lars2
Avslutat medlemskap
tradera är en auktionssajt. och du bestämmer inte slutpriset själv, det som bestämmer slutpriset är självklart varan, sedan hur mycket omdömmen säljaren har och om han har positiva sådana. att det gick för 3300kr är inget konstigt enl mig! och han är inte avstängd så det kan mycket väl vara en helt ok lirare.
I detta fall har alla annonserna varit konstruerade i praktiken som fast pris, t.ex. utropspris 2999:- och ett s.k. ”köp nu” pris som ligger en krona över (3000. Första annonsen kunde man tro att säljaren missuppfattat formuläret och fyllt i fel men i detta fallet konstruerar säljaren alla sin annonser så. ”Fidde” är ny och har ännu inte fått några omdömen.
Det är förstås möjligt att fidde haft 2 st Nintendo och 3 st EOS 450 som han i snabb takt behövt avyttra, två gånger med anledningen:
"Kameran är felfri och säljes p.g.a. att jag skall uppgradera till ännu värre kamera =)"
Fiddes priser är smart satta de är inte för låga, närmare 40% under nypris det är ett klipp men inte fullständigt orimligt, min tumregel på sådan här teknik grejer som ”åldras” snabbt är att det skall åtminstone vara runt 30% under för att det skall vara intressant att köp begagnat.
Att de allra flesta troligen är hederligt folk som vill avyttra sina begagnade prylar betvivlar jag inte och förstås blandat med sådana som bedriver typ garagehandel via Blocket och Tradera professionellt. Men efter att ha tittat endast under ett par tre veckor just efter begagnade kameror har det i allt för många fall med stor trolighet varit skojeri. Dessutom har det varit allt för höga priser överlag, inte sällan nästan i nivå med eller t.o.m. över dagens nypris.
Jag betalar t.ex. inte 3800 + frakt för en begagnad EOS 1000D, förvisso med begagnat minne och filter, om jag kan gå ner till Elgiganten och köpa den ny för 4490:- och vet att den inte t.ex. varit tappad utsatt för onormal fukt eller annat som kan ställa till med problem vis ev. kvarvarande garantier.
blocketklipp
Senast ändrad: