Annons

Varför porträtt-läge vid panoramafotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersT

Aktiv medlem
Går det inte lika bra att använda ett 1,5 ggr mer "vidvinklat" objektiv i landskaps-läge?
Exv ett 20mm istället för 30mm.
Täckningen i höjdled blir ju densamma.

Anders

Förstår inte frågan???? Jag har använt såväl 38 mm vidvinkel som 250 mm tele i mellanformat till panoramabilder . Det enda att tänka på är att om man har vidvinklar av lite "sämre kvalité" så har de ibland en tendens att återge bilden lätt kurvad horisontalt -i synnerhet om man inte har kameran absolut vågrätt monterad. Lutar du vilket vidvinkelobjektiv som helst mycket blir det också avvikande linjer. Sätter man ihop flera sådana bilder till ett panorama kan det ge en besynnerlig effekt. Är det det du funderar kring kanske??
Us

Tack Ulf för svaret. Ett förtydligande: På alla ställen jag läst om panoramafotografering rekommenderar man att att småbildskameran används i vertikallägen. Manfrotto tillverkar speciella tillbehör till kulleden för montering av kameran vertikalt. Jag tycker det verkar krångligt, svårare att ställa in kameran och en mindre stabil kamerafastsättning.

Antar att man får mer höjd i bilden på detta vis och kan kompensera bredden med fler exponeringar som sedan läggs samman. Vinkelfelet i sidled blir även det mindre.

Jo, det verkar rimligt. Själv plåtar jag ju mest i 6x6 så det kan just vara detsamma....;-)).
Här är en av mina datormergade panoramabilder taget med 250 mm objektiv:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=231882&target=_blank
Tänlte låta prina ut den någon gång men den skulle då bli ca 75 cm hög.....och mer än 7 meter lång om man gör den med 300ppi....fast det går ju att krympa...
Us

Senast ändrad:
Förresten, här är ett utsnitt i knappt halva "naturliga storleken" (om man säger så).
Vem kan hitta var den passar in???
Us

Bilagor

• det-1.jpg
    det-1.jpg
    44.4 KB · Visningar: 438
Börjar klarna

Tack Ulf och Roland! Ihopfogningen av bilder är alltså ett mindre problem än objektivets distortion i ytterkanten. Photoshop Elements merge funger iaf dåligt för mig (eller min dåliga teknik).

Jag var ganska tidigt ute med att köpa en digitalkompakt, en Canon av något slag, det var några år sedan nu.
Med den följde ett program som heter Photostich, det var faktiskt det bästa som fanns i den lådan (kameran inkluderad).
Hör med någon som har Canon om du inte kan få låna CD-skivan, jag tror Canon fortfarande skickar med programmet. Faktiskt riktigt bra!
Us

Tack Ulf. Ska försöka med det. Då kanske jag slipper trädstammar som ser ut som avbrutna tändstickor.

Jag håller med Ulf, Canon Photostitch är ett lättanvänt program som ger utmärkt resultat. Mitt följde med en Canonskrivare för några år sedan.

annars kan jag rekommendera ptAssembler med AutoPano och Enblend (plugins till ptAssembler). Inte lika lättanvänt som autostitch, men man har mer kontroll och kan göra bilder i 16bpc.

ANNONS