Annons

Varning för olaglig import - gäller både privatpersoner och företagare

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Vi räknade ut på samhällen igår att man sparar 18 000 kronor på att köpa ett 300 2,8 i usa istället för io sverigje och vi kom fram till att man borde kunna öppna upp så att kamerahandeln vart tullfri och hasselblad skulle nog inte drabbas.
Lite ot tillverkas hasselblad i Sverige?
En betydligt intressantare diskussion för en samhällskunskapslektion borde vara att ta hänsyn till köpkraft och disponibel inkomst. När medel-John Doe har betalat sin sjukförsäkring för hela familjen, skolavgifter för barnen, satt av en slant för college och universitet åt barnen, arbetslöshetsförsäkring etc etc så tror jag inte han har så mycket kvar att köpa dyra teleobjektiv för...

Bensin kostar 12NOK/litern i Norge (ca 14 SEK) men justerat för disponibel inkomst är den billigast i Europa. I Venezuela kostar soppan ungefär 20 öre per liter (!) men justerat för disponibel inkomst är den fyra gånger så dyr som i Norge.

För övrigt är det ingen tull på digitalkameror eller kameratillbehör vid import till Sverige, däremot några procent på analoga kameror och optik. Det är momsen som utgör det stora påslaget.
 
Emil-G skrev:
En betydligt intressantare diskussion för en samhällskunskapslektion borde vara att ta hänsyn till köpkraft och disponibel inkomst. När medel-John Doe har betalat sin sjukförsäkring för hela familjen, skolavgifter för barnen, satt av en slant för college och universitet åt barnen, arbetslöshetsförsäkring etc etc så tror jag inte han har så mycket kvar att köpa dyra teleobjektiv för...
I ligan över köpkraft per capita ligger USA etta och Sverige på 31-35 plats (beroende på vems tabell man tittar i).
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)

(Alla de uppenbara invändningarna är förstås relevanta, men det säger lite grann, åtminstone.)

Äsch. Ovanstående är fel tabell (den visar total köpkraft, inte per capita). Titta här istället:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita
USA är alltså på andra till sjätte plats, och Sverige är på 15:e till 18:e plats.
 
Senast ändrad:
Gersemi skrev:
Men kanske vi skall stänga Sverige ungefär i höjd med Uppsala, så tror jag också vi kan spara en hel del kostnader.
Kommunikationsinfrastruktur är inte en speciellt stor del av de offentliga kostnaderna. Av skatteintäkterna till stat och kommun går cirka 7% till det.

Den stora kostnaden är transfereringar (bidrag av olika slag). Den utgör nästan hälften av de offentliga utgifterna.

(Källa: Skatteverkets webbplats)
 
Gersemi skrev:
Att prissättningen skiljer såpass som den gör, beror på många faktorer.. Ett är den hårdare konkurrensen där, du har tack vare en så mycket större mängd försäljning en lägre kostnad per kamera för exempelvis kameratillverkarens försäljningskostnader i USA..
Säljs det mycket mer kameraprylar i USA än i Europa? Jag tvivlar på det. Nån som har siffror?

En ytterligare orsak till lägre priser i USA kan vara dollarkursen gentemot kursen i Yen (Japanska valutan)
Kan knappast påverka så mycket. Dollarn är allmänt lågt värderad just nu.
 
Re: År du uppgiven????

fujicanon skrev:
Att du har få av "oss" i din bekantskapskrets är nog lätt att förstå!
Du vill ju med dina argument försvara lagbrott.
Varför inte byta bekantskap?
Hitta någon som vill vara med att dela?

Om jag varit din man och aldrig deltagit i disk o städning, barnpass o hushållskassa. Vad hadde du tyckt om det?

Nej, Karin! Bättre miljö får vi bara med redusera förbrukningen.
Lägre skatt får vi på samma sätt. Redusera förbrukningen (les: mindre byråkrati) och dela på bördan.

/Erik J.....som är glad för att inte vara din man......


???

Tappar hakan över ditt inlägg. Din förmåga att tolka är ofattbar.

Men att gå till personliga påhopp är att sjunka riktigt lågt. Tack för mig.
 
PMD skrev:
I ligan över köpkraft per capita ligger USA etta och Sverige på 31-35 plats (beroende på vems tabell man tittar i).
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)

(Alla de uppenbara invändningarna är förstås relevanta, men det säger lite grann, åtminstone.)

Äsch. Ovanstående är fel tabell (den visar total köpkraft, inte per capita). Titta här istället:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita
USA är alltså på andra till sjätte plats, och Sverige är på 15:e till 18:e plats.
Ja, den amerikanska BNP/capita är högre än den svenska men som det står i artikeln om PPP (tredje stycket) så är det lätt att ta fel här. BNP och PPP tar inte hänsyn till att vissa länder betalar utbildning och hälsovård med skatter och andra mha sparade medel och försäkringar. Det är här den disponibla inkomsten kommer in, hur mycket har vi kvar för "nöjen", t.ex. nya objektiv eller semesterresor, när livets nödtorft är betald?

Vi svenskar betalar saftiga skatter på lön och varor, amerikanerna mindre. Åas får amerikanerna själva stå för sin sjukvård och utbildning vilket otvivelaktigt skapar ett segregerat samhälle; de som har råd och de som inte har råd. Vilket samhälle vill vi ha?
 
Ja, jag skrev ju att alla de uppenbara invändningarna är relevanta. Dock tror jag inte, utan närmare källhänvisningar, att medelamerikanen är fattigare än medelsvensken även med hänsyn taget till skillnader i offentligt bekostad service.

Alla får stå för sin utbildning och sjukvård själva. Skillnaden är hur finansieringen administreras, samt hur stor grupp som "själva" består av. Det finns inga gratisluncher.
 
Re: Re: År du uppgiven????

snysop skrev:
???

Tappar hakan över ditt inlägg. Din förmåga att tolka är ofattbar.

Men att gå till personliga påhopp är att sjunka riktigt lågt. Tack för mig.

Personliga påhopp?
Jag undrar på det inte var du som "antog" att alla fixar o trixar?
Ditt något barnliga och anklagande inlägg om allt från röda gubbar till pirat-software; är ennu att läsa lite längre upp i tråden.

Tack för dej!
/Erik J
 
Jag tycker att det är förunderligt att det fortfarande finns så många idealister som anser att ännu mer skattepengar faktiskt kan användas till nånting.

Lek med tanken att staten (pga plötsligt uppkommen ärlighet hos sveriges alla medborgare) fick 1000 miljarder till att bolla med (eller 10000 miljarder för den delen). Ärligt talat, handen på hjärtat, vad tror ni skulle hända?

Slippa vänta 12h på akuten? Tandvård där det inte kostar 40000 att byta en brygga? Vägar utan potthål? Betala av stadsskulden? Riktig mat i skolan?

Tror inte det...

Jag tror att vi har kommit till en gräns där ännu mer skattepengar helt enkelt inte kan göra någon nytta längre därför att de ständigt hamnar på fel ställe.

Jag känner inte alls att "oj, där dog en gamling till i väntan på hjärtklaffsoperation bara för att jag köpte mitt objektiv i USA".
Jag vet inte var mina momskronor skulle hamna, däremot är jag säker på att inte skulle hamna i en hjärtklaff...

Därmed inte sagt att det inte finns verkliga behov, det är bara det att så länge det är fysiskt möjligt att anställa fler utredare på glesbygdsverket så kommer inte pengarna att hamna där de behövs.

Den korrelation mellan service och skattetryck som fanns för 30 år sedan existerar inte längre:
Idag konstaterar vi att man måste vänta 12h på akuten eller att bara skrivbordspoliser finns i tjänst mellan 8-15. Alla ojar sig och säger att det är dåligt, skatterna höjs.

Ok, sjukvården får då ännu några miljarder. Vad händer sen? Ja, det är ju fortfarande bara en läkare som jobbar på akuten så det är fortfarande 12h som gäller.
Däremot har ju ingen orkat ta tag i de verkliga problemen som usel organisation, slöseri etc.

Och man kan vara säker på att det kommer att finnas 379 nya informationsdirektörer och utredare för arbetslivsmiljökontrollfrågor på det nyinrättade informationsverket som är elegant decentraliserat till karesuando (hälften kommer dock att vara sjukskrivna för att de inte "mår bra" och på grund av den enorma stressen).

Obs att sverige inte är ensamma om denna trend, den finns överallt i europa och drabbar alla rika länder som har haft det bra länge.
Det verkar som om att när ett välfärdssystem varit i drift två eller tre generationer, så slår det slint. Man glömmer de verkliga prioriteringarna och pengarna bara rinner mellan fingrarna, ned i det bottenlösa hålet.
 
