Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för olaglig import - gäller både privatpersoner och företagare

Produkter
(logga in för att koppla)
Splanky skrev:


Och varför skulle det vara moraliskt fel?

Har inte orkat följa hela tråden, men jag misstänker att de som importerar svart och säljer vidare "glömmer" att betala tull och moms. När någon sedan köper dessa billiga prylar blir det lite knepigt moraliskt. Om man däremot importerar själv och betalar alla avgifter så är det helt i sin ordning, men min erfarenhet är att det lönar sig mest att handla i USA om man kan komma undan tull och moms.

/ Joacim
 
Villaägare betalar skatt varje år för sitt boende. Vissta betalar så mkt som 25 000 kr per år och vissa betalar ändå mer. (Iofs så är detta på väg att ändras, men principen är ändå att man betalar skatt 2 ggr för sitt boende).

Sen när man säljer huset, förhoppningsvis med vinst, så får man skatta även på det.

Finns det någon annat land där man betalar skatt dubbelt på något?

Jag tycker att jag betalar tillräckligt med skatt. Så om jag kan "spara" ett par tusenlappar på att köpa billigt från utlandet så gör jag det. Pengarna jag "sparar" kommer ändå spenderas i Sverige på ett eller annat sätt.

Kalla det egoism. Ärligt talat så finns det INGEN människa som inte är egoist! Alla vill självklart sitt egna bästa. Sen om egoism är fel eller ej, det är något som ingen kan svara på.
 
snysop skrev:


Jag tycker att jag betalar tillräckligt med skatt. Så om jag kan "spara" ett par tusenlappar på att köpa billigt från utlandet så gör jag det. Pengarna jag "sparar" kommer ändå spenderas i Sverige på ett eller annat sätt.

Ja, vad betyder det om lilla jag undanhåller 5K i skatt / avgift, när 6 millioner andra gör det...........

Och risiko'n är nog stor för att du köper mera svart för "överskottet".
/Erik J
 
fujicanon skrev:
Ja, vad betyder det om lilla jag undanhåller 5K i skatt / avgift, när 6 millioner andra gör det...........

Och risiko'n är nog stor för att du köper mera svart för "överskottet".
/Erik J


Och av de 6 miljoner så är det 4 miljoner som betalar stor del av lönen i skatt, betalar dubbel skatt på boende, betalar hutlösa bensin/dieselpriser, matpriser osv. Så länge dagligvaruhandeln säljer "vitt" så är risken minimal att överskottet går till "svart" igen.

Lustigt att det är värre att köpa svart än att bryta hastighetsgränserna. Det är något som kan vara livsfarligt och som påverkar miljön oerhört! Om miljön totalt kollapsar så kvittar det om vi alla betalar vitt.
 
snysop skrev:
Villaägare betalar skatt varje år för sitt boende. Vissta betalar så mkt som 25 000 kr per år och vissa betalar ändå mer. (Iofs så är detta på väg att ändras, men principen är ändå att man betalar skatt 2 ggr för sitt boende).

Sen när man säljer huset, förhoppningsvis med vinst, så får man skatta även på det.

Finns det någon annat land där man betalar skatt dubbelt på något?

Jag tycker att jag betalar tillräckligt med skatt. Så om jag kan "spara" ett par tusenlappar på att köpa billigt från utlandet så gör jag det. Pengarna jag "sparar" kommer ändå spenderas i Sverige på ett eller annat sätt.

Kalla det egoism. Ärligt talat så finns det INGEN människa som inte är egoist! Alla vill självklart sitt egna bästa. Sen om egoism är fel eller ej, det är något som ingen kan svara på.

Vad har fastighetsskatt med privatimport att göra?

Om "egoism är fel eller ej" kan alla svara på. Problemet är bara att det inte finns något objektivt, eller riktigt svar, utan olika individer kommer fram till olika slutsatser. Hela denna tråd är ett oändligt urspårat bevis på att fotosidans medlemmar har olika uppfattningar om vad som är etiskt och moraliskt riktigt.

/ Joacim
 
Huff; samma logik........

snysop skrev:
Och av de 6 miljoner så är det 4 miljoner som betalar stor del av lönen i skatt, betalar dubbel skatt på boende, betalar hutlösa bensin/dieselpriser, matpriser osv. Så länge dagligvaruhandeln säljer "vitt" så är risken minimal att överskottet går till "svart" igen.

Lustigt att det är värre att köpa svart än att bryta hastighetsgränserna. Det är något som kan vara livsfarligt och som påverkar miljön oerhört! Om miljön totalt kollapsar så kvittar det om vi alla betalar vitt.

Jag tycker dina argument är för enkla, tyvärr.

Varför må "dina" 4 miljoner batala dubbelt tror du?
Hur går det med miljön om vi halverar bensinpriset?
Och, handlar du svarta fotoprylar för att få pengar till mat?
/Erik J
 
Re: Huff; samma logik........

fujicanon skrev:
Jag tycker dina argument är för enkla, tyvärr.

Varför må "dina" 4 miljoner batala dubbelt tror du?
Hur går det med miljön om vi halverar bensinpriset?
Och, handlar du svarta fotoprylar för att få pengar till mat?
/Erik J

Tråkigt att du inte förstår vad jag skriver. Du lyckas dock tolka inläggen ganska så rart.
 
apple skrev:
Vad har fastighetsskatt med privatimport att göra?

Det har ju i tråden diskuterats om anledningar till varför det privatimportas. En av anledningarna är just att det är höga skatter i Sverige. En av dessa höga skatter är för boende eftersom man betalar dubbelt.
 
Det är väl antagligen mitt fel att tråden spårade ut en del och inriktade sig mer på huruvida det är moraliskt försvarbart att lura staten på några 10-lappar vid privatimport av en kamera..

Ok, det kan tyckas löjliga småpengar vi tjafsar om här.. men kanske man skall se det i ett större persepektiv, som ex Erik J gjorde.. visst om varje skattebetalande person här i landet undanhöll staten 4000:- kr i skatt på ett år.. ja då blir det totalt... hmm.. där visade min räknemaskin error.. (kan det vara för det är en canon tro).. men iallafall.. då helt plötsligt blir det väldigt stora summor.

Jag personligen har blivit väldigt trött på just uttrycket "vadå, jag betalar redan så mycket, så gör väl inget om jag fuskar lite"

Vi betalar alla mycket skatt.. men ponera att vi alla slutade fuska undan några kronor.. bara utnyttjade det våra skattepengar skall finansiera när vi verkligen behöver.. kanske skulle vi då kunna sänka vårt skattetryck ganska ordentligt.

Det här är iallafall för mig en allvarlig moralisk fråga om att solidariskt dela på kostnaderna.
 
Denna tråd verkar vara fylld av duktiga människor som aldrig bryter mot lagen/regler eller gör något moraliskt inkorrekt.

Att inte gå mot röd gubbe, inte köra för fort, få olagligt nedladdade mp3'er/filmer av en kompis - för att sedan låna ut till nästa vän, att alltid vara ärlig och gå tillbaka till affären om man betalat för lite, att betala skatt för barnpassning, att aldrig tjuvåka på kollektivtrafiken, att inte använda företagsmobilen privat, att inte surfa på arbetstid, alltid ha säkerhetsbälte, att ha äkta fullt betalda versioner av Lightroom, Neat Image, Photoshop, inte stå längre på p-rutan än man betalt osv.

Att lyckas med ovan nämnt är en bedrift och jag är faktiskt ÄRLIG när jag säger, all heder åt er.

Jag har ingen av er i min bekanskapskrets.
 
snysop skrev:
Det har ju i tråden diskuterats om anledningar till varför det privatimportas. En av anledningarna är just att det är höga skatter i Sverige. En av dessa höga skatter är för boende eftersom man betalar dubbelt.

Om vi skall fortsätta på den inslagna vägen och diksutera varför skatterna i Sverige är så höga.. så glömmer vi kanske en viktig bit när vi jämför med övriga Europeiska länder.

Sverige är ett med Europeiska mått mätt, ganska stort land till ytan, men med ett ganska litet befolkningsunderlag i förhållande till vår yta.. Betänk att det i London bor fler innevånare än i hela Sverige..

Om vi då bla tittar på kostnaderna för exempelvis infrastruken, så blir den kostnaden så mycket högre per capita än i exempelvis England.

Men kanske vi skall stänga Sverige ungefär i höjd med Uppsala, så tror jag också vi kan spara en hel del kostnader.

Vi läser dagligen om hur hemskt det är att man från de styrandes sida sänker olika bidrag, stramar åt A-kassereglerna, förändrar förutsättningarna för sjukskrivningar.. Allt detta är faktiskt delvis eller helt skattefinansierat.

Tänk bara en sådan lite sak, det blev heta diskussioner för man återinförde avgifter för besök på museum.. Visst vi kunde haft kvar det som ett gratisnöje och istället låtit skatterna helt finansiera våra museum.. eller varför inte.. stänga dom helt och hållet.

Varför inte ta och titta er omkring och nu menar jag verkligen titta er omkring med öppna objektiva ögon.. och fundera över vad och hur, ting i er närmiljö som faktiskt finansieras helt eller delvis av just skattepengar
 
Att få alla skattebetalare att inte undanhålla skatt är omöjligt, jag lovar, HELT omöjligt! Man kanske faktiskt inte är medveten om att man faktiskt undanhåller staten skatt när man köper för 100 kr på ebay.com utan att moms- och tulldeklarera.

Det måste komma bättre lagar, regler & subventioner från staten för att minska behovet av att köpa billigt utomlands/undanhålla skatt. Om man inte hade "sparat" flera tusen på att köpa utomlands så hade nog ingen gjort det.

Importprylarnas priser består ofta av en stor del fraktkostnader. Varför inte ordna till lite på logistiksidan av Sverige så att det inte är så hutlöst dyrt att få saker fraktade över sundet?
 
snysop skrev:
Att få alla skattebetalare att inte undanhålla skatt är omöjligt, jag lovar, HELT omöjligt! Man kanske faktiskt inte är medveten om att man faktiskt undanhåller staten skatt när man köper för 100 kr på ebay.com utan att moms- och tulldeklarera.

Det måste komma bättre lagar, regler & subventioner från staten för att minska behovet av att köpa billigt utomlands/undanhålla skatt. Om man inte hade "sparat" flera tusen på att köpa utomlands så hade nog ingen gjort det.


Kul att du skriver "bättre lagar, regler o subventioner.. har du tänkt på att en subvention är ett sätt för staten att hjälpa en branch att hålla nere priserna.. hur gör man det tro.. Jo, genom att betala ut bidrag.. Vad är det finansierar dessa bidrag.. Jo, våran skat..

Tjoohooo,, så blir ju skattetrycket ännu högre eller???
 
Gersemi skrev:
Kul att du skriver "bättre lagar, regler o subventioner.. har du tänkt på att en subvention är ett sätt för staten att hjälpa en branch att hålla nere priserna.. hur gör man det tro.. Jo, genom att betala ut bidrag.. Vad är det finansierar dessa bidrag.. Jo, våran skat..

Tjoohooo,, så blir ju skattetrycket ännu högre eller???


Där ser du. Lika bra att packa väskan fylld med sina skattadepengar och flytta till Asien och leva enl stenåldersvis på en strand eller så.
 
Vi räknade ut på samhällen igår att man sparar 18 000 kronor på att köpa ett 300 2,8 i usa istället för io sverigje och vi kom fram till att man borde kunna öppna upp så att kamerahandeln vart tullfri och hasselblad skulle nog inte drabbas.
Lite ot tillverkas hasselblad i Sverige?
 
Robin Gyllander skrev:
Vi räknade ut på samhällen igår att man sparar 18 000 kronor på att köpa ett 300 2,8 i usa istället för io sverigje och vi kom fram till att man borde kunna öppna upp så att kamerahandeln vart tullfri och hasselblad skulle nog inte drabbas.
Lite ot tillverkas hasselblad i Sverige?

Kamerahandlen är väl delvis tullfri.. Så import av kamerahus är tullfria.. medan det är tull på optiken.

Tullar skapar man ju för att skydda den inhemska tillverkningen.. i detta fall tillverkningen inom Europa.

Att priserna i USA visavi Sverige skiljer såpass som dom göra, beror ju delvis på den låga dollarkursen för tillfället.. samt också en annan prissättning i USA gentemot Sverige..

Att prissättningen skiljer såpass som den gör, beror på många faktorer.. Ett är den hårdare konkurrensen där, du har tack vare en så mycket större mängd försäljning en lägre kostnad per kamera för exempelvis kameratillverkarens försäljningskostnader i USA.. En ytterligare orsak till lägre priser i USA kan vara dollarkursen gentemot kursen i Yen (Japanska valutan)
 
Stefan_BOJ skrev:
Agnetha, med all respekt. Du vet inget om hur mycket jag betalar i skatt. Så ta inte upp det som ett argument, för jag tycker att det faller platt.
När jag för en gångs skull kan slippa betala skatt i sverige, så tänker jag ta den chansen, så länge det är lagligt. Detta då jag betalar tokmycket skatt normalt... Det handlar inte om egoism. Det handlar om sunt förnuft.

Jag hoppas att jag får mina grejjer i slutet av december. Mitt nästa inlägg i tråden (om den finns kvar) kommer vara en liten rapport om hur det gick. Kan mycket väl vara så att jag blir besviken, och därmed lär jag mig en läxa.

Vänligen

Stefan

Ja du Stefan, betalar man sjukt mycket skatt så så tjänar man man ju sjukt mycket pengar också.
Och borde ha råd att ha en hög moral, men så är ju oftast inte fallet tyvärr.
Kan folk mygla så gör de det verkar det som, liten inkomst - små summor, stora inkomster - stora summor.

Micke.
 
Lawson skrev:
Ja du Stefan, betalar man sjukt mycket skatt så så tjänar man man ju sjukt mycket pengar också.
Och borde ha råd att ha en hög moral, men så är ju oftast inte fallet tyvärr.
Kan folk mygla så gör de det verkar det som, liten inkomst - små summor, stora inkomster - stora summor.

Micke.

Ytterliggare en som inte vet vad han pratar om...
 
År du uppgiven????

snysop skrev:
Denna tråd verkar vara fylld av duktiga människor som aldrig bryter mot lagen/regler eller gör något moraliskt inkorrekt.

Att inte gå mot röd gubbe, inte köra för fort, få olagligt nedladdade mp3'er/filmer av en kompis - för att sedan låna ut till nästa vän, att alltid vara ärlig och gå tillbaka till affären om man betalat för lite, att betala skatt för barnpassning, att aldrig tjuvåka på kollektivtrafiken, att inte använda företagsmobilen privat, att inte surfa på arbetstid, alltid ha säkerhetsbälte, att ha äkta fullt betalda versioner av Lightroom, Neat Image, Photoshop, inte stå längre på p-rutan än man betalt osv.

Att lyckas med ovan nämnt är en bedrift och jag är faktiskt ÄRLIG när jag säger, all heder åt er.

Jag har ingen av er i min bekanskapskrets.

Att du har få av "oss" i din bekantskapskrets är nog lätt att förstå!
Du vill ju med dina argument försvara lagbrott.
Varför inte byta bekantskap?
Hitta någon som vill vara med att dela?

Om jag varit din man och aldrig deltagit i disk o städning, barnpass o hushållskassa. Vad hadde du tyckt om det?

Nej, Karin! Bättre miljö får vi bara med redusera förbrukningen.
Lägre skatt får vi på samma sätt. Redusera förbrukningen (les: mindre byråkrati) och dela på bördan.

/Erik J.....som är glad för att inte vara din man......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.