Jag har både en Sony 6000 och en Sony A7 II.
Till 6000 har jag dels ett Sony 18-55 / 3,5-5,6 OSS och dels ett Sony-Zeiss Vario-Tessar/4 OSS. Det senare objektivet passar kameran väldigt bra och presterar jämnt i hela omådet på alla bländare.
Jag kan också använda en del andra objektiv via adapter. Kameran är som sagt ovan liten och behändig men rejält brusig . Kamerans brushantering är ganska hårdhänt, men tar man rawfilen via Sonys eget program Edit kan man moderera bruset bättre liksom i andra rawframkallare. I bra ljus blir bildkvaliten utmärkt. Normal autofokus funkar bra, hur den fungerar med följande autofokus har jag inte haft anledning att prova. Jag funderar stark på att sälja den inkl. objektiven.
Till Sony A7 II har jag ett Tamron 28-70/2,8 Di III RXD. En kombination som fungerar alldeles utmärkt. Jag använde det bl.a. till att fota dans på en scen med mycket varierande belysning och blev imponerad av att kameran lyckades följa dansarna med följande autofokus så väl. Iso mellan 3200 och 6400 och bruset gick att hålla under kontroll. Jag hade tidigare inte använt den till den här typen av foto och var lite osäker på hur det skulle gå, men blev positivt överraskad. Senare versioner av A7 lär ju vara ännu bättre. Jag har även ett 70-300/ 4,5-5,6 G OSS som jag dock inte använt så mycket så jag kan inte yttra mig om hur kombinationen fungerar i olika situationer.
Även till den här kameran kan jag använda andra objektiv, där främst ett Canon FD 24 mm 2,8 har blivit en favorit. Har bl.a. använt det för att fotografera norrsken med gott resultat.
Jag kan nog rekommendera den här kombinationen med A7 och Tamron såvida ts inte har extrema behov och anser sig har råd.
Som många andra tycker jag att Sony-kamerorna (jag har en Nex C3 också) är lite knepiga i hanteringen, man får lägga ner mycket jobb på att ställa in olika knappar så att det passar ens eget sätt att fota.
Som jämförelse har jag också en Pentax K5. Den är mycket mer lätthanterlig utan en massa specialinställningar och egendomligheter. När jag köpte den var det bara att ladda battteriet, stoppa in ett minneskort och fotografera utan att titta i någon manual och testande med olika inställningar, den funkade helt intuitivt i mina händer.