv som tas fram även med storlek och vikt som en faktor. Länge nu har det inte varit så. Ju större och blaffigare ju bättre ungefär som om man tror att man inte blir tagen på allvar annars. Leica har ju länge varit ett accepterat alternativ inom vissa nischer men problemet med Leica är att deras system är ouppnåeligt dyrt för många samtidigt som det inte användningsmässigt är tillräckligt mångsidigt för andra.

Det finns även exempel på fotografer, ja jag tänker på fågelfotografen Omar Brännström som ju här på FS skrev om ett medvetet val där han testade APS-C-system och objektiv med bländare 4 istället för 2,8. Delvis av viktskäl men även p.g.a. förlängningsfaktorn relativt FF. Det är ju ofta väldigt markant tyngre objektiv man får när man ökar ljusstyrkan optiskt ett ynka steg och med långa telen och telezoomar så pratar vi ofta kilon.

Nu finns ju eller kommer finnas alternativ i en mycket nära framtid. Jag tänker exv. på MFT och teleobjektiv som säkert kan funka i en del sammanhang som mycket lättviktiga teleekipage. Olympus har väl lyckats över förväntan med bildkvaliteten och sina en aning mindre sensorer. Sedan kommer nu små kompakta FF-system som borde kunna göra livet lättare för många som har problem med belastningsskador. För många är det idag uteslutet att bära tunga kameror runt hals och nacke och många har problem med axlarna också. Jag vet folk som inte ens klarar av att ha ett halsband runt halsen p.g.a. sagda problem.

Så det handlar alltså inte bara nödvändigtvis om tjockkameror kontra mindre kameror utan man kan i en del fall som Brännström göra rockader där med i tjockkameravärlden och det är väl bra att det nu finns alternativ som inte tummar på bildkvaliteten nödvändigtvis. Det har ju varit sen sista bastionen och nu har väl den äntligen fallit eller hur?

Men det är som med allting annat. Nu är det tekniskt möjligt. För alla kommer det inte vara aktuellt eftersom det kostar att byta ben och det är för dessa inte ekonomiskt försvarbart. Sen kommer den sista och kanske mest intressanta aspekten och det är om det skulle vara socialt acceptabelt för de som är ute efter att göra ett intryck med alla sina stora grejor om det skulle vara socialt acceptabelt att möta kunder och omgivning med mindre utrustning att släpa på.

Men det finns ju en uppsida som man inte ska bortse från och det är att man orkar släpa mindre tunga och skrymmande grejor längre och man behöver inte lämna högpresrerande FF-system på hyllan av bekvämlighetsskäl som man kanske gör idag. Bättre än fågel i handen än eller flera på hyllan om man säger så. Många fotoentusiaster vittnar ju i allt stigande grad om att deras stora fina FF-kameror som de köpt mycket för bildkvalitetens skull blir kvar hemma på hyllan och istället fotar man med mindre system till vardagslag eller t.o.m. mobilkameror. Moderatorn Anders är väl inte ensam om att oftast lämna sin D3 på hyllan, Paul och Per härovan verkar ju också ha bestämt sig för ett lättare och enklare fotoliv.

Man väcker dessutom som fotograf mindre uppmärksamhet med betydligt mindre grejor och det kommer göra det enklare kanske att ta vissa bilder. Man talar ju idag ibland om stealth-foto. Fördelen med det kan jag verkligen själv skriva under på. Det är ofta en klar fördel när man tar resebilder att inte väcka alltför stor uppmärksamhet. Bara en sådan sak som ställbara displayer kan ge helt andra möjligheter än de man har med fast bakdisplay som fortfarande verkar vara standard på många high end kameror.

Man gör ju som man själv vill men det fina idag är att alternativen finns nu. Det är det verkligt nya för så har det verkligen inte varit speciellt länge. För mig bara ett par år när NEX 7 kom och för andra först nu och det är en stor befrielse.

Det var vad jag ville ha sagt Percy, om det inte framgått tidigare. :)


Det råder inget tvivel om att den tekniska utvecklingen på digital-sensorer, och därmed övergången till digitalfotografi, har skiftat kvalitetsnivån, så att vi idag kan erhålla motsvarande eller bättre kvalitet med mindre kameror. Det är ju dessutom så att vi har bättre färgkvalitet med sensorer än film. Iaf om vi inte inkluderar mobilkameror, som kan vara rätt så dassiga.

Men detta berör knappast "tjock"-kamera diskussionen som vissa är sååå angelägna om att blanda in. Man vinner (exponentiellt) storlek och vikt genom att gå ner i sensor-storlek. Och vi kan ju nog också säga att optisk spegelreflexsökare på en kamera med t.ex 4/3 har knaprat ordentligt på området där vinsterna äts upp av komplikationerna. (Och även om jag t.ex skulle tycka det vara intressant, så skulle jag ju iaf ändå inte köpa en, utan föredra större sensorstorlekar). Man skulle behöva ljusstarka objektiv (= tunga) och också en lite mer omfattande optisk konstruktion uppe vid okularet, för att en sån sökare skulle vara bekväm att titta i. Därmed har man redan intecknat en del av vinsten med mindre sensor. Men för större sensorer gäller inte detta.

Sony Nex 7 utan objektiv = 353g Canon EOS 100D utan objektiv = 407g

De 54 grammen som ligger Nex'en till fördel är knappast signifikanta. Absolut inte när vi lägger till objektiv som åtminstone Canon-ägaren ofta har anledning till att släpa på. Och precis som jag ofta har påpekat, så är objektivets bulk och vikt nästan alltid helt beroende av sensor-storleken. Att det skulle bli en förändring av det, är en (visserligen väl omhuldad, men ändå-) myt.
Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS II = 200g
Sony 18-55 f/3.5-5.6 DT SAM = 210g
Båda tillverkarna har nyare och tyngre versioner ute. Och det känns ofint att påpeka det, men jag gör det ändå, ifall någon skulle få för sig att tro att Sony-objektivet innehåller "mer" av nånting, - Canon objektivet är optiskt bättre.

Sen är det nog så att det finns anekdotiska vittnesmål från fotografer som typ har sprungit omkring med Nikons tyngsta proffskamerahus och ett 50mm eller 35mm som typ har växt fast på huset. Det ligger en ENORM SJÄLVKLARHET i att dessa personer borde bytt till nån Leica, Fuji eller avancerad kompaktkamera för länge sen. Eller varför inte Sony Nex, om de nu inte uppskattar en optisk sökare.

Man kan gå ner i utrustningens vikt med bibehållen eller bättre bildkvalitet - jämfört med filmtiden, ja. Därmed är det inte säkert att detta valet är vad som intresserar de flesta (foto-entusiaster och proffs). Själv betvivlar jag det starkt. Jag tror man istället väljer högre kvalitet och bättre prestanda/krona.

Själv inväntade jag en gång i tiden otåligt ett mindre, modernt digitalt system som skulle ersätta småbildsformatet som standard. Men min bevekelsegrund var mest ekonomisk, inte vikt. Jag ville kunna satsa på ett kamerasystem som skulle gå in på min foto-budget.

Jag var eld och lågor över m4/3 ett tag. Men förhoppningarna infriades aldrig. Canon och Nikon erbjuder så mycket mer, och t.o.m. till lägre pris. Det känns som om man betalar mer, och mycket mer, för endast kompaktare format, om man tittar på Olympus. Sen var det ju också det här att AF inte levererade. Istället blev det APS-C DSLR som levererade. Helt full-kompetent, förträfflig kvalitet, maximalt flexibelt och ändå billigare än "alternativen", som varken klarar av att leverera tillräckligt kompetent AF eller beredskapskomfort. Och man har optionen kvar att gå upp till FF när priserna kommer ner. Valet är faktiskt ganska lätt.

Och det är precis av den anledningen som jag tror Sony är så angelägna om att försöka slå sig in här. Särskilt mycket kompaktare eller lättare system (för vad de faktiskt kan uträtta) kommer man aldrig att kunna erbjuda, men att knapra på (som för det mesta inte kommer att ha mycket att göra med avsaknaden av spegelhus) i just den vägen är ett sätt att profilera sig och ta marknadsandelar, ingen revolution. Men det kräver att man visar att man menar allvar med objektivprogrammet, och det verkar som man tänker göra det nu.

Jag tycker också att valet är ganska lätt, om man främst vill ha ett lätt men flexibelt system att bära på, har pengarna, och kraven på AF inte är så stora. Bara m4/3 kommer att leverera. Att - i det fallet - titta på andra system, bara för att de är spegellösa, är bara dumt. Det är sensor-storleken det hänger på.

Ordentligt försök till det nya 'paradigm-skifte' som en del efterlyser eller tror står inför dörren, har jag bara sett ett, än så länge: Nikon One. I övrigt har vi redan gjort paradigm-skiftet, och det var att gå över till digitalfotografi.
 
... vill nog Nokia att man ska tycka när man ser lite Nokia-reklam.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PJV_zTy_1x4

Ur reklamblajet:

Stephen Alvarez är den prisvinnande fotografen som rest världen över och gjort de mest otroliga resorna du kan tänka dig. Eller vad sägs om att ha fotat den djupaste grottan i världen, Kruberagrottan, 2000 meter under Kaukasus i den ryska utbrytarrepubliken Abkhasia. Eller resan över Stilla Havet i fotspåren av de första sjöfararna. Nu har Alvarez dock gjort något helt unikt. Under 10 dagar gjorde han en fotoresa – endast utrustad med Nokia 1020.


Sex anledningar att välja Nokia 1020:
1.Du behöver aldrig mer släpa med dig en digitalkamera – Lumia 1020 tar marknadens bästa mobilbilder- dela enkelt med vänner.
2.Bäst på mörkerfoto – Xenon-blixt och avancerad optik gör att du tar bilder i mörker bättre än med någon annan mobilkamera.
3.Zooma och redigera bilder – Zooma 3x utan att tappa kvalitet och hitta nya detaljer i bilden. Beskär fotot och skapa nya bilder. Du kan även Zooma ut ifrån ett foto som du i fotoögonblicket zoomade in på.
4.Fota som ett proffs – Med lättanvända kontroller för riktiga kamerainställningar som vitbalans ISO, slutartid, fokus osv. Vissa funktioner finner du inte ens i en digital systemkamera.
5.Överlägsen videoinspelning – Zooma upp till 6X i HD-kvalitet med inspelning i extremt höga ljudnivåer i stereo.


...


Ja, det här med att bygga in smart-phonen i fickkameran är utan tvekan ett intressant grepp. ;)

Nokia/MS gör vad de kan för hänga i. Själv har jag en Nokia (920). Jättebra OS, Windows 8, jättebra kamera (för en telefon), jättebra skärm, jättebra batteritid (bör vara klart bäst). Finns det nån nackdel/(extra fördel) så är det väl att de där tillfälliga apparna, de som dyker upp som marknadsföringsdetaljer eller som lokal information - "ladda ner för mer..." finns alltid bara till Android och iOS. ...Än så länge, jag antar att MS kommer att börja vrida armar så småningom.

Nokias kamerakoncept är rätt intressant också. En sensor med enorm pixeltäthet och en vidvinkellins med mycket bättre centralskärpa tillsammans med anpassad nedsampling gör det möjligt att bygga en extremt kompakt "zoom"-enhet baserad på digital zoom, men utan kvalitetsförlust. Jag kan nog se det dyka upp i andra kameralösningar också.
 
Percy, du sammanfattar det i mina ögon helt korrekt. Jag använde Panasonics 4/3-system under ett par år, men kände mig väldigt begränsad. För många kompromisser, helt enkelt. En "fullstor" systemkamera är, för mig, det bästa alternativet. Sedan kan jag tänka mig att komplettera med något annat, men det är en annan sak.
 
Revolutionen för den enskilde ligger i att hans/hennes kamerasystem är så pass hanterligt att han/hon kan verkligen tar med det överallt och jämt. Om sedan det är en systemkamera eller en kamera typ Sony RX1 med FF-sensor må vara egalt. Det är inte förrän nu som man inte kommer behöva kompromissa med bildkvaliteten om man väljer en mindre kamera. Det är det som är det stora och nya för det har aldrig hänt förut. Alltid tidigare har val av ett mindre system alltid inneburit mindre sensorer än FF och i de flesta fall sämre bildkvalitet i vissa avseenden (i alla fall om kameror ur samma teknikgeneration jämförts). Det är f.ö. också så att man även i dessa kommer kunna få hyfsade AF-prestanda framöver även om dessa kameror aldrig kommer tillfredställa professionella krav på toppeffektiv hantering. Sådan får man aldrig plats med på så små kamerahus.

Att som du menar att man betalar mycket bara för att det är litet och kanske för mycket, ska väl bara ställas mot det faktum att en hel del som skaffat stora avancerade top of the line kameror inte tar med dem ut utan låter dem stå på hyllan istället om man inte bestämt sig för att "gå ut och fotografera". Tyvärr verkar ju en hel del entusiaster/amatörer som inte använder kameran i jobbet bara investerat i en stor kapatalförstöring bara om man nu inte använder sin stora fina kamera. Inte ens gamla "high end" kameror har ju något vidare andra handsvärde. Sett ur det perspektivet är väl de verkligt dåliga investeringarna och därmed de dyraste relativt sett de som görs i kameror som sällan eller aldrig används. Dessa kameror "utan kompromisser" ligger ju trots detta kvar hemma till ingen nytta.

Det finns ju bevisligen de som mer eller mindre gjort sina DSLR-kameror till permanenta bokstöd i bokhyllan (och här pratar vi både Nikon D3, D3s och Canons 5D-varianter). Där får de stå när man istället tar ut sina Fujis, OM-D eller NEX-ar. Visst har de mindre sensorer ofta även om NEX-arna alltid haft minst lika stora sensorer som många DSLR:er. Visst har de avancerade kamerorna bättre och mer avancerad AF men inte ens det har ju varit en garanti för att de ska leverera ens på det planet. Canon hade ju länge grava problem med just en del av sina mest avancerade modeller medan enklare modeller såsom 40D och 50D oftare fungerade just för att de inte hade ett mer avancerat system som hade nackdelen att det ställde högre krav på kalibrering för att komma till sin rätt. Canon misslyckades en besvärande period alltsom ofta att leverera detta.

Om de nya FF-kamerorna med högupplösande sensorer kommer att omfamnas av entusiaster och proffs återstår väl att se men en hel del tyder på det. Det är ju första gången det håller på att ske. Det kan ju t.ex. bli en möjlighet för Canon-fotografer att skruva sina fina objektiv på kamerahus med sensorer som Canon inte kan leverera idag. (Tittar man i DxO:s sensorrating så ligger en sketen liten spegellös från Sony (A7r)på andra plats bara distanserad med en futtig poäng av Nikon D800E med de näst högsta DxO-värdena som någonsin uppmätts. Canons värstingmodell D1x återfinns först på 21:a plats och t.o.m. efter Nikons APS-C-modell D7100. Det är Canons värstingmodell som blir en kompromiss i det avseendet kanske för en del som valt Nikon istället)

Sonys system med E-mount är ett supersystem som kommer integrera med i princip alla tillverkars produkter. De kan fungera med Canon alla moderna objektiv via avancerade adapters som stöder alla funktioner de är vana vid. Vill de så kan de dessutom skruva på ett Zeiss 35mm som i Sony-fattning dessutom har AF, vilket Zeiss ju inte alltid haft för Canon. I det fallet kan man ju t.o.m. få tillgång till Zeiss-glas med funktioner Canon-användare inte haft tillgång till tidigare och på köpet får man ett verkligt litet ekipage. En del jag vet jag kommer bara ha detta 35mm objektiv för med 36MP finns det tillräckligt att beskära ur för att den tekniken ska vara möjlig. I det fallet ligger kompromissen snarast riktad åt andra hållet.

Vi kommer få se bättre AF (hybrid AF) i framtida kompakta FF-modeller och de kommer inte bara komma från Sony. Dessa kommer att ha det mesta om inte allt man kan förvänta sig ur proffstjockisar. Men det man aldrig kommer kunna matcha är proffskamerornas ergonomi. Men det kommer finnas många som vill se fördelarna framöver för de är avsevärda och det finns väldigt många som är ute efter högsta möjliga bildkvalitet och detaljåtergivning i ett hus de orkar ta med sig. De kommer vara väldigt många fler än de som kräver proffskamera-AF.

Men visst kommer många proffs tycka att en liten lätt FF inte är tillräckligt stor i fotografens "skyltfönster" mot kunderna så de kommer knappast att utgöra målgruppen. Många skulle nog kanske vara tveksamma att göra sitt arbete med en kamera som kan få kunderna att fråga sig om fotografen verkligen är professionell eller om han kommit på obestånd och inte har råd med en riktig kamera. Den risken är kanske inte alla beredda att ta idag.
 
Senast ändrad:
Mja, alltså det är nog fortfarande så att storleken bestämmer. Men det finns ju mindre och större kameror till varje storlek, så att säga.

Och visst är väl Sony A7, A7r den perfekta kameran för en del. men man måste ändå säga att den följer i kölvattnet på D600 och 6D, och enligt min åsikt av exakt samma anledning. Det har blivit billigare och rimligare att tillhandahålla en FF-sensor. Därför ser vi den i fler segment nu. Om man nu också struntar i andra objektiv än primes i brännvidder runt normalobjektivet, så kan man ju också tycka A7'an är ganska kompakt. ...Liksom Leican alltid varit. Inget helt nytt under solen. Bara ett nytt ekonomiskt segment. Vi kommer att få se mer av det. FF Fuji t.ex. Förhoppningsvis får den en optisk sökare. A7 är ingen revolution. Det är bara den intressantaste och mest avancerade kameran hittills för en viss kategori fotografer. De som fotograferar långsamt och nästan uteslutande med normal eller nära normal. Denna kategori har redan haft 'kompakta' kameror att tillgå. Om de av prestige-skäl eller dåraktighet tidigare har satsat på värstingmodeller fråm Canon eller Nikon får de skylla sig själva. Om A7'an nu på nåt sätt plötsligt tillfredsställer dessa prestige-skäl i en lättare, kompaktare och mycket mer begränsad kamera - begränsningar som fortfarande inte stör dem - så tycker väl jag det är lite patetiskt, fånigt. Men det är ju bra om de kan förmås köpa en kamera som passar dem.

Så fort man har anledning bära omkring på mer specialiserade objektiv, så är själva kamerahusets bulk o vikt tämligen likgiltigt i totalekvationen. Storleken på sensorn bestämmer. Detta har påpekats av mig och andra flera ggr i diskussionen. På nåt sätt verkar det för mig som om du inte har tagit till dig detta?

Vad gäller själva spegelreflex eller spegellös, så är den detaljen enligt min åsikt ganska likgiltig för bulk/vikt -argumentet för kameror med så stora sensorer som APS-C och FF. Vill man bygga en lätt, kompakt (relativt) kamera så kan man göra så i vilket fall som helst. Den spegellösa blir kanske ett halvhekto lättare, - big deal -, men det straffas i det fallet av betydligt sämre batteritid.
När det gäller mindre sensorer är det ju inte så. Där blir spegeln en för stor belastning.

För Sony däremot, är det nog en god ide att bygga smått o kompakt, med begränsningar, därför att det nichar dem bättre, får dem att stå ut. Och visst, spegellöst är ju en liten bit på vägen, så att säja. Och när man begriper att man behöver mer, så finns det ju batteritillsats :) .


Det är helt OK att betala mycket för mindre (Olympus). För de som kan & vill göra det valet. Jag tyckte jag påpekade det med eftertryck. Jag tror absolut på potentialen hos m4/3 för ett lättare system för fotografen. Det blir en ordentlig skillnad. Men samtidigt så är det ju ändå så att APS-C kan fås så mycket billigare och ändå bättre, på alla andra sätt än bulk o vikt. För de flesta av oss amatörer med begränsade resurser slår det så oändligt mycket högre. Och man får spegeln! Som jag sagt tidigare - lätt val.

Det är inte så enkelt som att bara sätta Canon-objektiven på A7. Det går idag inte att säga att PD fokusering från sensorn nånsin kommer att kunna konkurrera med de större PD-elementen i SLR och SLT. Sannolikt inte. De andra mycket stora bitarna är beredskap, beredskapskomfort, batteritid och batterikomfort. Jag kan omöjligen tänka mig att ha en spegellös kamera som primär kamera. Det skulle vara hopplöst. Spegellösingen är i huvudsak helt oduglig till hur jag använder min kamera när jag skall ha roligt med fotografering. Dvs utöva min hobby. Nåt annat är att ta en bild på ett tillfälle som dyker upp, fotografera släkt o vänner, turistbilder, navelskådande bilder på rostfläckar, flagnande färg, interiörer från övergivna hus. Sånt duger spegellösa utmärkt till.

