ANNONS
Annons

Varning för skum säljare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här hittade jag om säljaren:
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1844926
Hon fick 3 negativa omdömen, men hennes användarnamn får mig att backa ur. En sak till som inte heller gör mig intresserad av affär är felstavad text i annonser och usla, oskarpa bilder på grejerna de säljer. Här är ett exempel på hemskt språk i annonsen, även om apparaterna är intressanta:
http://www.blocket.se/vi/19801686.htm?ca=9_s

Fast nu länkar du till köparen och inte säljaren. Säljaren har varken positivt eller negativt i omdöme.

Thomas O:
Möjligen har jag helt fel, eller så är jag alldeles för cynisk, men jag har för mig att anledningen till att dessa personer kan hålla på med denna typ av brott är att polisen i det län/ort som tar emot anmälan ansvarar för att utreda brottet. Eftersom det rör sig om relativt små belopp, och ur den utredande polismyndighetens synvinkel endast en enstaka händelse, hamnar dessa brott oftast i papperskorgen/arkivet. Tror inte att det finns en central samordning inom polisen för denna typ av brottslighet och ur ett polisiärt hänseende blir därför de enskilda brotten alldeles för små för att utreda.

Så man måste nog vara lite klumpig och använda samma telefonnummer eller mailadress osv, och på så sätt samla på sig tillräckligt med minuspoäng hos tillräckligt många människor för att åka fast. Sen är väl fotosidans community tillräckligt intresserad och kunnig för att kunna driva fram resultat, men generellt är det väl kanske inte så och då går de fria...

De tidigare nämnda trader auktionerna ”EOS 5D Mark II” och ”NY !! Nikon D700 - w 14mm f2.8 ED AF lins” har nu stängts ner, det var annars ganska långt kvar på dessa.

Kan det bero på uppmärksamheten från fotosidan.

Klart att ställen som Blocket och Tradera inte vill ha bedragare på sina sidor men å andra sidan vill de nog ha så lite uppmärksamhet om det bedrägeri som förekommer.

Själv ser jag den främsta fördelen i dessa verksamheter som en effektiv efterföljare till eftertextannonser man kan lätt se vad som finns på begagnatmarknaden och om det finns lokalt kan man inspektera och hämta varan innan man betalar. Att sätta in pengar på någons bankkonto utan att ha sett varan är helt uteslutet.

Här är en optimist på blocket:

Canon 450 D/ 18-55 IS garanti kvar – 10.000:-

”Kameran är knappt använd då den blev väldigt tung, har större objektiv och då krävdes batterigreppet för att få rätt motvikt på den, det innebar att den genast blev klumpig och har därför fått ligga nerpackad, har använt min gamla istället som känns tryggare och bättre. …

… är du trevlig och förstådd så kanske jag kan pruta på priset. vill helst inte att det ska göras då jag anser att den är prutad och klar. …”

Jan:
Jo, jag har precis samma åsikt som dig om att polisen inte lägger stor vikt vid det här eftersom brotten begås i olika län, eller i alla fall anmäls i olika län. Jag har skrivit ett inlägg med precis samma innebörd lite längre upp.

Angående annonsen:

"Kameran är knappt använd då den blev väldigt tung, har större objektiv och då krävdes batterigreppet för att få rätt motvikt på den, det innebar att den genast blev klumpig och har därför fått ligga nerpackad, har använt min gamla istället som känns tryggare och bättre."

Oj, vilka säljande ord han fick med: tung, klumpig och inte trygg och inte bra (sista ordens innebörd).

"är du trevlig och förstådd så kanske jag kan pruta på priset. vill helst inte att det ska göras då jag anser att den är prutad och klar."

Vad menar han här? Är du trevlig svensk kanske jag kan gå ner i pris, men jag vill inte det. Det är ju lite lustigt skrivet.

Inte något skumt i det och det är inte heller brottsligt att sälja grejer för överpriser vad jag vet.

.....................................
NY !! Nikon D700 - w/ 14mm f/2.8 ED AF lins på tradera med utropspris 1 kr !!! och inget reservationspris ligger nu på 5000. antar att sådana här grejer i proffsklass borde ha bättre andrahandsvärde och livslängd än konsumentgrejerna.

Cyberphotos nypris:
Nikon D700 hus: 22.890
Nikon AF 14/2,8D ED: 16.855
= 39745:-

Bortplockad från Tradera. Finns två separata annonser D700/14mm på Blocket, om det nu är samma säljare.

Här är en som man nog skall var lite vaksam med.

fiddelito2009(0) – Medlem sedan: 2009-02-15

CANON EOS 450D REBEL XSI 12.2 Mp

fiddelito200 sålde ett EOS 450D hus för 3300:- den 15/2, två annonser samma dag – Auktionen är uppe igen pga spärradanvändare med minus omdömmen köpte den tidigare, och inte va seriös i köpet – den 19/2 säljer fidde ytterligare ett EOS 450D hus för 3000:-.

Den 22/2 säljer fidde Nintendo wii med 2 kontroller 3 spel för 2100:-, den 24/2 ytterligare ett till.

Och nu har fidde ytterligare ett EOS 450D hus till salu för det facila priset av 3300:-, samma bilder och text som den 15/2. Kameran den 19/2 hade annan bild och text.

Alla bilderna har EXIF taggar som indikerar att de kommer från eBay.
UserComment - d By eBay with ImageMagick, R1.0.M2b

Fidde har själv lämnat omdöme om två köpare men ännu inte fått några själv.

Så bor han lägligt också i Boden av alla platser..

Någon i boden som kan be om att få besöka och titta på kameran som säljs?? Vore ju rätt kul att se hur en sådan fråga blev besvarad..

Jag försökte ju få köpa en Nikon D90 som en satt ut i karlshamn förut för ett bra pris. Inte för jag behövde den. Men hade jag tvingats köpa den så hade den varit lättsåld igen för dom pengarna som begärdes..

Behöver jag säga att jag fick noll svar... Hehe..

5D Mark II

21 500 kr (är inte orimligt i o f s)

20,1 Mpx, inget telefonnummer, säljes av Canon EOS?

Kvitto?

Det hissar mina varningsflaggor

5D Mark II

21 500 kr (är inte orimligt i o f s)

20,1 Mpx, inget telefonnummer, säljes av Canon EOS?

Kvitto?

Det hissar mina varningsflaggor

Just den där annonsen, som du länkar till i ditt nästa inlägg, känns väl nästan lite onödigt att ta upp i den här tråden. Telefonnumret går till en fotograf med registrerad firma.

Just den där annonsen, som du länkar till i ditt nästa inlägg, känns väl nästan lite onödigt att ta upp i den här tråden. Telefonnumret går till en fotograf med registrerad firma.

Det stämmer, jag missade numret längst ner.Mer varför ange Canon EOS som säljare och inte sitt företag eller privata förnamn.

Här är en som man nog skall var lite vaksam med.

fiddelito2009(0) – Medlem sedan: 2009-02-15

CANON EOS 450D REBEL XSI 12.2 Mp

fiddelito200 sålde ett EOS 450D hus för 3300:- den 15/2, två annonser samma dag – Auktionen är uppe igen pga spärradanvändare med minus omdömmen köpte den tidigare, och inte va seriös i köpet – den 19/2 säljer fidde ytterligare ett EOS 450D hus för 3000:-.

Den 22/2 säljer fidde Nintendo wii med 2 kontroller 3 spel för 2100:-, den 24/2 ytterligare ett till.

Och nu har fidde ytterligare ett EOS 450D hus till salu för det facila priset av 3300:-, samma bilder och text som den 15/2. Kameran den 19/2 hade annan bild och text.

Alla bilderna har EXIF taggar som indikerar att de kommer från eBay.
UserComment - d By eBay with ImageMagick, R1.0.M2b

Fidde har själv lämnat omdöme om två köpare men ännu inte fått några själv.

tradera är en auktionssajt. och du bestämmer inte slutpriset själv, det som bestämmer slutpriset är självklart varan, sedan hur mycket omdömmen säljaren har och om han har positiva sådana. att det gick för 3300kr är inget konstigt enl mig! och han är inte avstängd så det kan mycket väl vara en helt ok lirare.

Samma person lurade mig på exakt samma vis för ca ett år sedan. Då gällde det en 40d med 17-55 för 8000kr.. jag va så sjukt dum så jag gick i fällan. Jag gjorde dock en mängd privata undersökningar på dom få uppgifter jag fått och kom fram till en mängd fakta. Anmälan gjordes och hon blev dömd. Jag har domen i min hand om någon vill ta del av den för att kunna sätta dit henne igen! Jag har adress, personnr, fullständigt namn, hennes bakgrund mm.. Skrik bara till om du vill sätta åt henne! Mvh Gabriel

Jag menar den kvinnliga bedragaren som trådskaparen skrv om

lite varsammare

Bra tråd det här. Kanske kan det bli lite mycket av det goda då annonser överlag med lite låga priser anmäls. Tradera är ett forum för "spelare" som säljer och köper. Jag har själv bara goda erfarenheter av de personer jag haft att göra med.

Blocket och framför allt Fotofynd är lite farligare. De sk Nigeriahandlarna var ett exempel på hur man tom kan blåsas då man får betalning i förväg. Fotofynd har fortfarande inte flaggat för skumrasket så jag tar bort min annons och det kanske vore bra om vi alla gjorde det.

Bra tråd det här. Kanske kan det bli lite mycket av det goda då annonser överlag med lite låga priser anmäls. Tradera är ett forum för "spelare" som säljer och köper. Jag har själv bara goda erfarenheter av de personer jag haft att göra med.

Blocket och framför allt Fotofynd är lite farligare. De sk Nigeriahandlarna var ett exempel på hur man tom kan blåsas då man får betalning i förväg. Fotofynd har fortfarande inte flaggat för skumrasket så jag tar bort min annons och det kanske vore bra om vi alla gjorde det.

Ser att Fotofynd har lagt ut en liten blänkare om skojare så då är det väl nå´n nytta med vårt tjatande.

Betalgaranti...

Varför inte konsekvent köra med t ex Payson eller Paypal betalgaranti vid belopp över 500 kr? Däremot skulle jag avråda från användning av alla typer av Escrow-företag. Läs denna varningstext:

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/utskrift_artikel.asp?lngArticleId=3078

Det märkliga är att jag stött på personer som uttrycker sig nästan föraktfullt över andras godtrogenhet men när de själva ska sälja något så vägrar de att tillåta köp med betalgaranti trots att köparen betalar extrakostnaden. Dessa människor ser det som en förolämpning att någon ens kan tänka tanken att betalgaranti skulle behövas eftersom de ju själva vet om att de är vita som snö… Det kanske de är men det vet ju inte köparen…
/Harald

Varför inte konsekvent köra med t ex Payson eller Paypal betalgaranti vid belopp över 500 kr? Däremot skulle jag avråda från användning av alla typer av Escrow-företag. Läs denna varningstext:

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/utskrift_artikel.asp?lngArticleId=3078

Det märkliga är att jag stött på personer som uttrycker sig nästan föraktfullt över andras godtrogenhet men när de själva ska sälja något så vägrar de att tillåta köp med betalgaranti trots att köparen betalar extrakostnaden. Dessa människor ser det som en förolämpning att någon ens kan tänka tanken att betalgaranti skulle behövas eftersom de ju själva vet om att de är vita som snö… Det kanske de är men det vet ju inte köparen…
/Harald

Jag skulle aldrig sälja med paysongaranti el dyl
Det är nämligen så att Bedragaren sitter i andra änden nu också!!
Iom att jag måste skicka först och sedan skall köparen godkänna varan, så kan jag som säljare bli av med varan och inte få ngr pengar!
Om köparen säger att han fick en påse sand istället för kamera så får köparen tillbaka pengarna och min kamera har han behållit.
Så jag säljer ej med dessa.
Köp av folk med bra omdöme så är man så skyddad man kan vara!
Mvh
Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar