Annons

Vargspår?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hittade ett gäng av dessa som hade röjt runt ett par buskar. Detta var det enda som var tydligt.

Fotat i Jämtland i lördags. Handen är en vuxen kvinnas. Längden på spåret uppskattas till 10-12 cm.

Bilagor

• varg.jpg
    varg.jpg
    55 KB · Visningar: 4,752
Tyvärr går det inte att skilja ett vargspår från spåret av en tamhund enbart utifrån spårstämpelns utseende och storlek. Steglängden kan ge en ledtråd, men för att man ska vara någorlunda säker krävs en längre spårning, där djurets beteende kan studeras.

Per

Jaha, där ser man.
Tack för det.

Det som får mig att gissa på varg är att det inte fanns spår efter människor i närheten. Men det betyder ju egentligen ingenting.

/H

Per skrev:
Tyvärr går det inte att skilja ett vargspår från spåret av en tamhund enbart utifrån spårstämpelns utseende och storlek. Steglängden kan ge en ledtråd, men för att man ska vara någorlunda säker krävs en längre spårning, där djurets beteende kan studeras.

Per

Håller med till 100%. Inte minst i din formulering "vara någorlunda säker" och här skulle jag vilja påstå att det oftast handlar om kilometerlånga spårningar för att vara just "någorlunda säker".

Vargar rör sig ekonomiskt, för att spara energi, alltså nosar de inte in i varje buske och far inte fram och tillbaka. De rör sig normalt mera rakt och målinriktat.

WFS) (Graylingman skrev:
Precis som en utmattad hund ;-)

Inte en utmattad tamhund tror jag? Den rör sig väl som vanligt enligt invanda mönster så länge den orkar. När den är helt utmattad rör den sig inte så mycket öht. Har den däremot varit på rymmen länge börjar den lära sig att hushålla med krafterna för att överleva.

Fyra tår?

Hej!

Jag kommer nog göra er besvikna.
Skulle din varg ha trippat fram på fyra tår?
Var är stora trampdynan?
Jag skulle sätta mina pengar på att det är en ekorre som skuttat fram.
Sorry.
Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar