Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem är Fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Jag har alltid trott att Fotograf är någon som
livnär sig på att fotografera, men ibland verkar det vara så att ¨alla som vill¨ är fotografer. Kanske är det så att bara man har en kamera så är man fotograf?
Inte minst verkar detta gälla ute på nätet?!

Rätta mig om jag har fel.

/Janne
 
Tycker nog att många av dem som har foto som hobby är riktigt duktiga, medan en del av dom som på något sätt lyckas leva på sitt fotande tar riktigt usla bilder.
Att kunna livnära sig är alltså enl min mening
inget bra kriteria på en fotograf
 
Fotograf

Jag som trodde att den som tog bilden var fotograf...men den som livnärde sig på att fotografera var yrkesfotograf.
 
Så du menar att de som spelar fotboll och dyl men inte livnär sig på det inte är fotbollspelare (som jämförelse) så vad gör dom när de spelar fotboll. Tycker jag kan säga att jag är fotograf även om jag har det på en hobbybasis.
 
Janne H skrev:
Jag har alltid trott att Fotograf är någon som
livnär sig på att fotografera, men ibland verkar det vara så att ¨alla som vill¨ är fotografer. Kanske är det så att bara man har en kamera så är man fotograf?
Inte minst verkar detta gälla ute på nätet?!

Rätta mig om jag har fel.

/Janne

Konstig fråga för att komma från en "yrkesfotograf".
Fotograf är just den pesrson som tagit "bilden".
Det kan vara en fullständigt värdelös bild, men likväl så gäller epitet "fotograf" i fråga om upphovsman. (omvänt kan ju "yrkesfotografer göra dåligs bilder och "fotografer" bra bilder)

Semantik kan ju vara svårt, skulle det t ex i "Gula Sidorna" stå "fotograf" får man ju anta att det är en yrkesfotograf som avses. Är det däremot en signatur till en partajbild från midsommar 1983 i Kneipbyn, så kan det vara en helt vanlg amatör som tagit bilden:)

Så, "yrkesfotograf" är väl mest korrekt om man livnär sig på värvet..

VH

UGE
 
Helt rätt, bara för att man är yrkesfotograf så är det inte detsamma som att man alltid gör bra bilder!!

Bra debatt!

/JH
 
är väl snarare så i dagens samhälle, att har du tagit en bild, med mormors kompaktkamera från 60 talet, klick and hope så är du fotograf, nästan så att har du en webcam är du fotograf ;D

bara för att jag har en bil, är jag inte formel 1 stjärna ;)
 
Fotografer är vi väl allihop här på fotosidan när vi fotograferar.
Jag sysslar med musik också och i sådana sammanhang är jag organist, kompositör, gitarrist, ljudtekniker o.s.v.
De är väl de roller/funktioner jag har i dom olika sammanhangen som avgör vad jag kallas.
Men för att titulera mig "Fotograf"
i telefonkatalogen så vill jag nog ha det som yrke.

Hasse
 
För mig är Fotograf=yrkesfotograf, så vill nog jag att det ska vara, men jag har full respekt för att andra tycker anorlunda.

/jh
 
Nu ska man ju inte blanda äpplen och päron. Som tidigare talare redan sagt är det skillnad på vad man titulerar sig som i olika sammanhang. Exempelvis i sportsammanhang titulerar jag mig som simmare då det är den sporten jag huvudsakligen ägnar mig åt. Jag är inte hockeyspelare eller soffpotatis, det mest korrekta är då simmare, även om jag inte livnär mig på det. Däremot i min roll som allmän samhällsmedborgare är min främsta sysselsättning att vara student. Där titulerar jag mig som student framför simmare och fotograf. När jag däremot är ute och fotograferar och tar bilder på föremål och andra människor är jag givetvis fotograf, då varken simmare eller student är speciellt passande i det sammanhanget.
Kontentan av mitt resonemang är då att i fotosammanhang som här på fotosidan bör yrkesfotografer som anser att det är viktigt att visa att de är yrkesverksamma som fotografer titulera sig som just yrkesfotografer då vi alla är fotografer i olika grad och med olika kompetenser. Här på fotosidan är det totalt irrelevant att kalla sig sjuksköterska eller kontorist, då det inte har det minsta med ens fotointresse att göra!
 
"Ljusmålare"

Vad många, i alla fall i den här tråden om ämnet, glömmer bort rörande titlar kopplade till yrkesutövning är vad som krävs för att utöva gebitet vare sig det sker mot betalning (yrkes/"proffs") eller hemma i kammaren.

För att utveckla min tes eller tyckande i frågan kan jag göra en jämförelse:

Min mor äger en liten billig pocketkamera med 27,5mm:s fast brännvidd f/6,7. Hon vet inte ett smack om det jag nyss nämnde mer än just ägandet.
Hon tittar i kamerans sökare-optik och trycker av.
Hon har tagit en bild men skulle aldrig kalla sig för "fotograf", ens "amatör"-dito och det skulle jag heller aldrig komma på tanken att göra.
Inget elakt eller ont i det.
Att vara amatör- eller yrkes/"proffs"-fotograf kräver visst mått av kunskap i området, om inte annat märks det många gånger på bilderna om sådant finns bakom bilden.

"Att göra är att vara"
 
Utvidga?

Janne H skrev:
För mig är Fotograf=yrkesfotograf, så vill nog jag att det ska vara, men jag har full respekt för att andra tycker anorlunda.

/jh

Kan man enligt ditt sätt att se det utvidga denna tankegång så att bilist = yrkesbilist? Om inte, var drar du gränsen?

Jag förstår inte riktigt orsaken till din fråga..? Om någon påstår vill kalla sig fotograf för att han eller hon tagit en bild må det väl vara hänt? Vad skulle man annars kalla dem som fotograrerar utan att livnära sig på det? Knapptryckare?

/Janne
 
Status mm

Finns det status i att kalla sig fotograf?

Titta bara på alla hemsidor;
¨Fotograf Kalle Karlsson¨
mm,mm.

Att ¨vara¨fotograf verkar vara viktigt på nätet. Ofta för att ta kort på tjejer mer eller mindre lättklädda.

/JH
 
Proboarder skrev:
bara för att jag har en bil, är jag inte formel 1 stjärna ;)

Nä, men har du bara pengar nog kan du hyra en körning så att du sen kan kalla dig F1-förare. För att bli stjärna kanske det behövs talang också, precis som inom fotografin :D
 
Fotograf, Grafiker, Datortekniker, Systemadministratör, Springpojke, Kock, Labbnisse, Assistent, Städare, Sophämtare, Musiker, Målare, Snickare... Oj det blev lite titlar, frågan är vad man säger och till vem man säger vad.

Om jag frågar någon vad han är och personen i fråga svarar fotograf, så förutsätter jag att han arbetar med det, inte att han tagit en bild med en kamera någon gång i sitt liv.
 
jag då?

Hej!

Först blev jag liiite irriterad när jag läste din fråga, om jag ska vara ärlig... Just för att man ganska snabbt förstår att du är en "riktig" yrkesfotograf, som blir sur(?) för att såna som inte arbetar enbart med foto kallar sig fotografer de med... lite fånigt tycker jag kanske...;-)

Iallafall, jag anser mig själv vara fotograf. jag pluggar ju fortfarande- så egentligen är jag inte det ännu, men på väg... jag gör en del fotojobb utanför skolan såklart. men jag lever inte på detta?
är jag inte fotograf då?
På min hemsida presenterar jag mig själv som just fotograf, och sen får folk bestämma själva om jag lever upp till mitt "fotografnamn" eller inte genom att se på mina bilder...
Själv tycker jag att jag gör det, även om jag har MASSOR kvar att lära... (hoppas jag inte låter alltför dryg...)

Får en liten känsla av att du känner dig hotad på något sätt i din roll som fotograf- kommer en massa amatörer och tar över? osv osv...

Om jag ser någon som presenterar sig som fotograf, och sen tar urdåliga (enligt mig) bilder, så är det ju hans förlust- han genomskådas ju ganska snabbt... men, han är väl egentligen fortfarande fotograf- men en dålig sådan:)

jaja, lite vsammel från mig- som är rädd att trampa nån på tårna...

Heej!

www.saralandstedt.com
 
Som vanligt gillar jag att slå upp saker och tänkte därför ta tillfället i akt att återigen inte återge en personlig åsikt eller ställningstagande utan helt enkelt två citat ur två av våra sanningsägande orakler... ;)

Nationalencyklopedins ordbok:

fotograf:
person som (yrkesmässigt) fotograferar

Bonniers svenska ordbok:

fotograf
person som fotograferar (yrkesmässigt); upphovsman till ett fotografi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.