Annons

Varför objektiv enbart för APS-storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Vad är poängen med objektiv som är avsedda endast för hus med sensor i APS storlek (tex Tamrons Di-II-objektiv)?

Vad är fördelarna?

Varför fungerar dessa inte med kameror med större sensor tex 5D?

Missar jag nåt om jag INTE har ett sånt objektiv till min 350d?

1. De blir mindre, de måste inte teckna lika stor cirkel samt att de kan gå längre in i kameran då spegel.

2.Pris o vikt

3.De tar i spegeln som är större. Spegeln är proportionellt mot sensorn

4. Nepp, det är en fördel hålla sig borta om man tex vill växa till fullformat,

En fördel som oftast nämns med "vanliga" objektiv på en kamera med APS format är att man slipper objektivets hörn och kanter (som många gånger tecknar mörkare, oskarpare mm). Brukar sägas att man använder objektivets sweet-spot.

Den fördelen tas naturligtvis bort med ett objektiv anpassat för just APS formatet, eftersom man utnyttjar hela objektivets avbildningsyta.

Har fått intrycket att tex EF-S (Canons APS-objektiv) har bättre kantskärpa än motsvarande FF-objektiv på fullformat. Jämför tex EF-S 17-55/2.8IS med EF 24-105/4L (ungefär samma prisklass och bildvinkel). Har fått känslan att en 30D med förstnämnda ger bättre kantskärpa än en 5D med det andra objektivet. Vad säger ni andra?

roinek skrev:
1. De blir mindre, de måste inte teckna lika stor cirkel samt att de kan gå längre in i kameran då spegel.

2.Pris o vikt

3.De tar i spegeln som är större. Spegeln är proportionellt mot sensorn

4. Nepp, det är en fördel hålla sig borta om man tex vill växa till fullformat,
Stopp och belägg här nu va. Det där gäller inte alla kameror. Nikon D100, D1- och D2-serierna har till exempel lika stor spegel som en F6 (om jag inte är helt ute och cyklar); alltså kan objektiven inte gå längre in i kamerahuset än hos en analog kamera. Hur det funkar hos Canon vet jag dock inte.

Hos Canon är spegeln mindre och tillåter EF-S objektivet att sticka in längre bak i huset. Där sitter även en klack så dessa inte ska kunna gå att montera på ett vanligt EF-hus. Det finns folk som modifierat 10-22 att fungera på 10D, men då stannar den på 11mm eller 12mm IIRC, annars tar den i spegeln och denna går då sönder när den slår upp och ner.

Hej Martin

Jag refererar till Canon, hur det förhåller sig med andra märken är jag inte insatt i.

Det jag läst är dock att Nikon, som du säger, inte har mindre spegel och därmed inte kan dra in objektivet i huset. Detta gör också att de inte enkelt får till extrema vidvinklar i denna typ av objektiv, tex billiga bra 12mm osv.

Roine

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar