Annons

Varning för skum säljare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)
Skicka anmälan till Blocket, se under rutan för "Din väns e-post" och där finns en länk, väl dold för de flesta som heter "Anmäl missbruk".

Jag har anmält tre annonser senaste dagarna som varit uppe här i tråden och jag tycker fler ska göra det så Blocket får upp ögonen för den här.

Om man inte kan hitta personen med namn och adress på Eniro, Hitta eller annan sådan onlinetelefonkatalog så bör man också vara lite försiktig. Det är ju möjligt att det är ett företagsnummer och därför inte listas, men i alla fall.
 
Tycker mig se ett mönster

Att Canon användare tycks vara behäftade med tanken att vara mer lättlurade än oss Nikonister.
Då de flesta "fake annonser" tycks vara riktade mot sådana användare. Kanske något för mytjägarna att luska reda på?

// :-D
 
Senast ändrad:
Nja, det verkade som en D90 var ute och lockade potentiella kunder också med ett riktigt fördelaktigt pris för någon dag sedan. Men, visst det är flest ofördelaktiga poäng till Canon...
 
Nja, det verkade som en D90 var ute och lockade potentiella kunder också med ett riktigt fördelaktigt pris för någon dag sedan. Men, visst det är flest ofördelaktiga poäng till Canon...


Jo den Nikon såg jag, D90 med kitobjektivet 18-105 för 5500, annonsen försvann nästan genast.
Det är 44% lägre än Japan photos nypris. Det är i lägsta laget för att där inte skall vara någon hake.

Dödsynden girighet är bedragarnas bästa vän, det är det de försörjer sig på.

Även om bedragarna kanske förstår sig på kameror så kanske de lärt sig vilket märke som skapar det rätta suget hos folk som vill göra ett klipp. :)
 
Kollade den Canon EOS 450D Rebel på Tradera som tydligen sålts snabbt, utgångsbud 2999 och ”köp nu” för 3000. Bilden gav intrycket av att vara av det verkliga objektet och jag noterade att kameran stod på en som det verkade Amerikansk förpackning dvs svart med texten Rebel XS. Säljaren lovade kvitto och garanti kvar, då frågade jag mig om den var svenskköpt eller garantin gällde i USA.


Kollade EXIF på bilden och även denna bild verkade komma från vara behandlad av eBay.

”ExifOffset – 26”
“UserComment - d By eBay with ImageMagick, R1.0.M1”

Nu har jag bara kollat EXIF på några bilder alla har inte dessa taggar, kan det vara nån eBay tjänst som Tradera använder för att förminska stora bilder med?

Man tycker att de med det minsta intresse av fotografering skulle fotografera och visa det verkliga objektet. T.o.m. en mobilkamera bild av det verkliga objektet inger större förtroende än bilder folk plockat från tillverkaren eller nätet.
 
Är det någon som har anmält detta till Blocket?
Finns det så många namn och samma telefonnr, så är ju saken klar

Jag skickade en anmälan om det igår till Blocket. Däremot har jag ju inte själv försökt nå säljaren, så jag har ju inget 'eget' på fötterna vad det gäller dem. Men jag länkade även till den här tråden.
Vi får väl se vad som händer...
 
Jag skickade en anmälan om det igår till Blocket. Däremot har jag ju inte själv försökt nå säljaren, så jag har ju inget 'eget' på fötterna vad det gäller dem. Men jag länkade även till den här tråden.
Vi får väl se vad som händer...
Ett tips ang Tradera. Om säljaren är ny och saknar betyg för tidigare försäljningar så ska man vara vaksam. Om det dessutom finns ett förstabud av en som är "nollad"som köpare ska man bli extra vaksam. det kan vara en kompis som samarbetar för att få igång en budgivning.
Annars är ju Tradera säkert med betygsystemet.
 
Lita inte heller helt på omdömena på Tradera, alltså inget fel med systemet som sådant, men kolla vad det varit för auktioner!

Det fanns för något år sedan en säljare som på ganska kort tid skaffat sig massor med positiva omdömen. En jobbarkompis till mig bjöd sedan på en hyfsat dyr pryl (icke foto-relaterat) som förstås inte dök upp med posten som väntat. Det visade sig att säljaren på kort tid då lagt ut massor med dyra prylar inom vitt skilda kategorier. Hur hade han innan fått ihop massor med positiva omdömen innan? Jo, genom att ha sålt mängder med gamla pocket-böcker för sisådär 1-5 kr...

Killen var väl inte helt smart ändå, för han avslöjade sig i annat forum där han använde en signatur lik den på Tradera (och frågade om någon i det forumet hade koll på straffskalan för det brott han begått!), han befann sig i Thailand med pengarna han hade hunnit få in, men jag vet inte hur det gick sedan om han blev fast eller ej...
 
Lita inte heller helt på omdömena på Tradera, alltså inget fel med systemet som sådant, men kolla vad det varit för auktioner!
...

Hur får man reda på vad de sålt tidigare? När jag söker på en medlem och markerar ”sök bland avslutade annonser” kommer inget upp trots att de har ett antal omdömen som säljare?

Tittade på detta EOS 450D hus som om man skulle få det för 3600 plus frakt verkar det rimligt 33% under nypris, ungefär som ett nytt EOS 1000D hus. Att betala mer än ungefär så av någon okänd skulle jag inte göra, av någon man känner blir det en annan sak.

Där är en ny (0) medlem som själv drivit upp priset från 2025 (2080->3000->3500) så det kommit upp över reservationspris.

Å andra sidan vill köparen har pengar insatt på sitt konto och där jag växte upp lärde man sig redan som liten grabb den hårda vägen att inte köpa grejer obesett.

Men det är knappast någon brådska så småningom kommer det ett lämpligt objekt som går att syna före betalning, dessa konsumentmodeller i denna klass börjar också komma i slutfasen av produktcykeln (lär vara ca 18 månader för en modell) och närmar sig snabbt ett stadium där de faller snabbt i värde.


NY !! Nikon D700 - w/ 14mm f/2.8 ED AF lins på tradera med utropspris 1 kr !!! och inget reservationspris ligger nu på 5000. antar att sådana här grejer i proffsklass borde ha bättre andrahandsvärde och livslängd än konsumentgrejerna.

Cyberphotos nypris:
Nikon D700 hus: 22.890
Nikon AF 14/2,8D ED: 16.855
= 39745:-
 
Hur får man reda på vad de sålt tidigare? När jag söker på en medlem och markerar ”sök bland avslutade annonser” kommer inget upp trots att de har ett antal omdömen som säljare?

Beror på hur gamla auktionerna är... Jag vet inte exakt hur länge de ligger kvar, men kikade på en annan säljare och såg att man kom åt auktioner ca 5 veckor bakåt, men inte längre.

Han med EOS'en har bara auktioner äldre än så...
 
Jag fick nyss svar från Blocket efter min anmälan av Tina, Lina, Ina, Rina eller vem det nu är...
Tydligt är att många anmält och att Blocket är medvetna om den här personens beteende.
Här är deras svar i sin helhet.

Hej, Tack för att du anmält detta!
Vi har redan uppmärksammats på denna annonsör ochplockat bort annonsen. Jag kompletterar de tidigare anmälningarna med din info.
Med vänliga hälsningar,
Morten - Blocket.se Säkerhetscenter
 
Jag anmälde också den annonsen och fick detta från Blocket.


"Hej,

Tack för ditt mejl.

Vi ska över annonsen och se om vi kan få dina uppgifter bekräftade.

Med vänliga hälsningar,

Victor - Blocket.se Säkerhetscenter"


Problemen är ju att om det enda som verkligen händer är att de tar bort annonsen är det ju inte mycket mer man kan göra. En liten husransakan av polisen och därtill kontroll av bankkonto och vilka som fört över pengar till detta konto vore intressantare. Om man finner att det finns de som gjort polisanmälan för att de inte fått varor skulle ju det faktiskt kunna hända något. Kanske 20 dagböter eller så?
 
Nja, det viktigaste är ju att bedragarna åker dit, men så långe som det inte händer får vi försöka störa deras verksamhet och hoppas på att det inte blir någon som blir lurad.

Sitta några timmar i stupstocken utanför Coop eller Ica skulle kunna vara ett lagom straff för sådana här brott.
 


Det här hittade jag om säljaren:
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1844926
Hon fick 3 negativa omdömen, men hennes användarnamn får mig att backa ur. En sak till som inte heller gör mig intresserad av affär är felstavad text i annonser och usla, oskarpa bilder på grejerna de säljer. Här är ett exempel på hemskt språk i annonsen, även om apparaterna är intressanta:
http://www.blocket.se/vi/19801686.htm?ca=9_s
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.