Annons

Varning för skum säljare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)
6 AF Live view skytte, bistå poäng, eländig bygga, vilken rolig annons,
höll på att garva ihjäl mig

Garanterat översatt till svenska med automatiskt översättningsprogram.
Men lite kul att försöka komma på vad som menas :)

Oländig (inte eländig...) bygga = rough build
AF Live view skytte, bistå poäng = kan de va "live view aided pointing and shooting"?

Jag annonserar efter en "Iphone 3g 16Gb" på blocket och fått en mängd svar från olika mailadresser och med olika namn som "Lina" "Linda" "Sanna" "Amanda" osv. Alla vill gärna sälja sin telefon till ett mycket rimligt (för bra) pris, dock med kravet om 50/50. Alltså att jag betalar hälften direkt och resten vid leverans. "Tjuven" säjer alltid att det är rimligt då vi ju delar på risken... Vadå delar på risken? Det är ju bara köparen som tar risken!
När jag föreslår Internetgirot som betalningssätt så passar det naturligtvis aldrig. En del svarar att dom behöver pengar snabbt och andra att dom inte litar på Internetgirot!?
Och alla bor naturligtvis på behörigt avstånd från Västerås där jag bor.

Jävla klåpare som luras på det sättet och fan ta dom!
Men en känga ger jag även dessa köpare som är godtrogna nog att låta sej luras på det här sättet så till den grad att de nästan får skylla sej själva. Många av offren lär knappast läsa nyhetstidningar, tv, eller allmäna debatter om ämnet, och därmed knappast lever i den bistra verkligheten. Ty det är ju dessa godtrogna som tillåter dessa simpla bedrägerier att få fortgå!

Missförstå mej inte. Det är bedragarna som är svin! De som luras ber ju trots allt inte om att bli lurade även om deras korkade beteende inbjuder till det.

Så tyvärr frodas den här typen av bedrägerier så länge det finns naiva människor som tar chansen/risken till en riktigt bra affär.

/K

Senast ändrad:
*morrar*

*Någon* står fortfarande i 1.500 kr skuld till mig efter att jag skulle köpa en D40x och lade handpenning på denna. "Denne" person hade helt enkelt snott en mans identitet, vilket framkom när jag ringde numret.

Det var ett tag sen...ett halvår kanske. Har inte hört ett jota från polisen, trots att flera var drabbade och han som fick sin identitet "utlånad" anmälde med.

Att folk KAN. *morr*

Fredrik

En kompis till mig hade varit på jakt i flera veckor, om inte månader efter en dator på blocket. Desperat som han var så trodde han att han skulle tappa hakan då han hittade en superdator för ofattbara 6000 kronor. Vips så var 6000 kronor borta.

Användarnamn bakom upplagda länkar...

...hade varit rätt intressant...För som det är nu så har ju annonserna liksom redan tagits bort...! Eller handlar kanske samtliga inlägg om nån Linda alt Lina?!? Bra & användbar tråd hur som haver... Såg nån annons om en d80 + batterigrepp + 18-200 vr objektiv för typ 4500 nånting på blocket... Det kan väl ändå inte ha varit seriöst, eller?! Tydligt är ju iaf att man måste vara riktigt kall om man ska lyckas avgöra en säljares karaktär vid internetköp!!

Trevlig helg på er/ Malin

nu är de verkligen i gasen, har fattat vad de ska skriva för att lura folk, nån som tror på denna?
http://www.blocket.se/vi/20272172.htm?ca=11_s

Skulle kunna vara ok, men "Skal i magnesiumlegering" verkar kall att hålla i. Och "köpt 11/11 och den är i nyskick då jag inte kunnat fota så mycket som jag skulle ha velat" - vilket år? 07 eller 08? och vem vill inte fota mer? Priset verkar lite lågt. Men sätter dom för lågt får dom inte så många som nappar.

Visst är det lite av en chansning att köpa beg., själv mejlade jag om en kameraväska i Blekinge med bla en äldre 200/2,5 i. Han ville ha förhandsbetalning med 3500:- för allt, men jag ville inte. Sen kom han på att han skulle upp till Stockholm och jag skulle möta hans syster i stan. Vid senare kontakt säger jag att jag ska till Kungsängen och kan ta pendeln in till stan. Det slutar med att dom oxå ska till Kungsängen ..., så vi möts och så slutar det lyckligt.

Ps inte jag och systern utan jag och gluggarna Ds

Får känslan av att dessa brott har mycket låg prio hos polisen!?

/Fredrik

Ja det är klart att det har låg prio, dom har ju inga resurser.
Det är förstås surt att bli av med pengar men det finns mycket allvarligare saker att ta hand om först.

regel nr ett vid internet köp låter affären för bra för att vara sann då är den i regel inte sann heller. är tele numret inte registrerat så är det i regel också något skumt.
jag blev själv utsat för ett försök till lurendrejeri när jag sålde min D70 på tradera det var en som bjöd 9000 för en kamera som var värd ca 3000 och ville ha den skickad till nigeria hur puckad ska man vara för att gå på något sånt det var billigare att köpa en ny D90 i affär england där köparen skulle vara.

Skulle kunna vara ok, men "Skal i magnesiumlegering" verkar kall att hålla i. Och "köpt 11/11 och den är i nyskick då jag inte kunnat fota så mycket som jag skulle ha velat" - vilket år? 07 eller 08? och vem vill inte fota mer? Priset verkar lite lågt. Men sätter dom för lågt får dom inte så många som nappar.

Visst är det lite av en chansning att köpa beg., själv mejlade jag om en kameraväska i Blekinge med bla en äldre 200/2,5 i. Han ville ha förhandsbetalning med 3500:- för allt, men jag ville inte. Sen kom han på att han skulle upp till Stockholm och jag skulle möta hans syster i stan. Vid senare kontakt säger jag att jag ska till Kungsängen och kan ta pendeln in till stan. Det slutar med att dom oxå ska till Kungsängen ..., så vi möts och så slutar det lyckligt.

Ps inte jag och systern utan jag och gluggarna Ds

Skulle väl verkligen inte vara ok, en 40d, som kostar runt 6000 begagnad, och dessutom en 17-55 som kostar runt 7000, för 6800 kr, det är hälften, vem säljer för det,ingen normal i alla fall, det är en bluffannons så ända in i baljan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto