Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför väljer så många att inte visa bildinfo?
- Trådstartare alhal
- Start datum
Pzyber
Aktiv medlem
Redan som spädbarn så bygger all vår utveckling och vårt lärande på att se hur andra gör. Så varför skulle det vara så fult bara för att man är vuxen?
Kan ju också finnas ett ekonomisk intresse ibakom som gör att vissa inte vill ha med exif. Tror inte alla företag visar deras ritningar och källkoder så andra kan lära sig.
Sen finns det ju såklart sådanna som jag och andra här i tråden som alltid kör save for web, och inte tänkt på det alls.
Chasid
Aktiv medlem
Det finns kanske många som tycker att man är en "snyltare" för att man gärna kollar exif på bilder man gillar men...
Som nybörjare tycker jag det är riktigt bra att kunna se vad man använt för slutartid, bländare, iso m.m. på bilder man gillar för att försöka återskapa effekter.
Är det jag som är fel ute och faktiskt är en riktig snyltare eller finns det på tok för många griniga jävlar här som tycker "lär dig själv ist för jag tänkter i vart fall inte visa vad jag haft för inställningar när jag fotat" ???
Det kan ju vara som så i en del fall att fotona är inscannade från negativ eller tagna med gamla fina manuella objektiv där sådan information inte finns!
//Chasid
skogsbaronen
Aktiv medlem
Jag tycker snarare att det är att säga "lär dig istället själv vilka inställningar som är lämpliga för det du ska fotografera". Det går antagligen betydligt fortare att läsa i böcker och prova sig fram än att försöka härma andras inställningar för bilder tagna under omständigheter man inte vet ett jota om.
Om du ska ta körkort; tror du att det går bättre genom att kolla på hur andra kör än genom att lära dig reglerna och öva själv?
Du har rent principmässigt rätt, det håller jag med om.
Att enbart "kopiera" andra brukar inte vara det snabba sättet att lära sig, om än det mest bekväma. Dessutom leder det ofta/alltid till att man begränsar sin "topp-nivå", då man inte förstår sammanhanget. Gäller för ALLT, inte bara foto.
Det klassiska exemplet torde vara matematik. Är man en idiot på området (som jag) kan man lära sig räkna och klara sina prov, men man kan bara de uppgifter man lärt sig. Det går inte att dra slutsatser och komma fram till rätt svar på en annan uppgift, då man helt enkelt inte lärt sig sammanhanget.
Jag antar dock att du hårddrar det lite med ditt inlägg.
Har man bara förståelse för grunderna är det ett utmärkt hjälpmedel att kunna se hur andra tillämpar samma grundprinciper.
Ytterligare ett exempel från egna erfarenheter:
När jag började fota låg jag i regel på ca f5,6 1/100-1/200 iso 400. Efter ett tag noterade jag att andra fågelfotografer låg på tex f8-11 1/500 iso 400.
Innan jag uppmärksammade detta tyckte jag det var svårt att fota i så starkt ljus. Blev utfrätt och för mycket kontraster, skuggor, blänk osv.
Då jag har sett att andra tydligen klarar av att fota utan att få dessa "brister", har jag också själv lärt mig att det går bra. Inte lika lätt att exponera rätt visserligen, men vill man ha ner tiderna och öka skärpedjupet är det ändå fullt möjligt med lite träning.
Just när man fotar vilda djur och fåglar drar man sig för att testa nya saker. Har man väntat på ett visst djur/fågel i 10h vill man gärna spela säkert när man väl får chansen.
När man hållit på ett tag och har en rejäl samling på djuret i fråga ja då vågar man ju testa lite naturligtvis, men då är man inte längre nybörjare heller.
cakon
Aktiv medlem
Hur gör man för att se EXIF-info?
Olle
Du klickar på fliken Bildinfo under resp bild.
Makten
Aktiv medlem
Det var uppenbarligen ett dåligt exempel. Som fotograf riskerar man inte liv och lem om man gör som man själv vill.Varför bara det ena när man kan göra båda???
Som du resonerar skulle det alltså vara bättre att läsa en bok och sen öva lite på en tom parkering och se ge sig ut i trafiken på egen hand? Hemska tanke!
Det kanske är därför folk kör som idioter?[/QUOTE]Nej, att lära sig ta körkort och att lära sig fotografera gör man enklast genom att "härma" dom som redan kan.
Har man förståelse för grunderna så är det ju bara att tillämpa dem istället. Jag ser inte vitsen med att kolla hur andra gör. Särskilt inte om man inte vet att deras metoder ger bästa möjliga resultat.Har man bara förståelse för grunderna är det ett utmärkt hjälpmedel att kunna se hur andra tillämpar samma grundprinciper.
Olle
Aktiv medlem
Tack för svaret! Jag kanske minns fel, men jag har för mig att folk även kan få ut EXIF-info från bilder i forumen och då finns ju ingen Bildinfo-flik.Du klickar på fliken Bildinfo under resp bild.
Olle
Tell
Aktiv medlem
Jag använder alltid save-for-web då det är ganska rejält smidigt sätt att spara bilder på. Dock vet jag att CS3 inte sparade nån exif-data alls med save-for-web, men cs4 sparar däremot xmp-data istället vilket är (nästan) lika bra. Anledningen till att jag skriver nästan är för att t ex fotosidan inte verkar kunna läsa det, och därför går det inte heller att se min exif-data. Kanske nåt för fotosidan att fixa till?
pettisson
Aktiv medlem
Tack för svaret! Jag kanske minns fel, men jag har för mig att folk även kan få ut EXIF-info från bilder i forumen och då finns ju ingen Bildinfo-flik.
Olle
Det finns program man kan ladda hem - som visar denna info med. Så vissa bilder på forumen är sparade med exif - då kan man spara dessa bilder och kika på deras Exif i dessa program.
larsborg
Aktiv medlem
Jo det ska jag nu tala om för dig...
För att om jag tittar på ett stort antal bilder på txe rinnande vatten och gillar effekten på en viss typ av bilder, kollar jag då slutartid på exif datan och ser att dom bilder som "jag personligen gillar" alla ligger på snarlik slutartid. Då kan jag ganska säkert dra slutsatsen att det är just i det området jag ska hålla mig om jag vill ha liknande effekt på mina egna bilder. Snart drar du väl till med att jag ska köpa mig en bok eller gå en fotokurs "för det brukar du tipsa nybörjare om" men jag tycker iaf att exif data på bilder är till stor hjälp när jag försöker lära mig fototeknik och effekter.
Sen förstod jag inte riktigt vad du menade med det första du skrev? Menar du att du och dina "fotokompisar" skrattar åt någon som är intresserad av andras exif info?
Vad jag skrev menade jag naturligtvis, även mina fotokompisar, inget påhittat här!
Nybörjare eller inte, man blir aldrig fullärd, inom fotografin, men några "jag ska köpa mig en bok eller gå en fotokurs" brukar (?) jag knappast "dra till med", eftersom erfarenheten ger så mycket mera!
larsborg
Aktiv medlem
Jag tycker snarare att det är att säga "lär dig istället själv vilka inställningar som är lämpliga för det du ska fotografera". Det går antagligen betydligt fortare att läsa i böcker och prova sig fram än att försöka härma andras inställningar för bilder tagna under omständigheter man inte vet ett jota om.
Om du ska ta körkort; tror du att det går bättre genom att kolla på hur andra kör än genom att lära dig reglerna och öva själv?
Håller med dig!!!
Mycket emklare, än att studera andras tekniska bilddata, är att lära sig, en gång för alla, hur exp.tid och bländare ger olika resultat!
Dykbjörnen
Aktiv medlem
Men gud så härligt drygt. Du menar alltså att man ska lära sig hur alla objektiv fungerar med alla bländare och tidskombinationer fungerar (även de objektiv man inte har). Detta också i alla möjliga ljuskombinationer. Och sättet man ska lära sig det här, får inte snabbas upp genom att se något man tycker ser häftigt ut och snabbt kunna kolla på exif-infon, utan allt ska göras själv.
Det är lite roligt att läsa, för en stor majoritet av folk jag har lyssnat på säger att inlärningskurvan för digitala kameror (med undantag för de med enbart autolägen) är så mycket lägre just för att du kan gå ut och ta en bild, och sedan direkt se vad som händer vid olika inställningar, och att det är så lätt att gå tillbaka till äldre bilder och se exakt vilken inställning som användes, istället för att som vid filmtiden vara tvungen att vänta in bilderna, och inte (om man inte skriver ner vid fototillfället) vara säker på vilken inställning som användes.
Jag kan acceptera att folk inte vill lämna ut exif-uppgifterna för att man vill "skydda" sina bilder, eller inte säga hur man gått tillväga för att ta bilden. Men säg det rakt ut. Att hävda på att det minsann inte ger någon hjälp, är ungefär lika oinsiktsfullt som att säga att IS är onödigt, för man ska använda stativ. Alla använder inte sina kameror på samma sätt eller i samma situationer, och något som är oviktigt för dig kan vara viktigt för nästa person.
/Björn
Det är lite roligt att läsa, för en stor majoritet av folk jag har lyssnat på säger att inlärningskurvan för digitala kameror (med undantag för de med enbart autolägen) är så mycket lägre just för att du kan gå ut och ta en bild, och sedan direkt se vad som händer vid olika inställningar, och att det är så lätt att gå tillbaka till äldre bilder och se exakt vilken inställning som användes, istället för att som vid filmtiden vara tvungen att vänta in bilderna, och inte (om man inte skriver ner vid fototillfället) vara säker på vilken inställning som användes.
Jag kan acceptera att folk inte vill lämna ut exif-uppgifterna för att man vill "skydda" sina bilder, eller inte säga hur man gått tillväga för att ta bilden. Men säg det rakt ut. Att hävda på att det minsann inte ger någon hjälp, är ungefär lika oinsiktsfullt som att säga att IS är onödigt, för man ska använda stativ. Alla använder inte sina kameror på samma sätt eller i samma situationer, och något som är oviktigt för dig kan vara viktigt för nästa person.
/Björn
Olle
Aktiv medlem
Tack, då vet jag!Det finns program man kan ladda hem - som visar denna info med. Så vissa bilder på forumen är sparade med exif - då kan man spara dessa bilder och kika på deras Exif i dessa program.
Olle
superboy77
Aktiv medlem
Jag gillar EXIF-information, kollar ofta om jag kan utläsa det från bilder jag ser. Om man som jag surfar med Opera kan man enkelt högerklicka på bilden och sen välja Bildegenskaper för att se EXIF-informationen om bilden.
När det saknas beror det troligtvis på att det oavsiktligt inte hängt med när bilden sparats. Här på fotosidan t.ex komprimeras väl bilderna när de laddas upp? Det ser onekligen så ut i alla fall.
Det är guld värt för mig som nybörjare att istället för att vilt gissa vilka inställningar som kan tänkas ha använts. Om man fotar motorsport t.ex och vill ha fart i bilderna men när man fotar i sportläget ser det ut som om bilen står parkerad på banan.
EXIF-information är som ett recept man kan utgå från.
När det saknas beror det troligtvis på att det oavsiktligt inte hängt med när bilden sparats. Här på fotosidan t.ex komprimeras väl bilderna när de laddas upp? Det ser onekligen så ut i alla fall.
Det är guld värt för mig som nybörjare att istället för att vilt gissa vilka inställningar som kan tänkas ha använts. Om man fotar motorsport t.ex och vill ha fart i bilderna men när man fotar i sportläget ser det ut som om bilen står parkerad på banan.
EXIF-information är som ett recept man kan utgå från.
larsborg
Aktiv medlem
Men gud så härligt drygt. Du menar alltså att man ska lära sig hur alla objektiv fungerar med alla bländare och tidskombinationer fungerar (även de objektiv man inte har). Detta också i alla möjliga ljuskombinationer. Och sättet man ska lära sig det här, får inte snabbas upp genom att se något man tycker ser häftigt ut och snabbt kunna kolla på exif-infon, utan allt ska göras själv.
/Björn
Det är kul att försöka förstå hur andra tar till sig kunskap, men att kritisera gamla metoder det är lågt, botten!
Varför och vilken nytta har du av, att veta hur andra objektiv fungerar, räcker det inte att lära sig egenskaperna hos sina egna objektiv?
"även de objektiv man inte har", hur kul är det att drömma?
skogsbaronen
Aktiv medlem
/Björn
Bra svar!
.....
tormig
Aktiv medlem
Till de bilder där det finns EXIF info verkar de flesta använda någon slags automatik. Hur värdefullt är det att veta att någon kört i programläge och hur skall man kunna efterapa det?
Kan det vara så att alla som kör manuellt mörkar informationen för skydda just sina superfiffiga inställningar?
Kan det vara så att alla som kör manuellt mörkar informationen för skydda just sina superfiffiga inställningar?
skogsbaronen
Aktiv medlem
Det är kul att försöka förstå hur andra tar till sig kunskap, men att kritisera gamla metoder det är lågt, botten!
Vem har gjort det?
Det är snarare du som kritiserar att vissa tycker EXIFen är ett bra komplement. "Så kan man inte tycka. Det är fel att tycka så".
Föga förvånande dock. Det brukar börja lukta troll i samband med att du gör entré.