Annons

Vem äger bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag vill med en gång skriva att detta är en rent akademisk fråga.

Jag har upptäckt att en bild som jag tagit används i ett bildkollage på en välbesökt hund sida. Bilden tog jag med en kamrats kamera då hon ville att jag skulle hjälpa henne att ta ett par actionkort med den.

Men vem har egentligen rätt till bilden? Är det personen som äger utrustningen som bilden togs med eller är det den person som stod bakom kameran?

Jag tycker bara att det är roligt att bilden finns med så det finns absolut inga krav på ersättning e t c. Är bara nyfiken på hur bildrätten är i denna specifika situation :)

Är det någon som vet?

Mvh
Bosse

Jag tycker inte det var helt adekvat svar för den nuvarande situationen. För det första måste ju bilden ha uppnått verkshöjd för att få upphovsrätt (jfr kap 5 URL) för det andra så verkar det av svaret som att man får upphovsrätt bara man trycker på avtryckaren, det är inte fallet, den som ligger bakom det kreativa skapandet (dvs den som rent faktiskt bestämmer hur bilden skall se ut och vilka inställningar som skall tillämpas) får upphovsrätten, den som knäpper av bilden kan däremot få rätten till fotobilden (men inte verket).

Så här tolkas det vanligen:

Om bilden saknar verkshöjd (vilket inte är så vanligt för annat än reproduktioner eller raka ”avbildningar”) så har den som trycker på knappen rätt till bilden. Aldrig någon annan (såvida man inte säljer rätten med ettavtal förstås).

Om bilden har verkshöjd har den som trycker på knappen alltid rätt till bilden.
Ibland (sällan) kan det vara delad upphovsrätt men då krävs att två eller flera är inblandade i skapandet och bilden inte kunnat komma till utan de andras medverkan. Alla skall bidra med något ”unikt”.

Om bilden saknar verkshöjd kan man inte dela upphovsrätten, det går bara när det finns verkshöjd...
Då har bara fotografen rätt till bilden.

lite kul det där med att det bara är den som tryckr knappen som får upphovsrätten.

säg att jag riggar upp massa blixtar, modell, kulisser och hela faderullan, riggar kameran och skruver på trådutlösaren. sedan ber jag valfri människa som passerar att trycka på knappen. människan har inte haft något med bilden att göra men har ändå upphovsrätten.

inte för det detta inträffar speciellt ofta, men just faktat att det enbart av avtryckandet som avgör vem som står bakom bilden. vem som gör vad fram till avtrycker spelar ingen roll...

Carl Hellman: Tvärtom är det. Spelar ingen roll vem som trycker av egentligen (den får en närstående rättighet men inte själva upphovsrätten). Vikten läggs vid det kreativa arbetet, i regel är det ju dock så att den som trycker av bilden har något med dess kreativa sida att göra, men som ditt exempel är utformat så skulle du få upphovsrätten.

Carl Hellman skrev:
lite kul det där med att det bara är den som tryckr knappen som får upphovsrätten.

säg att jag riggar upp massa blixtar, modell, kulisser och hela faderullan, riggar kameran och skruver på trådutlösaren. sedan ber jag valfri människa som passerar att trycka på knappen. människan har inte haft något med bilden att göra men har ändå upphovsrätten.

inte för det detta inträffar speciellt ofta, men just faktat att det enbart av avtryckandet som avgör vem som står bakom bilden. vem som gör vad fram till avtrycker spelar ingen roll...

Om du nu inte tycker att det är rätt har du ju all rätt i världen att bara låta bli att göra så :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar