Annons

Varför inte iMac för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kruxet/poängen? är väl att hur du än knåpar hemma i källaren kan du inte bygga en iMac.

Nej, men en PC som det går att köra OS/X på. Även om det går utan större problem så bryter man dock mot licensavtalet när man installerar OS/X på en hemmabygd PC.

/Karl

Ja jag betvivlar inte ett ögonblick att man kan köpa komponenter som sammanbyggda till en fungerande dator överglänser en iMac map prestanda - och ändå få en slant över.

Men min föreställning är att den som vill ha en iMac just är ute efter en allt-i-ett maskin som också tilltalar det estetiska sinnet. Det betvivlar jag att gemene man är kapabel att skapa med hopplockade delar, oavsett deras kvalité.

Men min föreställning är att den som vill ha en iMac just är ute efter en allt-i-ett maskin som också tilltalar det estetiska sinnet. Det betvivlar jag att gemene man är kapabel att skapa med hopplockade delar, oavsett deras kvalité.
Som jag tidigare sa - iMac-klientelet är mer intresserade av att ha få sladdar till datorn än att få så mycket dator som möjligt för pengarna.

Som jag tidigare sa - iMac-klientelet är mer intresserade av att ha få sladdar till datorn än att få så mycket dator som möjligt för pengarna.

Det är bara att acceptera att människor har olika värderingar och bevekelsegrunder, knappast något att sätta sig till doms över - man får ju t o m acceptera att många väljer att köra microsofts OS.

man får ju t o m acceptera att många väljer att köra microsofts OS.
Vilket förvisso inte är nåt konstigt val med tanke på hur pass bra windows 7 faktiskt är. Och sen är det inte alltid man har nåt annat att välja på heller, baserat på vad man tänkt köra för program.

Vilket förvisso inte är nåt konstigt val med tanke på hur pass bra windows 7 faktiskt är. Och sen är det inte alltid man har nåt annat att välja på heller, baserat på vad man tänkt köra för program.

Men Windows hade ju en ännu större marknadsandel under XP-tiden och ingen kan väl säga att det var något särskilt bra operativsystem? Dugligt kanske, men bra? Njae... Att Microsoft har en så pass stor andel av marknaden har inget med förträfflighet att göra utan snarare tajming, tur och skicklig affärsmetodik. Skickliga affärsmän är de kanske men vad skulle de haft att sälja om de inte haft Apple att kopiera idéer från?

Jag skulle säga att nio av tio som har en dator med Windows inte har gjort ett aktivt val av operativsystem utan använder Windows för att det fanns på datorn som de köpte på stormarknaden.

Jag skulle säga att nio av tio som har en dator med Windows inte har gjort ett aktivt val av operativsystem utan använder Windows för att det fanns på datorn som de köpte på stormarknaden.
Nja, dom har ju aktivt valt en dator med Windows på. Dom kunde ju valt en med linux på. Eller en Mac. Men dom väljer väl säkert en med windows därför att dom känner igen det sen tidigare.

Ja jag betvivlar inte ett ögonblick att man kan köpa komponenter som sammanbyggda till en fungerande dator överglänser en iMac map prestanda - och ändå få en slant över.

Att man kan plocka ihop hårdvara som är billigare och snabbare än en Apple har väl ingen bestridit.

Grejjen för mig är att Apple levererar betydligt mer än datordelar. Bara för att det sitter en i7 av senaste snitt under kylflänsen i rent guld behöver inte hemmabyggda datorn vara bra.
Nätet är fullt med folk som svär över hemmabyggen som av en eller annan anledning strular.

Skaffar man en fabriksbyggd maskin är det mycket enklare, dyrare men enklare.
Vill man dessutom ha hög kvallite så blir det ännu dyrare.

Det finns inga fria luncher, någonstans finns alltid en hake.

Jo, det är faktiskt lite konstigt att Microsoft har lyckats reparera Windows' rykte efter katastrofen Vista så pass snabbt. Bara att gratulera Ballmer!

Att man kan plocka ihop hårdvara som är billigare och snabbare än en Apple har väl ingen bestridit.

Grejjen för mig är att Apple levererar betydligt mer än datordelar. Bara för att det sitter en i7 av senaste snitt under kylflänsen i rent guld behöver inte hemmabyggda datorn vara bra.
Rätt byggt (det vill säga rätt val av delar) är det inte sämre kvalitet än något annat. Och du har dessutom möjlighet att välja högre kvalitet än vad du får från stora tillverkare. Som exempelvis bättre kylsystem eller lägre ljudnivå.

Haken är att du måste välja delar och sätta ihop den "själv". Någon annan hake finns det inte.

Nja, dom har ju aktivt valt en dator med Windows på. Dom kunde ju valt en med linux på. Eller en Mac. Men dom väljer väl säkert en med windows därför att dom känner igen det sen tidigare.

Jag tror att det inte heller är speciellt ovanligt att folk väljer dator efter vad som råkar finnas i affären, och att de inte har så stor koll på att det finns alternativ till MS Windows. Oftast blir de nog nöjda med sitt icke-val av operativsystem. Det är bara vi datornördar som är kinkiga.

Jag tror att det inte heller är speciellt ovanligt att folk väljer dator efter vad som råkar finnas i affären, och att de inte har så stor koll på att det finns alternativ till MS Windows. Oftast blir de nog nöjda med sitt icke-val av operativsystem. Det är bara vi datornördar som är kinkiga.
Medvetenheten om andra operativsystem har dock ökat de senaste åren. Jag vet många som inte är ett dugg datornördiga av sig som valt en dator med ubuntu när dom köpt ny laptop.

Nu bortser du ju helt ifrån företagsmarknaden, som är betydligt större än en av tio.

Medvetenheten om andra operativsystem har dock ökat de senaste åren. Jag vet många som inte är ett dugg datornördiga av sig som valt en dator med ubuntu när dom köpt ny laptop.

Jooo, förvisso, men hur många av de som gör så gör det inte på inrådan av nån kamrat som sedan blåser på en piratad Windows på den?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto