Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför väljer så många att inte visa bildinfo?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har frågat runt bland kompis fotografer, alla skrattar bara, vem frågar om detta, naivt?
En bilds kvalité är inte grundad på tekniska data, kompositionen och rätt ögonblick är det viktiga!

Du kommer aldrig i exakt samma position, varför då jaga tekniska data, från andra bilder, då dina egna bilder är och förblir unika?

Jo det ska jag nu tala om för dig...

För att om jag tittar på ett stort antal bilder på txe rinnande vatten och gillar effekten på en viss typ av bilder, kollar jag då slutartid på exif datan och ser att dom bilder som "jag personligen gillar" alla ligger på snarlik slutartid. Då kan jag ganska säkert dra slutsatsen att det är just i det området jag ska hålla mig om jag vill ha liknande effekt på mina egna bilder. Snart drar du väl till med att jag ska köpa mig en bok eller gå en fotokurs "för det brukar du tipsa nybörjare om" men jag tycker iaf att exif data på bilder är till stor hjälp när jag försöker lära mig fototeknik och effekter.

Sen förstod jag inte riktigt vad du menade med det första du skrev? Menar du att du och dina "fotokompisar" skrattar åt någon som är intresserad av andras exif info?

Senast ändrad:
Personligen skulle jag föredra att man lämnar mer information om hur bilden redigerats i photoshop, eftersom det är så vanligt idag med olika typer av specialtekniker/operationer där.

För att om jag tittar på ett stort antal bilder på txe rinnande vatten och gillar effekten på en viss typ av bilder, kollar jag då slutartid på exif datan och ser att dom bilder som "jag personligen gillar" alla ligger på snarlik slutartid. Då kan jag ganska säkert dra slutsatsen att det är just i det området jag ska hålla mig om jag vill ha liknande effekt på mina egna bilder.
Så du kan göra exakt likadana bilder som dem? Det verkar ju spännande.

Räck upp handen alla som har bilder med unika kamerainställningar, ni kan stanna kvar. Alla andra är icke spännande och bör sluta besudla FS. ;O)

Allvarligt så är det fortfarande fotografen som tar bilden. Är en bra bild tråkig för att den tagits med för genren vanliga inställningar?

Jag ser ingen större nytta i att ha med EXIF-infot med en bild: ingen annan lär ha en chans att vara på precis samma plats som jag var, med exakt samma optik som jag hade, med kameran inställd på precis samma sätt och med exakt samma belysning som jag hade. Alltså är de exakta inställningarna tämligen ointressanta. Däremot kan det vara interessant att veta hur jag tänkt för att komma fram till inställnignarna jag valt. Och vill man veta det får man fråga.

... jag kollade också bilder tagna med detta objektiv här på fotosidan och då framförallt porträttbilder. Genom att kolla bla porträttbilder har jag kunnat se att nästan alla bilder är halleluja skarpa vid stor bländare.
Nja, det har du nog inte kunnat se. I den upplösning som bilderna har på FS är det omöjligt att avgöra hur skarpt ett objektiv är.

Helt magiskt !!! Om jag ser en bild på en tex en sten som kastats i havet, sjön, vattenpölen och jag tycker det ser
häftigt ut med en bild som "fryser" vattendropparna/stänket i tiden och blir nyfiken på vad man använt för slutartid... ÄR JAG TRÅKIG DÅ?? Jag vill kanske inte ta exakt likada bilder som dem bara för det!!! Men jag vill kanske lära mig hur man kan få liknade resultat?

Jag har väl för f*n min egen j***a vattenpöl!!!

Jag ser ingen större nytta i att ha med EXIF-infot med en bild: ingen annan lär ha en chans att vara på precis samma plats som jag var, med exakt samma optik som jag hade, med kameran inställd på precis samma sätt och med exakt samma belysning som jag hade. Alltså är de exakta inställningarna tämligen ointressanta. Däremot kan det vara interessant att veta hur jag tänkt för att komma fram till inställnignarna jag valt. Och vill man veta det får man fråga.

Uppenbarligen finns det folk som inte delar den uppfattningen och då tycker jag gott att man kan bjuda på exif-data i sina bilder. Detta oavsett vad man själv har för uppfattning. Vad finns det för anledning att snåla med den infon om den nu efterfrågas av andra och den dessutom finns där automatiskt? Fast det är klart, om man nu använder "spara för webben" så faller den ju bort (kan man inte ändra inställningar för detta?). Själv har jag slutat att använda "spara för webben" eftersom det är smidigare att själv ändra bildstorlek och sedan efterskärpa bilderna med t.ex. oskarp mask.