Även om vi bortser från allt det, spegelns fördelar, så är i vilket fall som helst ändå inte så mycket vunnet på att sätta Canon-objektivet på E-mount, ...idag. (Om Canon nu håller på att avveckla sig själva, så kommer naturligtvis det hela i ett helt annat läge). Visst är sensorn som sitter i D800 och A7R bäst. Inget snack om den saken. Och bättre än nånting Canon har. Men 6D är inte sämre än 600D/A7. Kanske inte enligt dig eller DxO-marks poäng. Men DxO's poäng är lite skruvad, skillnadsmässigt groteskt överdriven och missvisande. Det är inte så att jag inte värderar dynamikområde vid lågt ISO, men 6D kommer snabbt ifatt med dynamiken och har bätttre detalj- o färgkvalitet på högt ISO. Jag föredrar 6D.
 
Nokia/MS gör vad de kan för hänga i. Själv har jag en Nokia (920). Jättebra OS, Windows 8, jättebra kamera (för en telefon), jättebra skärm, jättebra batteritid (bör vara klart bäst). Finns det nån nackdel/(extra fördel) så är det väl att de där tillfälliga apparna, de som dyker upp som marknadsföringsdetaljer eller som lokal information - "ladda ner för mer..." finns alltid bara till Android och iOS. ...Än så länge, jag antar att MS kommer att börja vrida armar så småningom.
Kanske. Kanske inte. Jag tror att det är lite för sent för Windows Phone (eller vad systemet heter nuförtiden). Fler än två stora system finns det nog inte plats för (Mac - PC, iPhone - Android, republikaner - demokrater, sossar - moderater, etc :).

Nokias kamerakoncept är rätt intressant också. En sensor med enorm pixeltäthet och en vidvinkellins med mycket bättre centralskärpa tillsammans med anpassad nedsampling gör det möjligt att bygga en extremt kompakt "zoom"-enhet baserad på digital zoom, men utan kvalitetsförlust. Jag kan nog se det dyka upp i andra kameralösningar också.
Frågan är om det är något som den stora massan av telefonköpare vill betala för. Det tycks ju som om rätt usel bildkvalitet (med våra fotoentusiastiska referenser) duger alldeles utmärkt för de flesta.
 
Revolutionen för den enskilde ligger i att hans/hennes kamerasystem är så pass hanterligt att han/hon kan verkligen tar med det överallt och jämt.
Jepp.

Jag kom nyss hem från en 5-dagarsresa till London, och hade med mig en kamera, ett vidvinkelobjektiv, en normalzoom, ett porträttobjektiv, en telezoom och en blixt. Allt detta (plus surfplatta samt laddare till kamera och surfplatta och lite annat småkrafs) gick ner i en axelremsväska som inte är mycket större än en liten damhandväska. Den vägde knappt nåt heller.
 
Sonys system med E-mount är ett supersystem som kommer integrera med i princip alla tillverkars produkter. De kan fungera med Canon alla moderna objektiv via avancerade adapters som stöder alla funktioner de är vana vid.
Det återstår att se. Metabones adapter (som är den enda än så länge, så vitt jag vet) fungerar inte med alla Canon EF-objektiv, och AF:en är tämligen slö.

Dessutom kommer man aldrig att kunna få spegeluppfällning. :)
 
Det är helt OK att betala mycket för mindre (Olympus).
Fast det behöver man inte göra. Rätt många m4/3-objektiv är rätt billiga (trots att de är bra). Det finns även rätt billiga m4/3-kameror med rejält dugliga sensorer. Olympus senaste 16-MP-sensor slår ju Canons APS-C-sensorer, även om jag tvivlar på att det märks i praktiken; själv har jag inte brytt mig om att göra en noggrann jämförelse eftersom jag tycker att båda är fullt tillräckligt bra för mig


Jag är lite velig, men lutar mer åt Sony A7 än Canon EOS 6D just nu. Till 6D har jag en hel del utmärkta objektiv som passar, och det talar ju för den kameran, men A7 kan jag montera mina gamla OM-objektiv på, och få ett tämligen litet och lätt småbildsystem. OM-objektiven är ju helt klart ett snäpp mindre än moderna småbildsobjektiv. Visserligen utan AF, men det är sällan AF är en avgörande faktor för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.