Annons

Varning för olaglig import - gäller både privatpersoner och företagare

Produkter
(logga in för att koppla)
Gersemi skrev:
och dom kronorna du slipper betala i moms för din kamera.. dom pengarna.. får faktiskt indirekt någon annan pröjsa åt genom höjt skattetryck..
Om skattetrycket vore lägre så skulle inte incitamentet att smita undan skatt vara så stort som det verkar vara nu.

Generellt så är det rätt svårt för en stat att upprätthålla lagar som en stor del av befolkningen inte tycker är bra. Det förefaller ju vara en rätt stor del av befolkningen som fifflar för att slippa betala skatt, så skattetrycket verkar inte vara riktigt i fas med folkets inställning.
 
Robin Gyllander skrev:
Istället för 3500 kronor fick staten bra i sådana fall 875 kronor.

För det första så räknade du fel, om han köper standard varor med 25% moms skulle staten få in 700kr i moms. Handlaren som sålde varan skulle i sin tur beskattas för sin lilla vinst och även betala in andra skatter för sin verksamhet så i slutändan kommer majoriteten in till staten, precis som alltid :)

Men han kanske blev så glad att han sparat lite pengar så han sprang till bolaget, isåfall fick staten in nästan varje krona i skatt på direkten!
 
PMD skrev:
Om skattetrycket vore lägre så skulle inte incitamentet att smita undan skatt vara så stort som det verkar vara nu.

Generellt så är det rätt svårt för en stat att upprätthålla lagar som en stor del av befolkningen inte tycker är bra. Det förefaller ju vara en rätt stor del av befolkningen som fifflar för att slippa betala skatt, så skattetrycket verkar inte vara riktigt i fas med folkets inställning.

Ja, precis.
Och samma sjuka skattetryck (och givetvis lite andra saker) är orsaken att det är så jävla dyrt här i landet också. Hade inte allt varit så sjukt skattat så hade saker inte varit så dyra och vi hade inte behövt köpa i utlandet.

Jag köper mina grejer i Sverige ändå, men det blir svårare och svårare att hitta anledningar till det. Speciellt sånt som kamera grejer som man inte har något behov av att klämma på/prova innan man köper.

Jag tror att det är så att våra priser här i landet kommer att skjut vår välfärd ner i ett stort mörkt hål.

/Magnus
 
SÅ om man köper sprit för extrapengarna man tjänar så förlorar knappt staten någonting.
 
PMD skrev:
Om skattetrycket vore lägre så skulle inte incitamentet att smita undan skatt vara så stort som det verkar vara nu.
Generellt så är det rätt svårt för en stat att upprätthålla lagar som en stor del av befolkningen inte tycker är bra. Det förefaller ju vara en rätt stor del av befolkningen som fifflar för att slippa betala skatt, så skattetrycket verkar inte vara riktigt i fas med folkets inställning.
Det verkar ha gått politik i diskussionen, att det är så billigt att köpa från USA beror på att valutakursen på dollarn är låg...

Att "skattetrycket" är orsaken till fusket är en myt eller rättare sagt en vandringsskröna, i länder med låg skatt fuskas det oxå. Så länge det finns skatt, oavsett nivå, fuskas det. Det beror på att det är tradition sen urminnes tider att byta tjänster med varandra, faktiskt innan skatten uppfanns.
Numera beror skattesmitning ofta på att "mycket vill ha mer", företagsledare med miljoner i inkomst och politiker riskerar fängelse för att sko sig på olika sätt. Vanliga "Svensson" har hakat på nu när "allt" går att köpa billigt från bla Kina, "mycket vill ha mer" har spridit sig...

En bieffekt blir att välgörenhet och välgörenhetsgalor ökar och att det babblas om "rättvisa för barnarbetare" och "vi måste tänka på miljön". Sånt dyker upp när samvetet ibland knackar på dörren...
Välgörenhet = när den rike kastar allmosor åt den svältande för att känna sig på bättre humör.

Va va ämnet?... Daniels import?...
 
Som sagt:
"Generellt så är det rätt svårt för en stat att upprätthålla lagar som en stor del av befolkningen inte tycker är bra."
 
Robin Gyllander skrev:
SÅ om man köper sprit för extrapengarna man tjänar så förlorar knappt staten någonting.
Korrekt.
Precis som alkolisternas bidrag går rundgång, pengar från sociala går direkt till systemetbolaget och sen är pengarna tillbaka till alkisen från socialen. Det konstiga är att folk ogillar att dom får pengar från socialen, i själva verket blir det arbetstillfällen på socialen, alltså en positiv bieffekt.
 
Bofoto2 skrev:
Det verkar ha gått politik i diskussionen, att det är så billigt att köpa från USA beror på att valutakursen på dollarn är låg...

Att "skattetrycket" är orsaken till fusket är en myt eller rättare sagt en vandringsskröna, i länder med låg skatt fuskas det oxå. Så länge det finns skatt, oavsett nivå, fuskas det. Det beror på att det är tradition sen urminnes tider att byta tjänster med varandra, faktiskt innan skatten uppfanns.
Numera beror skattesmitning ofta på att "mycket vill ha mer", företagsledare med miljoner i inkomst och politiker riskerar fängelse för att sko sig på olika sätt. Vanliga "Svensson" har hakat på nu när "allt" går att köpa billigt från bla Kina, "mycket vill ha mer" har spridit sig...

En bieffekt blir att välgörenhet och välgörenhetsgalor ökar och att det babblas om "rättvisa för barnarbetare" och "vi måste tänka på miljön". Sånt dyker upp när samvetet ibland knackar på dörren...
Välgörenhet = när den rike kastar allmosor åt den svältande för att känna sig på bättre humör.

Va va ämnet?... Daniels import?...

Jag tror inte att skattetrycket är orsak till fusk, fusk kommer sig av att det går att fuska.
Det är väldigt långt ifrån bara "mycket vill ha mer" folk som fuskar, det är alla som har något att fuska med.

Men jag tror att skattetrycket (bland annat) är orsaken till att folk vill handla utomlands. Alltså orsaken att saker är mycket billigare där än här.
Det är ju inte bara USA och låg dollar det handlar, kolla tyskland (eller nästan vilket land du vill). När jag bodde i USA (95-97) var dollarn långt ifrån låg, men det var sjukt mycket billigare ändå. Butikspris där är snudd på hälften av vad det är här, där är orsaken till att folk vill handla där. Låg dollar är bara något som får det att öka ännu mer.

/Magnus
 
Robin Gyllander skrev:
SÅ om man köper sprit för extrapengarna man tjänar så förlorar knappt staten någonting.
Jo, i (minst) två fall: 1) Du som minderårig köper svartsprit av en gubbe i skogen eller en polsk lastbilschaffis, blir full på stan och får ligga på Maria ungdom för att nyktra till.
2) Någon köper alldeles för mycket utrustning från USA och får därför väldigt mycket pengar kvar att köpa sprit för, svart eller vitt, och blir alkoholist med skrumplever och andra härligheter, alternativt slår sin fru/barn som får uppsöka sjukhus.

Jag lovar dig att staten inte på något sätt går plus i ekvationen alkoholskatteintäkter - alkoholrelaterade utgifter.

Sen är Sverige faktiskt inte ensamma om 25% moms, även Danmark och Norge har det. Eftersom Norge inte är med i EU momsas alla paket som kommer hit om man inte kan visa att man betalt mindre än 200 NOK för innehållet.
 
Bofoto2 skrev:
Sa du inte det i förra inlägget?
Ja, det var en invändning mot ditt påstående att skattetrycket inte är orsaken till att många vill smita från att betala skatt. Om folk gillade skattetrycket, så skulle de förstås glatt betala skatten.
 
Ibanez Magnus skrev:
Låg dollar är bara något som får det att öka ännu mer.
Ja, den låga dollarkursen gör att det lönar sig att handla på postorder från USA även om man betalar tull och moms. Så har jag gjort, och det nästan bästa med det var att leveranstiden blev kortare än vad den brukar vara när jag handlar på postorder inom Sverige, samt att jag fick det hemkört.

När dollarn stod högre i kurs, så lönade det sig inte lika mycket att importera själv. Däremot lönade det sig att smuggla. Det är väl därför vi får alla dessa frågor om hur man undgår tull och moms. Skattetrycket (i det här fallet) momsen, har säkert en betydelse för det.
 
Ibanez Magnus skrev:
Jag tror inte att skattetrycket är orsak till fusk, fusk kommer sig av att det går att fuska.
Det är väldigt långt ifrån bara "mycket vill ha mer" folk som fuskar, det är alla som har något att fuska med.

Men jag tror att skattetrycket (bland annat) är orsaken till att folk vill handla utomlands. Alltså orsaken att saker är mycket billigare där än här.
Det är ju inte bara USA och låg dollar det handlar, kolla tyskland (eller nästan vilket land du vill). När jag bodde i USA (95-97) var dollarn långt ifrån låg, men det var sjukt mycket billigare ändå. Butikspris där är snudd på hälften av vad det är här, där är orsaken till att folk vill handla där. Låg dollar är bara något som får det att öka ännu mer. /Magnus
På 80-talet var det ovanligt att man handlade utomlands på postorder, men nu med nätet är det lite lättare. Jag uttryckte mig lite svepande, med "mycket vill ha mer" (för Svensson) menade jag att Svensson nu vill ha mer och därför jagar lägsta pris in absurdum.
Jag har kollat Tyskland och där är det ibland tom dyrare, men oftast lite billigare. Men då har man problemet fraktavgift, kortare garanti osv.
 
PMD skrev:
Ja, det var en invändning mot ditt påstående att skattetrycket inte är orsaken till att många vill smita från att betala skatt. Om folk gillade skattetrycket, så skulle de förstås glatt betala skatten.
Du påstår indirekt att med lägre skattetryck så skulle svenskarna glatt betala skatt, det är möjligt att Svenskarna är annorlunda än andra men i andra länder med lägre skatt så fuskas det oxå.
 
Jag har tidigare hävdat att man skall handla i Sverige. Nu har jag tänkt om, till viss del.
Har jag att välja på att avstå pga priset, eller importera själv och ha råd att köpa, så är svaret enkelt.
Kapitalvaror i t.ex USA är otroligt biliga nu när dollarkursen är låg. Köpte en bil i USA i våras och har "sparade" ca 100 000 SEK.
Nu har jag köpt ytterligare en bil i ett annat land och prisbilden är ungefär samma.

Kan ju föreställa mig vad priset på en Nikon D3 skulle bli jämfört med här.
Om nu allting skall vara globalt så låt det då också vara det.
 
Bofoto2 skrev:
Du påstår indirekt att med lägre skattetryck så skulle svenskarna glatt betala skatt, det är möjligt att Svenskarna är annorlunda än andra men i andra länder med lägre skatt så fuskas det oxå.
Dessa länder har väl inte tillräckligt mycket lägre skatt, helt enkelt.

Sen så ska man nog inte automatiskt dra slutsatsen att om Sverige sänkte sitt skattetryck till samma nivå som land X så skulle svenskarna fortfarande skattefuska lika mycket som förut, eller ens skattefuska på samma nivå som X-länningarna. Allt är ju relativt.
 
Gersemi skrev:
Stefan, har du också tänkt på att du genom att använda den här kanalen för att spara ca 3500:- också ser till att staten går miste om intäkter för kanske ungefär samma summa.

Intäkter som kan gå till vägar, forskning, utbildning, sjukvård. osv, osv...

Visst, 3500:- är en liten "fis i havet" av alla skatteintäkter staten tar in.. men för mig personligen handlar det nog om en allmän inställning till "vem som skall betala"

Det tycker jag personligen handlar om egoimsen personifierad och tyvärr är det så.. att vi faktiskt får exakt det samhälle vi förtjänar.. varken mer eller mindre...

och dom kronorna du slipper betala i moms för din kamera.. dom pengarna.. får faktiskt indirekt någon annan pröjsa åt genom höjt skattetryck..

Agnetha, med all respekt. Du vet inget om hur mycket jag betalar i skatt. Så ta inte upp det som ett argument, för jag tycker att det faller platt.
När jag för en gångs skull kan slippa betala skatt i sverige, så tänker jag ta den chansen, så länge det är lagligt. Detta då jag betalar tokmycket skatt normalt... Det handlar inte om egoism. Det handlar om sunt förnuft.

Jag hoppas att jag får mina grejjer i slutet av december. Mitt nästa inlägg i tråden (om den finns kvar) kommer vara en liten rapport om hur det gick. Kan mycket väl vara så att jag blir besviken, och därmed lär jag mig en läxa.

Vänligen

Stefan
 
Stefan_BOJ skrev:
Agnetha, med all respekt. Du vet inget om hur mycket jag betalar i skatt. Så ta inte upp det som ett argument, för jag tycker att det faller platt.
När jag för en gångs skull kan slippa betala skatt i sverige, så tänker jag ta den chansen, så länge det är lagligt. Detta då jag betalar tokmycket skatt normalt... Det handlar inte om egoism. Det handlar om sunt förnuft.

Jag hoppas att jag får mina grejjer i slutet av december. Mitt nästa inlägg i tråden (om den finns kvar) kommer vara en liten rapport om hur det gick. Kan mycket väl vara så att jag blir besviken, och därmed lär jag mig en läxa.

Vänligen

Stefan

Nja, vad ligger det lagliga i att du handlar en kamera från någon som importerar kameran "svart"??
 
Gersemi skrev:
Nja, vad ligger det lagliga i att du handlar en kamera från någon som importerar kameran "svart"??

I att den som importerar är den som begår själva lagbrottet, inte den som i praktiken bara köper en lätt begagnad kamera privat. Om man däremot beställer en kamera i förväg av en privatimportör så hamnar man nog i en gråzon men här slutar mina kunskaper om juridiken. Undrar dock om det är olagligt i juridisk mening att köpa en privatimporterad kamera? Det blir ju svårt att bevisa att den som köper känner till att kameran importerats "svart" om köparen säger sig ha saknat vetskap om detta. (därmed inte sagt att det kan vara omoraliskt)

/ Joacim
 
Hela problematiken upphör väl om du importerar privat för eget bruk? Finns väl ingen anledning att köpa av en mellanhand?
Det finns ju enormt stora förtjänster på ett sådant förfarande så jag kan ivarjefall inte låta bli när det gäller relativt dyra kapitalvaror.

Och varför skulle det vara moraliskt fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.