Jag har väl hört ett antal yrkesfotografer gnälla över alla tunga prylar de ska ha med sig och belastningsskador som blivit följden av många års släpande. Inte sällan har man sett folk med flera kameror runt hals och över axlar tillsammans med kameraryggor och gud vet vad.
Det handlar ju inte bara om att det idag börjar komma lättare kameror och objektiv som tas fram även med storlek och vikt som en faktor. Länge nu har det inte varit så. Ju större och blaffigare ju bättre ungefär som om man tror att man inte blir tagen på allvar annars. Leica har ju länge varit ett accepterat alternativ inom vissa nischer men problemet med Leica är att deras system är ouppnåeligt dyrt för många samtidigt som det inte användningsmässigt är tillräckligt mångsidigt för andra.
Det finns även exempel på fotografer, ja jag tänker på fågelfotografen Omar Brännström som ju här på FS skrev om ett medvetet val där han testade APS-C-system och objektiv med bländare 4 istället för 2,8. Delvis av viktskäl men även p.g.a. förlängningsfaktorn relativt FF. Det är ju ofta väldigt markant tyngre objektiv man får när man ökar ljusstyrkan optiskt ett ynka steg och med långa telen och telezoomar så pratar vi ofta kilon.
Nu finns ju eller kommer finnas alternativ i en mycket nära framtid. Jag tänker exv. på MFT och teleobjektiv som säkert kan funka i en del sammanhang som mycket lättviktiga teleekipage. Olympus har väl lyckats över förväntan med bildkvaliteten och sina en aning mindre sensorer. Sedan kommer nu små kompakta FF-system som borde kunna göra livet lättare för många som har problem med belastningsskador. För många är det idag uteslutet att bära tunga kameror runt hals och nacke och många har problem med axlarna också. Jag vet folk som inte ens klarar av att ha ett halsband runt halsen p.g.a. sagda problem.
Så det handlar alltså inte bara nödvändigtvis om tjockkameror kontra mindre kameror utan man kan i en del fall som Brännström göra rockader där med i tjockkameravärlden och det är väl bra att det nu finns alternativ som inte tummar på bildkvaliteten nödvändigtvis. Det har ju varit sen sista bastionen och nu har väl den äntligen fallit eller hur?
Men det är som med allting annat. Nu är det tekniskt möjligt. För alla kommer det inte vara aktuellt eftersom det kostar att byta ben och det är för dessa inte ekonomiskt försvarbart. Sen kommer den sista och kanske mest intressanta aspekten och det är om det skulle vara socialt acceptabelt för de som är ute efter att göra ett intryck med alla sina stora grejor om det skulle vara socialt acceptabelt att möta kunder och omgivning med mindre utrustning att släpa på.
Men det finns ju en uppsida som man inte ska bortse från och det är att man orkar släpa mindre tunga och skrymmande grejor längre och man behöver inte lämna högpresrerande FF-system på hyllan av bekvämlighetsskäl som man kanske gör idag. Bättre än fågel i handen än eller flera på hyllan om man säger så. Många fotoentusiaster vittnar ju i allt stigande grad om att deras stora fina FF-kameror som de köpt mycket för bildkvalitetens skull blir kvar hemma på hyllan och istället fotar man med mindre system till vardagslag eller t.o.m. mobilkameror. Moderatorn Anders är väl inte ensam om att oftast lämna sin D3 på hyllan, Paul och Per härovan verkar ju också ha bestämt sig för ett lättare och enklare fotoliv.
Man väcker dessutom som fotograf mindre uppmärksamhet med betydligt mindre grejor och det kommer göra det enklare kanske att ta vissa bilder. Man talar ju idag ibland om stealth-foto. Fördelen med det kan jag verkligen själv skriva under på. Det är ofta en klar fördel när man tar resebilder att inte väcka alltför stor uppmärksamhet. Bara en sådan sak som ställbara displayer kan ge helt andra möjligheter än de man har med fast bakdisplay som fortfarande verkar vara standard på många high end kameror.
Man gör ju som man själv vill men det fina idag är att alternativen finns nu. Det är det verkligt nya för så har det verkligen inte varit speciellt länge. För mig bara ett par år när NEX 7 kom och för andra först nu och det är en stor befrielse.
Det var vad jag ville ha sagt Percy, om det inte framgått tidigare.
Det råder inget tvivel om att den tekniska utvecklingen på digital-sensorer, och därmed övergången till digitalfotografi, har skiftat kvalitetsnivån, så att vi idag kan erhålla motsvarande eller bättre kvalitet med mindre kameror. Det är ju dessutom så att vi har bättre färgkvalitet med sensorer än film. Iaf om vi inte inkluderar mobilkameror, som kan vara rätt så dassiga.
Men detta berör knappast "tjock"-kamera diskussionen som vissa är sååå angelägna om att blanda in. Man vinner (exponentiellt) storlek och vikt genom att gå ner i sensor-storlek. Och vi kan ju nog också säga att optisk spegelreflexsökare på en kamera med t.ex 4/3 har knaprat ordentligt på området där vinsterna äts upp av komplikationerna. (Och även om jag t.ex skulle tycka det vara intressant, så skulle jag ju iaf ändå inte köpa en, utan föredra större sensorstorlekar). Man skulle behöva ljusstarka objektiv (= tunga) och också en lite mer omfattande optisk konstruktion uppe vid okularet, för att en sån sökare skulle vara bekväm att titta i. Därmed har man redan intecknat en del av vinsten med mindre sensor. Men för större sensorer gäller inte detta.
Sony Nex 7 utan objektiv = 353g Canon EOS 100D utan objektiv = 407g
De 54 grammen som ligger Nex'en till fördel är knappast signifikanta. Absolut inte när vi lägger till objektiv som åtminstone Canon-ägaren ofta har anledning till att släpa på. Och precis som jag ofta har påpekat, så är objektivets bulk och vikt nästan alltid helt beroende av sensor-storleken. Att det skulle bli en förändring av det, är en (visserligen väl omhuldad, men ändå-) myt.
Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS II = 200g
Sony 18-55 f/3.5-5.6 DT SAM = 210g
Båda tillverkarna har nyare och
tyngre versioner ute. Och det känns ofint att påpeka det, men jag gör det ändå, ifall någon skulle få för sig att tro att Sony-objektivet innehåller "mer" av nånting, - Canon objektivet är optiskt bättre.
Sen är det nog så att det finns anekdotiska vittnesmål från fotografer som typ har sprungit omkring med Nikons tyngsta proffskamerahus och ett 50mm eller 35mm som typ har växt fast på huset. Det ligger en
ENORM SJÄLVKLARHET i att dessa personer borde bytt till nån Leica, Fuji eller avancerad kompaktkamera för länge sen. Eller varför inte Sony Nex, om de nu inte uppskattar en optisk sökare.
Man kan gå ner i utrustningens vikt med bibehållen eller bättre bildkvalitet - jämfört med filmtiden, ja. Därmed är det inte säkert att detta valet är vad som intresserar de flesta (foto-entusiaster och proffs). Själv betvivlar jag det starkt. Jag tror man istället väljer högre kvalitet och bättre prestanda/krona.
Själv inväntade jag en gång i tiden otåligt ett mindre, modernt digitalt system som skulle ersätta småbildsformatet som standard. Men min bevekelsegrund var mest ekonomisk, inte vikt. Jag ville kunna satsa på ett kamerasystem som skulle gå in på min foto-budget.
Jag var eld och lågor över m4/3 ett tag. Men förhoppningarna infriades aldrig. Canon och Nikon erbjuder så mycket mer, och t.o.m. till lägre pris. Det känns som om man betalar mer, och mycket mer, för endast kompaktare format, om man tittar på Olympus. Sen var det ju också det här att AF inte levererade. Istället blev det APS-C DSLR som levererade. Helt full-kompetent, förträfflig kvalitet, maximalt flexibelt och ändå billigare än "alternativen", som varken klarar av att leverera tillräckligt kompetent AF eller beredskapskomfort. Och man har optionen kvar att gå upp till FF när priserna kommer ner. Valet är faktiskt ganska lätt.
Och det är precis av den anledningen som jag tror Sony är så angelägna om att försöka slå sig in här. Särskilt mycket kompaktare eller lättare system (för vad de faktiskt kan uträtta) kommer man aldrig att kunna erbjuda, men att knapra på (som för det mesta inte kommer att ha mycket att göra med avsaknaden av spegelhus) i just den vägen är ett sätt att profilera sig och ta marknadsandelar, ingen revolution. Men det kräver att man visar att man menar allvar med objektivprogrammet, och det verkar som man tänker göra det nu.
Jag tycker också att valet är ganska lätt, om man främst vill ha ett lätt men flexibelt
system att bära på, har pengarna, och kraven på AF inte är så stora. Bara m4/3 kommer att leverera. Att - i det fallet - titta på andra system, bara för att de är spegellösa, är bara dumt. Det är sensor-storleken det hänger på.
Ordentligt försök till det nya 'paradigm-skifte' som en del efterlyser eller tror står inför dörren, har jag bara sett ett, än så länge: Nikon One. I övrigt har vi redan gjort paradigm-skiftet, och det var att gå över till digitalfotografi.