Edit: Råkade bli lite fel med citeringen om nu någon hann upptäcka det :)

Att säga till nybörjaren att hon inte behöver EXIF-data är detsamma som att svara barnen med ett "det där förstår du när du blir vuxen, gör nu bara som jag säger"...
Jag tycker snarare att det är att säga "lär dig istället själv vilka inställningar som är lämpliga för det du ska fotografera". Det går antagligen betydligt fortare att läsa i böcker och prova sig fram än att försöka härma andras inställningar för bilder tagna under omständigheter man inte vet ett jota om.

Om du ska ta körkort; tror du att det går bättre genom att kolla på hur andra kör än genom att lära dig reglerna och öva själv?

Jag har tidigare konsekvent använt "Save for web" för uppladdning på fotosidan och därmed kastat exif, men eftersom just den här frågan kommer upp nån gång ibland har jag i den mån jag laddar upp bilder här på senare tid låtit exif vara kvar. Om någon tycker sig ha nytta av den informationen så bjuder jag på den, helt enkelt. Den som inte tycker sig ha nytta av den kan ju låta bli att läsa den :)

Som du resonerar så är det ju en ren kopia, både tekniskt och motiv. Det är långt ifrån av vad den här exif-debatten handlar om.

Lite trist attityd i en del av svaren här... Jag håller med frågeställaren: det ÄR ibland intressant att kolla EXIF-data på en bild man gillar, det kan lära en något om tekniken bakom bilden.

Naturligtvis frivilligt om man vill dela med sig av teknisk info om sina bilder men jag tycker att man bör undvika "Save for web", det skalar bort all identifiering, IPTC sökord, copyright och EXIF. My two cents...

Jag är en syndare. Jag har oftast kört med spara för web som raderar exif:en. En av anledningarna till det är att det initialt bara fick laddas upp väldigt lätta filer här på FS. Nu får man ju ha tyngre bilder så nu kan man faktiskt låta det stå kvar enklare.
I övrigt tyycker jag absolut det finns en vits att se Exif och utrustning. Även om det inte är en exakt vetenskap beroende på hur det såg ut "exakt" vid fototillfället så hjälper det en att förstå mekanismerna bakom bländare/skärpedjup/brännvidd på ett lättfattligt sätt.
Jag lovar härmed att alltid skicka med EXIF i mina bilder. Och har ni någon fråga om mina befintliga bilder så lovar jag att svara på det!

Det finns kanske många som tycker att man är en "snyltare" för att man gärna kollar exif på bilder man gillar men...

Som nybörjare tycker jag det är riktigt bra att kunna se vad man använt för slutartid, bländare, iso m.m. på bilder man gillar för att försöka återskapa effekter.

Är det jag som är fel ute och faktiskt är en riktig snyltare eller finns det på tok för många griniga jävlar här som tycker "lär dig själv ist för jag tänkter i vart fall inte visa vad jag haft för inställningar när jag fotat" ???

Då jag fotar mest analogt,
så ser man bara vilken skanner jag använt....
/B

Jag är en syndare. Jag har oftast kört med spara för web som raderar exif:en. En av anledningarna till det är att det initialt bara fick laddas upp väldigt lätta filer här på FS. Nu får man ju ha tyngre bilder så nu kan man faktiskt låta det stå kvar enklare.
I övrigt tyycker jag absolut det finns en vits att se Exif och utrustning. Även om det inte är en exakt vetenskap beroende på hur det såg ut "exakt" vid fototillfället så hjälper det en att förstå mekanismerna bakom bländare/skärpedjup/brännvidd på ett lättfattligt sätt.
Jag lovar härmed att alltid skicka med EXIF i mina bilder. Och har ni någon fråga om mina befintliga bilder så lovar jag att svara på det!

Helt enig med dig, Håkan!

...
Om du ska ta körkort; tror du att det går bättre genom att kolla på hur andra kör än genom att lära dig reglerna och öva själv?

Varför bara det ena när man kan göra båda???

Som du resonerar skulle det alltså vara bättre att läsa en bok och sen öva lite på en tom parkering och se ge sig ut i trafiken på egen hand? Hemska tanke!