Det finns en gyllene medelväg mellan att fuska och vardumgenerös gentemot staten som ändå bara "fuskar" bort pengarna (enl.somliga)

Jag köpte min nya blixt Canon 580ExII hos DigitalRev i Asien och betalde inkl. tull och moms strax under 3000kr, fortfarande riktigt billigt.
Dessutom är inte ca 500kr värt att fuska för (om du frågar mig)
Hade det rört sig om massimport eller större summor så är jag ganska säker på att jag funderat både en och 2 ggr på om ärlighet verkligen varar längst

MVH

Ola G
 
Om jag köper än kamera el objektiv från ett icke EU-land, och jag ber säljaren att skriva "Old camera for repair" på tulldeklarationen, och jag slipper betala tull i och med detta, så känner jag ingen ångest el skam, eller sover dåligt, Tvärtom, jag har sparat några extra kronor.
Fast nu kanske vi inte behöver tänka mer på detta problem, för i senaste numret av Kamera & bild, finns artikel - Nya tullregler - Handla fotoprylar för tregångerså mycket- Tullfritt. Det ska visst bli tillåtet att importera teknikutrustning för 500 Euro
 
chiyoda skrev:
[...] Fast nu kanske vi inte behöver tänka mer på detta problem, för i senaste numret av Kamera & bild, finns artikel - Nya tullregler - Handla fotoprylar för tregångerså mycket- Tullfritt. Det ska visst bli tillåtet att importera teknikutrustning för 500 Euro
Det var tydligen Metro snarare än riksdagen som hade hittat på det där med 500 euro. Se dagens post kl 15.52 i den här tråden.
 
paddmannen skrev:
Jag tycker att det är förunderligt att det fortfarande finns så många idealister som anser att ännu mer skattepengar faktiskt kan användas till nånting.

Lek med tanken att staten (pga plötsligt uppkommen ärlighet hos sveriges alla medborgare) fick 1000 miljarder till att bolla med (eller 10000 miljarder för den delen). Ärligt talat, handen på hjärtat, vad tror ni skulle hända?

Har du funderat på det länge?
Två sekunders betänketid och jag säger ett exempel, betala av på statsskulden.
Och vad det skulle göra långsiktigt för vår ekonomi?
Detta har gjorts förr när dollarn vart låg.
 
PMD skrev:
Alla får stå för sin utbildning och sjukvård själva. Skillnaden är hur finansieringen administreras, samt hur stor grupp som "själva" består av. Det finns inga gratisluncher.
Javisst, det beror pa hur du definierar "sjalva". Men den praktiska skillnaden blir ju att i Sverige kan man fa utbildning och sjukvard aven om man inte har nagon inkomst. I USA far man klara sig utan om man inte kan betala. Vilket system ar att foredra?

Det kan stamma att medelamerikanen kanske har nagot hogre disponibel inkomst an medelsvensken. Men medelamerikanen har ingen trygghet. Om medelamerikanen blir sjuk och inte kan jobba, sa forlorar han jobbet. Och nar han forlorat jobbet upphor sjukforsakringen att galla, vilket leder till hoga sjukvardskostnader och en ekonomisk rutschbana, och vips sa ar din medelamerikan en fattig amerikan.

En annan sak, det dar med att skatten ar sa fantastiskt lag i USA ar delvis inte sant. Jag har inte kollat statistiken, och det stammer sakert att det totala skattetrycket ar lagre, men i mitt eget fall sa betalar jag ganska exakt lika mycket i skatt har som jag gjorde hemma i Sverige. Och da maste anda min arbetsgivare betala min sjukforsakring.
 
pial skrev:
Men den praktiska skillnaden blir ju att i Sverige kan man fa utbildning och sjukvard aven om man inte har nagon inkomst. I USA far man klara sig utan om man inte kan betala. Vilket system ar att foredra?
Jag undrar var denna i Sverige så utbredda missuppfattning kommer ifrån.

Vad gäller att föredra, så föredrar jag ett system där inte en stor del av medborgarna snyltar på resten.

Cirka hälften av de offentliga utgifterna i Sverige är transfereringar. Det är på tok för mycket.
 
Michael f8 skrev:
Har du funderat på det länge?
Två sekunders betänketid och jag säger ett exempel, betala av på statsskulden.
Och vad det skulle göra långsiktigt för vår ekonomi?
Detta har gjorts förr när dollarn vart låg.

Om du saknar basförståelse för att begripa hur skuldsättningsgraden inverkar på en ekonomi så kan jag inte hjälpa dig. Detta är fel forum.

Vad mitt inlägg handlar om är att vi har glömt av de verkliga prioriteringarna, det hoppas jag att du förstått.

I rättvisans namn skall sägas att viss sanering redan skett i sverige. I frankrike exempelvis är statsskulden per capita 50% högre än i sverige.

Fransmännen är medvetna om att de sitter på ett stort problem. Men ingen politiker här nere vill/vågar ju ta tag i saken. Som sagt, de här prioriteringsproblemen finns i många länder som haft det bra länge.
 
pial skrev:

...
En annan sak, det dar med att skatten ar sa fantastiskt lag i USA ar delvis inte sant. Jag har inte kollat statistiken, och det stammer sakert att det totala skattetrycket ar lagre, men i mitt eget fall sa betalar jag ganska exakt lika mycket i skatt har som jag gjorde hemma i Sverige. Och da maste anda min arbetsgivare betala min sjukforsakring.
Hur sjutton bär du dig åt då? Du måste ha haft en mycket speciell situation i Sverige, eller ha en mycket speciell situation i USA. Även om man bara ser till inkomstskatten är skillnaden enorm. Även jag bor i USA, så jag baserar detta på mina egna erfarenheter.

Om man dessutom lägger på skillnaden i skatten på varor och tjänster (moms vs. "sales tax") så blir skillnaden ännu större.

För övrigt så håller jag med dig om sämre trygghet osv, men angående skatterna så tycker jag du har fel.
 
Varning för konstruktiv diskution

Jo, jag tror nästan att det har blivit lite konstruktivt. Tyskland har nämnts i diskussionen, och där tror jag dom har i stort sett samma sociala förmåner som här men lite lägre skatter. så vad är skillnaden?
Med samma skatter som i tex jämförbara Tyskland tror jag att vi får betydande inskränkningar i "välfärden", varför?
Lägre löner i Sverige ger lägre skatt.
Längre transporter och mer utspridd infrastruktur har nämnts och den spelar nog en viss men liten roll, men slöseri, bankavgifter och byggbranschen tror jag drar en massa pengar.
När jag för 10 år sen var på kurs på Åland häpnade ledaren över Svenska bankavgiften för kursen, hur mycket kostade den Svensk tillverkade tegelstenen i Belgien för 5-10år sen?
Var det 1,50 och i Sverige kostade den 3-4 kronor.
Varför rustas statliga och landstings anläggningar upp strax före nedläggningar?
Varför betalar(enligt länk ovan) hantverkare 7500:- för en spikpistol när den kostar 1700:- i USA, hantverkarens kund betalar?
Varför detta penga och miljöslöseri i Hallandsåsen?
Varför har inte tjänstemän personligt ansvar för grova missförhållanden?
Varför har vi "andra" samma höga hyror i hyresrätter som i Stockholm när ändå Stockholms lägenheter köps svart, och vi i landsorten får betala överpriser för att det ska vara samma hyra?
Skrattar byggbranschen åt ordet konkurrens?
Osv osv.........
 
Moralfråga
Scenario 1. jag köper ett 70-200 2,8 tee från tyskland behöver inte betala tull.
Scenario 2. jag köper ett 70-200 2,8 frn usa och lyckas suggla hem det utan tull.

Vilket förlorar svenska staten minst på?
 
Robin Gyllander skrev:
Moralfråga
Scenario 1. jag köper ett 70-200 2,8 tee från tyskland behöver inte betala tull.
Scenario 2. jag köper ett 70-200 2,8 frn usa och lyckas suggla hem det utan tull.

Vilket förlorar svenska staten minst på?

Det där är väl egentligen ganska hypotetiskt.. eftersom vi inom EU vid köp av privatpersoner ser EU som ett gemensamt "land" Alltså.. är det ju faktiskt så att Tysken som handlar i Sverige betalar svensk moms på varan och den ev tullen på objektivet har importören (Nikon) betalat.. antagligen redan när varan togs in till Europalagret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.