Falumas
Aktiv medlem
Ja, det här med att bygga in smart-phonen i fickkameran är utan tvekan ett intressant grepp.
Nokia/MS gör vad de kan för hänga i. Själv har jag en Nokia (920). Jättebra OS, Windows 8, jättebra kamera (för en telefon), jättebra skärm, jättebra batteritid (bör vara klart bäst). Finns det nån nackdel/(extra fördel) så är det väl att de där tillfälliga apparna, de som dyker upp som marknadsföringsdetaljer eller som lokal information - "ladda ner för mer..." finns alltid bara till Android och iOS. ...Än så länge, jag antar att MS kommer att börja vrida armar så småningom.
Nokias kamerakoncept är rätt intressant också. En sensor med enorm pixeltäthet och en vidvinkellins med mycket bättre centralskärpa tillsammans med anpassad nedsampling gör det möjligt att bygga en extremt kompakt "zoom"-enhet baserad på digital zoom, men utan kvalitetsförlust. Jag kan nog se det dyka upp i andra kameralösningar också.
Pixeltätheten är faktiskt inte speciellt mycket högre än t.ex. en iPhone 5S eller en Galaxy S4. 1020 har en sensor som är 3-4x större än vad tidigare nämnda telefoner.
/Karl