Nej, att lära sig ta körkort och att lära sig fotografera gör man enklast genom att "härma" dom som redan kan.
När man tar körkort har man en handledare bredvid som berättar hur man gör plus att man tittar på sina medtrafikanter som allt som oftast kör på ett korrekt sätt, att man blinkar ut ur rondeller, att man håller behörigt avstånd till framförvarande osv. Det må stå i körkortsboken, men det är lättare att se i verkligheten.
När man ska lära sig fotografera har man i allmänhet inte någon handledare men man kan ha en bok som lär ut det allra mest grundläggande. Men sen tittar man självklart på vad andra fotografer har gjort och får en bra guidening genom att kolla på exif. Korta slutartider för bilsport - ja men hur korta? Då tittar man på några sådana här på FS och får en indikation på var man ska börja försöka. Vad för typ av bilder duger det här objektivet till som jag hår råd med, kan jag ta mina örn-bilder med det? Ja då kollar man på bilder tagna med det objektivet och förhoppningsvis ser man att det går ju alla tiders.

Att dölja exif är bara sniket och besserwisseraktigt!

Lite trist attityd i en del av svaren här... Jag håller med frågeställaren: det ÄR ibland intressant att kolla EXIF-data på en bild man gillar, det kan lära en något om tekniken bakom bilden.

Naturligtvis frivilligt om man vill dela med sig av teknisk info om sina bilder men jag tycker att man bör undvika "Save for web", det skalar bort all identifiering, IPTC sökord, copyright och EXIF. My two cents...

Absolut - och ibland vill folk ha kritik och då kan det vara bra att kontrollera EXIF innan man säger "nja, du kunde använt en lite större bländare" när man enkelt kan se att det VAR den största bländaren som fotografen använde vid tillfället. Att inte visa grundläggande info försvårar den processen helt i onödan, men några av det svårt dryga svaren visar på att det ligger något djupare problem bakom de som väljer att inte delge EXIF. Man vill inte visa för att man inte vågar är den sponatana tolkningen och ilskan, drygheten och mothuggen utan riktiga motargument visar bara att teorin är sann.

Varför bara det ena när man kan göra båda???

Som du resonerar skulle det alltså vara bättre att läsa en bok och sen öva lite på en tom parkering och se ge sig ut i trafiken på egen hand? Hemska tanke!

Nej, att lära sig ta körkort och att lära sig fotografera gör man enklast genom att "härma" dom som redan kan.
När man tar körkort har man en handledare bredvid som berättar hur man gör plus att man tittar på sina medtrafikanter som allt som oftast kör på ett korrekt sätt, att man blinkar ut ur rondeller, att man håller behörigt avstånd till framförvarande osv. Det må stå i körkortsboken, men det är lättare att se i verkligheten.
När man ska lära sig fotografera har man i allmänhet inte någon handledare men man kan ha en bok som lär ut det allra mest grundläggande. Men sen tittar man självklart på vad andra fotografer har gjort och får en bra guidening genom att kolla på exif. Korta slutartider för bilsport - ja men hur korta? Då tittar man på några sådana här på FS och får en indikation på var man ska börja försöka. Vad för typ av bilder duger det här objektivet till som jag hår råd med, kan jag ta mina örn-bilder med det? Ja då kollar man på bilder tagna med det objektivet och förhoppningsvis ser man att det går ju alla tiders.

Att dölja exif är bara sniket och besserwisseraktigt!

Det finns med all säker dom söm döljer sin exif av ren snikenhet och det var väl lite det jag ville lyfta. Det trår iofs var o en fritt att göra som man vill.

Jag tycker snarare att det är att säga "lär dig istället själv vilka inställningar som är lämpliga för det du ska fotografera". Det går antagligen betydligt fortare att läsa i böcker och prova sig fram än att försöka härma andras inställningar för bilder tagna under omständigheter man inte vet ett jota om.

Vad skulle det vara för skillnad på att ha en bok som säger att för en viss sorts bilder så "ska" man ha stor bländare och kort slutartid istället för att titta på lämpliga bilder och däras eventuella exif-info för att själv upptäcka?

Har du ens körkort? Menar du att du i såfall lärde dig hantera en bil bara genom att läsa en bok och sen köra själv? Du liksom bara testade lite olika varvtal och växlar för att lära dig själv vilka som passade? Och när man ska börja använda blinkern, testade du dig fram till det också? Eller hadde boken nån sorts avancerad tabell över hur tidigt man ska slå på den innan en sväng?

3 gånger har jag kört i diket på vintern, så jag har väl också testat själv ibland, men nog hadde det blivit betydligt fler dikeskörningar om jag totalt struntat i andras erfarenheter och testat lite hejvillt så där bara när jag kände för det.

jaha nån hadde redan skrivit ett liknade inlägg.

men jag vill ju påstå att när jag byggde till mitt hus så var det bra mycket enklare när min morbror som är snickare var med än när jag är ensamm. Visst hadde jag en bok också, men det går liksom inte att jämnföra med att se ett proffs i verkliheten utföra byggandet och då även vilka verktyg han använder och framförallt hur dom används.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar