Hejsan,
Jag har nu köpt grejjer utav denna Daniel Andersson.
Hade inte gjort mina bakgrundsundersökningar helt då jag la in beställningen. Dock så känner jag mig hyffsat säker...
Har beställt en olympus kamera och en lins. Sammanlagt pris 9000:- Kostar runt 3500:- mer i sverige.
Olympus har världstäckande garanti första året, och andra året enbart i zonen utrustningen är köpt. Det kan jag leva med.
Om nu tull skulle komma, så har han skriftligen lovat att den inte ska bli mer än 300:-. En summa som vi i sådana fall delar på. Blir tullen mer så kan jag dra mig ur köpet.
Kommer betala varorna vid leverans till göteborg. Tänker inspektera dem ordentligt, och kolla på kvitton osv innan pengarna byter ägare.
Jag gör inget olagligt genom detta, och jag verkar inte få några extra problem genom affären heller, såsom utebliven garanti.
Att Daniel (eller vad han nu heter) inte betalar skatt + tull, det får han stå för.
Men visst. Detta känns inte hundraprocentigt.
Hade mycket hellre gått till scandinavianphoto och pratat med de trevliga säljarna där. Klämt och känt lite på grejjerna innan köp.
Men 3500 är mycket pengar...
Ska man lägga in filisofi i detta så ska jag givetsvis avbryta affären (och kanske förlora handpenningen på 500:- som jag lagt för att han ska beställa grejjerna). Men å andra sidan. Tittar man närmare svenska större bolag, och sätter på sig den filisofiska hatten. Så ser man snabbt att många av dem utnyttjar andra länders lagar och regler för egen vinning, på ett sätt som många gånger kan ses som tvivelaktigt.
Hur ofta läser man inte om barnarbeten osv i tidningarna? H&M, Ikea...? Listan kan göras lång.
Jag önskar inte skapa en ytterliggare debatt genom detta inlägget. Tycker redan att tråden spårat ur både en och två gånger.
Vill bara berätta hur jag ser på det, då jag faktiskt ska genomföra en affär med Daniel.
Mvh
Stefan