alhal
Aktiv medlem
Har frågat runt bland kompis fotografer, alla skrattar bara, vem frågar om detta, naivt?
En bilds kvalité är inte grundad på tekniska data, kompositionen och rätt ögonblick är det viktiga!
Du kommer aldrig i exakt samma position, varför då jaga tekniska data, från andra bilder, då dina egna bilder är och förblir unika?
Jo det ska jag nu tala om för dig...
För att om jag tittar på ett stort antal bilder på txe rinnande vatten och gillar effekten på en viss typ av bilder, kollar jag då slutartid på exif datan och ser att dom bilder som "jag personligen gillar" alla ligger på snarlik slutartid. Då kan jag ganska säkert dra slutsatsen att det är just i det området jag ska hålla mig om jag vill ha liknande effekt på mina egna bilder. Snart drar du väl till med att jag ska köpa mig en bok eller gå en fotokurs "för det brukar du tipsa nybörjare om" men jag tycker iaf att exif data på bilder är till stor hjälp när jag försöker lära mig fototeknik och effekter.
Sen förstod jag inte riktigt vad du menade med det första du skrev? Menar du att du och dina "fotokompisar" skrattar åt någon som är intresserad av andras exif info?
Senast ändrad: