Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför porträtt-läge vid panoramafotografering
- Trådstartare AndersT
- Start datum
Sonnaren
Aktiv medlem
Förstår inte frågan???? Jag har använt såväl 38 mm vidvinkel som 250 mm tele i mellanformat till panoramabilder . Det enda att tänka på är att om man har vidvinklar av lite "sämre kvalité" så har de ibland en tendens att återge bilden lätt kurvad horisontalt -i synnerhet om man inte har kameran absolut vågrätt monterad. Lutar du vilket vidvinkelobjektiv som helst mycket blir det också avvikande linjer. Sätter man ihop flera sådana bilder till ett panorama kan det ge en besynnerlig effekt. Är det det du funderar kring kanske??
Us
Us
AndersT
Aktiv medlem
Tack Ulf för svaret. Ett förtydligande: På alla ställen jag läst om panoramafotografering rekommenderar man att att småbildskameran används i vertikallägen. Manfrotto tillverkar speciella tillbehör till kulleden för montering av kameran vertikalt. Jag tycker det verkar krångligt, svårare att ställa in kameran och en mindre stabil kamerafastsättning.
Sonnaren
Aktiv medlem
Jo, det verkar rimligt. Själv plåtar jag ju mest i 6x6 så det kan just vara detsamma....;-)).
Här är en av mina datormergade panoramabilder taget med 250 mm objektiv:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=231882&target=_blank
Tänlte låta prina ut den någon gång men den skulle då bli ca 75 cm hög.....och mer än 7 meter lång om man gör den med 300ppi....fast det går ju att krympa...
Us
Här är en av mina datormergade panoramabilder taget med 250 mm objektiv:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=231882&target=_blank
Tänlte låta prina ut den någon gång men den skulle då bli ca 75 cm hög.....och mer än 7 meter lång om man gör den med 300ppi....fast det går ju att krympa...
Us
Senast ändrad:
Sonnaren
Aktiv medlem
Jag var ganska tidigt ute med att köpa en digitalkompakt, en Canon av något slag, det var några år sedan nu.
Med den följde ett program som heter Photostich, det var faktiskt det bästa som fanns i den lådan (kameran inkluderad).
Hör med någon som har Canon om du inte kan få låna CD-skivan, jag tror Canon fortfarande skickar med programmet. Faktiskt riktigt bra!
Us
Med den följde ett program som heter Photostich, det var faktiskt det bästa som fanns i den lådan (kameran inkluderad).
Hör med någon som har Canon om du inte kan få låna CD-skivan, jag tror Canon fortfarande skickar med programmet. Faktiskt riktigt bra!
Us