Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för olaglig import - gäller både privatpersoner och företagare

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
EU:s regler mot parallellimport är egentligen märkliga. Det är ju allt annat än frihandel - snarare protektionism. Men det är inte landet som "skyddas" från skadlig konkurrens utan de utländska företag som etablerat dotterbolag inom murarna.

Mkt klarsynt herr Sändh. Kan tänka mig att lobbingen är stor och sofistikerad för att EU ska behålla dessa regler.
 
Det är för få europeiska politiker som är övertygade om frihandelns fördelar. Med EUs frihandelsregler har protektionismen bara flyttat upp en nivå, till stor nackdel för alla bönder i tredje världen, t.ex.

(Och till stor nackdel för oss själva, förstås.)
 
Spårat ur....

Diskussionen har totalt spårat ur!

Allt hänger på att man vill köpa billigt och komma undan med en kamera som är snäppet bättre än den man har råd med på hemma marknaden.

Detta är ju naturligtvis tråkig för samtidigt vill man helst ha den lokala handlaren kvar...
vilket ej blir så lätt i längden då deras omkostnader är helt andra.

En sak är ju om man sysslar med olaglig import som fallet verkar vara.

Vill man eller kan man inte gynna den lokala handlaren så går det oftast alltid att hitta bra priser via web-butiker inom EU. (Som man får tro att de sköter sina affärer lagligt)

Ta en titt på ebay i Storbrittanien!
Många affärer säljer istort sett allt via ebay.
 
Maverick skrev:
Svenska leverantörer kan inte ta bort moms och tull. Eller arbetsgivaravgifter.

Men vi kan ju nedmontera välfärdssamhället så vi alla kan köpa kameror istället.

/Maverick

Bra skrivet.

Dom kan inte ta bort alla andra extra skatter vi har här i landet heller.
Och alla som jobbar i vårt land vill nog inte ha sänkta löner heller.

Vi har inte höga priser här i landet för att alla återförsäljare och generalagenter är giriga, utan för att vi har sjuka skatter på allt, bra löner osv.
Vill man ha ner priserna skall man nog rösta annorlunda mer än handla från tyskland eller usa.

Att bara handla där det är billigast hela tiden, för en kortsiktig vinst i ens personliga plånbok, kommer att gräva ett stort hål för oss själv att trilla ner i.

/Magnus
 
Birger Olsson skrev:
Jag skrev: "Inget kan stoppa den fria handeln!" och med det menar jag de krafter som motverkar det som du ger som historiska exempel.

Det krafter som leder till smuggling och gråimport. Det som den här tråden handlar om. Försök att hindra fri handel för att styra/reglera konsumtion eller för att själv få en del av kakan (läs skatt, tull, etc). Inte det vi har i Sverige idag.

"Inget kan stoppa den fria handeln!" var ett utrop och en uppmaning till kamp :)

Ps. Har du läst tråden? Ds.

Ja och jag tror det mesta går i vågor. Vi har perioder av mer marknad - mer anarki om man så vill och andra perioder av inskränkningar och kontroll, allt efter opinion och maktförhållanden. I det totala sammanbrottet och den yttersta av fria marknader flyter priserna fritt och okontrollerat av annat än utbud och efterfrågan. På den har allt ett jämviktspris, politiska beslut, en knippa morötter och kokain. Allt behandlas osentimentalt lika. De flesta vill nog inte ha det så. Allt annat är fråga om grader. Det finns ingen fri marknad. Inte minst på elektronikmarknaden kontrollerar leverantörerna på olika sätt priserna och även EU lägger sig ju i den fria prisbildningen med förbud om parallellimport (säkert påhejad av många storföretag). EU blir ju i många stycken en garant för att storföretagen kan upprätthålla lokalt varierande priser i olika länder trots att de fyra friheterna sägs vara själva fundamentet EU vilar på. Där är det en klar motsättning mellan den offentliga poesin och den krassa verkligheten.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
I det totala sammanbrottet och den yttersta av fria marknader flyter priserna fritt och okontrollerat av annat än utbud och efterfrågan. På den har allt ett jämviktspris, politiska beslut, en knippa morötter och kokain. Allt behandlas osentimentalt lika. De flesta vill nog inte ha det så.
Tyvärr har du nog rätt. De flesta är alltför oinsatta i ekonomisk teori för att inse att en fri marknad är det bästa. Det finns väldigt få saker/tjänster som inte passar på en fri marknad. Rättsväsendet hör dit, och några få saker till. Politiska beslut är däremot ordentligt konkurrensutsatta på en fri marknad i en demokrati, och det är nog få som vill ha det annorlunda. (Dock är valutan inte pengar i det fallet.)

Vad gäller EU så är jag lite lätt förundrad över att det trots allt finns frihandel i (i stort sett) hela Europa. Undantagen är få och små. Med tanke på hur lokalpatriotiska både politiker och folk är i de flesta EU-länder så måste nog ändå EUs frihandel betraktas som en lysande succé. Importtullarna för saker som importeras från länder utanför EU är däremot ett mycket sorgligt kapitel. Samt jordbrukssubventionerna, som närmast är att betrakta som en mindre katastrof.
 
Tänk om...

Sverige inte haft ett stående format gentemot europa utan att vi hade ett liggande format mot europa.

M.a.o. ingen skulle ha längre än ca max 40mil innan de hmnde i europa.

Då tror jag att vi skulle ha haft bl.a. lägre moms, lägre löneskatter etc = billigare priser på bl.a. elektronik.

Men nu är det inte så, vi har:

Långa avstånd
Liten befolkning och då också liten köpkraft
Dyr sjukvård
Fantastiska förmåner för de anställda - det är ju extremt svårt att byta bort dålig personal. Dålig personal = sämre effektivitet = sämre vinster

Jag är bara en vanlig Svenne, men om vi köper massor av saker ifrån utlandet, så kommer det in ännu mindre pengar till statskassan = det blir ännu mer skatter, och mer arbetslöshet...



Hälsningar

Adam
 
Tyckaren:

Förklara för en normalbegåvad varför det finns svenska företag som flyttar sin tillverkning till Sverige för att det bland annat är lättare och billigare att göra sig av med personal i Sverige än i många andra länder.
 
Hejsan,

Jag har nu köpt grejjer utav denna Daniel Andersson.
Hade inte gjort mina bakgrundsundersökningar helt då jag la in beställningen. Dock så känner jag mig hyffsat säker...
Har beställt en olympus kamera och en lins. Sammanlagt pris 9000:- Kostar runt 3500:- mer i sverige.
Olympus har världstäckande garanti första året, och andra året enbart i zonen utrustningen är köpt. Det kan jag leva med.
Om nu tull skulle komma, så har han skriftligen lovat att den inte ska bli mer än 300:-. En summa som vi i sådana fall delar på. Blir tullen mer så kan jag dra mig ur köpet.
Kommer betala varorna vid leverans till göteborg. Tänker inspektera dem ordentligt, och kolla på kvitton osv innan pengarna byter ägare.

Jag gör inget olagligt genom detta, och jag verkar inte få några extra problem genom affären heller, såsom utebliven garanti.

Att Daniel (eller vad han nu heter) inte betalar skatt + tull, det får han stå för.

Men visst. Detta känns inte hundraprocentigt.
Hade mycket hellre gått till scandinavianphoto och pratat med de trevliga säljarna där. Klämt och känt lite på grejjerna innan köp.
Men 3500 är mycket pengar...

Ska man lägga in filisofi i detta så ska jag givetsvis avbryta affären (och kanske förlora handpenningen på 500:- som jag lagt för att han ska beställa grejjerna). Men å andra sidan. Tittar man närmare svenska större bolag, och sätter på sig den filisofiska hatten. Så ser man snabbt att många av dem utnyttjar andra länders lagar och regler för egen vinning, på ett sätt som många gånger kan ses som tvivelaktigt.
Hur ofta läser man inte om barnarbeten osv i tidningarna? H&M, Ikea...? Listan kan göras lång.

Jag önskar inte skapa en ytterliggare debatt genom detta inlägget. Tycker redan att tråden spårat ur både en och två gånger.
Vill bara berätta hur jag ser på det, då jag faktiskt ska genomföra en affär med Daniel.

Mvh

Stefan
 
Stefan, har du också tänkt på att du genom att använda den här kanalen för att spara ca 3500:- också ser till att staten går miste om intäkter för kanske ungefär samma summa.

Intäkter som kan gå till vägar, forskning, utbildning, sjukvård. osv, osv...

Visst, 3500:- är en liten "fis i havet" av alla skatteintäkter staten tar in.. men för mig personligen handlar det nog om en allmän inställning till "vem som skall betala"

Det tycker jag personligen handlar om egoimsen personifierad och tyvärr är det så.. att vi faktiskt får exakt det samhälle vi förtjänar.. varken mer eller mindre...

och dom kronorna du slipper betala i moms för din kamera.. dom pengarna.. får faktiskt indirekt någon annan pröjsa åt genom höjt skattetryck..
 
Jag är jävligt tacksam för allt vi får "gratis" här i sverige. Samtidigt blir jag förbannad när statliga projekt tillåts dra miljarder över budget, utan att någon byrokrat får en känga uppkörd i rövhålet.

Man kan undra hur mycket bättre vi skulle kunna haft det om vi hade en annan ansvarsutkrävning och sett till att de ansvariga inte slösar med pengarna.

Oftast känns det som att den lilla medborgaren ska ha 100% rent samvete genom att alltid betala in skatt, medan de stora aktörerna kan hitta på vad fan som helst.
 
marooned skrev:
Jag är jävligt tacksam för allt vi får "gratis" här i sverige. Samtidigt blir jag förbannad när statliga projekt tillåts dra miljarder över budget, utan att någon byrokrat får en känga uppkörd i rövhålet.

Man kan undra hur mycket bättre vi skulle kunna haft det om vi hade en annan ansvarsutkrävning och sett till att de ansvariga inte slösar med pengarna.

Oftast känns det som att den lilla medborgaren ska ha 100% rent samvete genom att alltid betala in skatt, medan de stora aktörerna kan hitta på vad fan som helst.

Jo visst håller jag med dig där.. men nu handlade inte frågan om hur statliga projekt får dra över sin budget utan om just den enskilde personen och hur man med "gott" samvete skiter i att betala moms på importerade varor
 
Gersemi skrev:
Jo visst håller jag med dig där.. men nu handlade inte frågan om hur statliga projekt får dra över sin budget utan om just den enskilde personen och hur man med "gott" samvete skiter i att betala moms på importerade varor

Varför ska den lilla människan ha så mycket högre moral än tex Göran Persson som verkligen har utnyttjad varenda lilla kryphål till sin egen fördel när det gäller att maximera bidrag från staten och betala så lite skatt som möjligt. Att han sen i egenskap av sitt förra ämbete utsåg frugan till statens bäst betalda jobb trots att hon saknar formell kompetens säger väl det mesta om att maximera inkomsterna till herrgårdsbygget, utan hennes lön hade inte pengarna räckt! :) Så att inte momsa 3500kr är inte så farligt i det stora sammanhanget!
 
wildnature skrev:
Varför ska den lilla människan ha så mycket högre moral än tex Göran Persson som verkligen har utnyttjad varenda lilla kryphål till sin egen fördel när det gäller att maximera bidrag från staten och betala så lite skatt som möjligt. Att han sen i egenskap av sitt förra ämbete utsåg frugan till statens bäst betalda jobb trots att hon saknar formell kompetens säger väl det mesta om att maximera inkomsterna till herrgårdsbygget, utan hennes lön hade inte pengarna räckt! :) Så att inte momsa 3500kr är inte så farligt i det stora sammanhanget!

Återigen.. jag försvarar inte på ngt sätt Göran Persson, (fast om jag inte minns fel, så fick hans fru jobbet redan innan dom var ett officiellt par)

Den här forumtråden handlar om att importera kameror som privatperson och inget annat.. och jag börjar bli allmänt trött på alla som utan några som helst skrupler talar helt öppet om det..

och bara för att min granne är oärlig.. så betyder inte det att jag också kan vara det.. Det är min filosofi som jag står för
 
wildnature skrev:
Varför ska den lilla människan ha så mycket högre moral än tex Göran Persson som verkligen har utnyttjad varenda lilla kryphål till sin egen fördel när det gäller att maximera bidrag från staten och betala så lite skatt som möjligt. Att han sen i egenskap av sitt förra ämbete utsåg frugan till statens bäst betalda jobb trots att hon saknar formell kompetens säger väl det mesta om att maximera inkomsterna till herrgårdsbygget, utan hennes lön hade inte pengarna räckt! :) Så att inte momsa 3500kr är inte så farligt i det stora sammanhanget!

__________________________________________________

Vad andra gör det är deras ensak, och i det korta perspektivet är många små och storfifflare vinnare. Men om du har rent mjöl i påsen, så vet du att du har - ja, rent mjöl i påsen.

Och då kan du för dig själv säga att du är en bättre människa än t.ex. Göran Persson - och du kan stå för det också! Och när du räknar in ditt liv på ålderns höst, så kan du vara stolt!

Barn skyller gärna på varandra, det är därför det kallas för sandlåda när vuxna gör samma sak.

Många superrika blir på ålderns höst väldigt sentimentala, och börjar donera en massa pengar hit och dit. Personligen så tror jag bl.a. på att de har lite ångest för var de gjort tidigare i livet.

Fan va pretentiöst detta lät...

Hälsningar

Adam
 
Jatsy skrev:
Vad har det svenska välfärdsamhället med dyra kameror att göra?
Saknar tyskarna helt välfärd, eftersom det ofta är billigare där?

19% moms, höjdes för inte så längesedan från 16%. Sverige är även här "bäst i världen" och har världens högsta moms på 25%. Köper själv från B&H den låga dollarkursen gör det väldigt fördelaktig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.